تمام آمار و ارقام انتخابات 1400

عرف: ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط انتخابات هستند/ اگر انتخابات به دور دوم برود جمعه بعد دور دوم برگزار می‌شود/واکسیناسیون ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی انتخابات انجام شده است

تهران (پانا) - رئیس ستاد انتخابات کشور توضیح داد زمان اخذ رای را افزایش داده‌ایم و یک ساعت زودتر انتخابات آغاز می‌شود و دو ساعت پس از ساعت ۲۴ اگر لازم شد، انتخابات ادامه می‌یابد.

کد مطلب: ۱۱۹۲۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
تمام آمار و ارقام انتخابات 1400

جمال عرف امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه آخرین پیگیری‌ها از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از ۶۷ هزار صندوق رای را آماده و با ناظر نهایی کردیم و در انتخابات شوراها نیز ۷۵ هزار صندوق و در نمایندگی‌های سراسر جهان ۴۵۰ صندوق در نظر گرفته شده است. یک و نیم میلیون نفر عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی مشارکت می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره واجدین شرایط گفت: ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط انتخابات هستند که ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۶۹ نفر زن هستند، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.

وی افزود: کلیه اقلام انتخاباتی صندوق الکترونیکی و غیرالکترونیک و احراز هویت ارسال و واکسیناسیون ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی انجام شده است. با همکاری وزارت بهداشت قرار شد با استفاده از واکسن ایرانی این واکسیناسیون انجام شود و امروز قول دادند در کمیته اخلاق موضوع مطرح و این کار انجام شود.

معاون سیاسی وزارت کشور درباره اقدامات ستاد انتخابات برای برگزاری انتخابات پرشور و تمهیدات پروتکل بهداشتی، گفت: از مهرماه سال گذشته تمهیدات این انتخابات آغاز شد و ۱۲ جلسه شخصا به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی با همه روسای ستاد انتخابات داشتم که یکی از بحث‌های اصلی، مشارکت حداکثری بود.

عرف اضافه کرد: علاوه بر این ۶ جلسه با احزاب و گروه‌های سیاسی برگزار کردیم. وزیر هم با استانداران جلسه داشت و دو جلسه با فعالان سیاسی نشست داشت و همه تلاش وزارت کشور این بود همه گروه‌های مرجع فعال شوند تا انتخابات پرشور داشته باشیم.

وی درباره چگونگی رسیدگی تخلفات انتخاباتی، اظهار کرد: عناوین تخلفات انتخاباتی از زمان تبلیغات و روز رای‌گیری براساس قانون تصریح شده و بازرسی وزارت کشور و پیشگیری قوه قضاییه فعال هستند و از مجاری قانونی همه این مطالب دنبال می‌شود. ستادی اصرار داشت در نقطه‌ای از شهر تجمع شود و اجزای فرمانداری و ستاد تامین به لحاظ مسایل بهداشتی گفتند تا تجمع به استادیوم انتقال دهند و این به معنای ممنوعیت نبود.

عرف ادامه داد: یکی از مفروضات وزارت کشور احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم است که در این زمینه تعرفه‌های لازم چاپ و اگر دور دوم کشیده شد جمعه بعد دور دوم برگزار می‌شود.

۸۵ درصد ثبت‌نام کنندگان شوراهای اسلامی شهر تایید نهایی شده‌اند

رییس ستاد انتخابات وزارت کشور درباره تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: براساس آمار نهایی از تایید صلاحیت‌ها ۸۵ درصد ثبت‌نام کنندگان شوراهای اسلامی شهر و ۹۲.۵ درصد ثبت نام کنندگان شوراهای اسلامی روستا تایید نهایی شده اند.

وی ادامه داد: ۴۳.۴۴ درصد ثبت نام کنندگان مجلس شورای اسلامی و ۲۶.۱ درصد ثبت نام کنندگان مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت نهایی شده‌اند.

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه نگرانی از بابت رعایت پروتکل‌ها داریم و تذکرهای لازم به ستادهای نامزدها داده شده است، اظهار کرد: تعرفه‌های لازم برای دور دوم انتخابات چاپ شده است و اگر انتخابات به مرحله دوم رفت، آمادگی برگزاری دور دوم در جمعه بعد از ۲۸ خرداد را داریم.

عرف درباره میزان مشارکت در انتخابات تصریح کرد: بخشی از نظرسنجی‌ها در فضای مجازی در اختیار همه است و البته فاصله ده درصدی در نظرسنجی‌ها وجود دارد و اختلافی بین ۳۷ تا ۴۷ درصدی وجود دارد. از دستگاه های نظرسنجی دعوت کرده و درباره این اختلاف سوال کرده‌ایم. باز هم با آنها جلسه داریم تا ستاد انتخابات به عدد دقیق تری از میزان مشارکت و احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم برسد.

اگر بیماری مایل به رای دادن بود، شعبه به بیمار مراجعه می‌کند

رییس ستاد انتخابات کشور درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز اخذ رای گفت: مطلبی را یکی از اعضای شورای نگهبان درباره تمدید ساعت رای گیری مطرح کرد و تماس تلفنی با او داشته و موضوع را توضیح دادم و گفت که منظورش این بود به لحاظ قانونی ساعت ۲۴ یک روز تمام می‌شود. زمان اخذ رای را افزایش داده‌ایم و یک ساعت زودتر انتخابات آغاز می‌شود و دو ساعت پس از ساعت ۲۴ اگر لازم شد، انتخابات ادامه می‌یابد. شعب افزایش یافته است. نرم افزار شعبه در اختیار همه مردم قرار دارد. شعب ضدعفونی می‌شود. همه از ماسک استفاده خواهند کرد. فاصله اجتماعی رعایت می‌شود. اگر در شعبی پروتکل‌ها رعایت نشد، رئیس شعبه باید تذکر دهد. هلال احمر پذیرفته ناظر بهداشتی در همه شعب داشته باشد. یک شعبه سیار برای بیماران کرونایی خواهیم داشت که با همکاری هلال احمر انجام می‌شود. آمار بیماران را از وزارت بهداشت می‌گیریم و اگر بیماری مایل به رای دادن بود، شعبه به بیمار مراجعه می‌کند.

عرف درباره برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: آخرین آماری که امروز صبح عرض کردم، همان چیزی بود که در آن جلسه خدمت معاون کنسولی و مدیرکل کنسولی که رییس ستاد انتخابات خارج کشور ما هم هستند، نشستیم و بحث کردیم ولی آخرین آماری که الان به من دادند با آن چیزی که من بیان کردم تفاوتی دارد. ۱۰۱ کشور و ۱۳۳ نمایندگی یعنی دو مورد بیشتر از آنچه که من در ابتدا عنوان کردم، ۲۳۴ شعبه و ۴۵۰ صندوق آن چیزی است که آقایان انجام دادند. دولت کانادا متاسفانه به‌رغم تعهدات بین‌المللی نپذیرفته است که نمایندگی ما در آنجا شعبه و صندوق ایجاد کندو قرار شد در نزدیکترین شهر کانادا شعبه ایجاد شود تا ایرانیانی که در کانادا هستند و علاقه‌مند به رای‌ دادن هستند به آن شهر و شعبه مراجعه کنند.

وی درباره ترتیب شمارش آرا، خاطرنشان کرد: در کل کشور اول آرای ریاست جمهوری شمارش می‌شود. در تهران پس از انتخابات ریاست جمهوری، نتایج انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و سپس شوراها اعلام می‌شود. توافق ما با شورای نگهبان این است که تجمیع آرا را از شعب انجام می‌دهیم و این نتیجه همزمان به شورای نگهبان و وزارت کشور می‌رسد. اگر اختلافی نباشد در اولین فرصت نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌شود. اگر در صندوقی اعتراض باشد، باید رسیدگی و بازنگری و بازشماری شود.

دلیل استعفای اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره استعفای برخی از اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: در فرایند انتخابات وسیعی که ما چهار انتخابات داریم، در مقطعی بین مجری انتخابات و ناظر بر سر موضوعاتی اختلاف نظر پیش می‌آید و مد نظر ماست که بر اساس قانون رفتار کنیم. بحث ما درباره تبصره 3 ماده 63 است که می‌گوید همه اختیارات نظارتی با هیات مرکزی نظارت است به جز دو نکته، یکی تعیین صلاحیت و دیگری تعیین صحت انتخابات که به هیات‌های نظارت استان و شهرستان‌ها سپرده شده است و ما خواستیم همینگونه عمل کنیم و اگر داوطلبی در هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستان تایید شد، صلاحیت او دیگر تایید است و نباید مجددا به موضوع ورود شود و آقایان استدلال کردند که می‌توانیم ورود کنیم و ماجرا تمام شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار