عضو شورای شهر تهران:

رسیدگی به مسائل بوستان‌ها نباید به آینده محول شود

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تاکید کرد که رسیدگی به مسائل بوستان‌ها نباید به آینده محول شود.

کد مطلب: ۱۱۹۲۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
رسیدگی به مسائل بوستان‌ها نباید به آینده محول شود

سید آرش حسینی میلانی صبح امروز در سیصد و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران و در جریان بررسی یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقای نظام فنی و اجرایی نگهداشت و بهره‌برداری از بوستان‌های فرامنطقه‌ای» گفت: در شهر تهران حرکت خوبی در مسیر ایجاد پارک‌ها انجام شده است. نمونه آن، این است که در دوره پنجم ایجاد بوستان‌های محله‌ای از طریق تملک باغات از منابع عوارض قطع درختان انجام شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته، پارک‌های بزرگ و متعددی در تهران احداث شده است، اظهار داشت: آسیبی که دیده می‌شود آن است که این پارک‌ها به ویژه بوستان‌های فرامنطقه‌ای پس ۱۰ یا ۲۰ سال از احداث به دلیل آنکه نظام فنی و اجرایی قوی در مورد مدیریت بهره‌برداری و نگهداشت آنها حاکم نیست، دچار عوارض و آسیب‌هایی می‌شوند که بعضاً مورد غفلت قرار گرفته‌اند؛ از جمله مشکلاتی که در پارک لاله و پاک ساعی شاهدیم.

این عضو شورای شهر ادامه داد: حتی در بوستان‌های جنگلی شهر تهران که اهمیت زیادی داشته و کمربند سبز شهری هستند، طول عمر و وضعیت آنها به نوعی مورد غفلت قرار گرفته است. این در حالی است که پارک‌ها عمر مفید بسیار بالایی دارند و باید در ادوار مختلف و در بازه‌های حداقل ۱۰ ساله شرایط آنها مورد بازنگری قرار گیرد. حتی در برخی از کشورها مطالعاتی در مورد این پارک‌ها انجام می‌شود.

حسینی میلانی با بیان اینکه طرح کنونی با همکاری معاونت خدمات شهری تنظیم شده است، تصریح کرد: هدف این است که نظام فنی و اجرایی بهره‌برداری و نگهداشت پارک‌ها ارتقا پیدا کند، البته شهرداری دارای یک نظام فنی و اجرایی است ولی در حوزه خدمات شهری شاهد یک غفلت تاریخی هستیم چراکه این نظام در حوزه معاونت عمرانی اولویت بالاتری دارد و خروجی آن در سال‌های گذشته معطوف به مسائل عمرانی و حمل و نقلی بوده است. البته این طرح نافی نظام فنی و اجرایی شهرداری نیست بلکه یک اولویت‌دهی به موضوع و بالا بردن درجه حساسیت نسبت به بوستان‌های شهری است.

وی با اشاره به وضعیت بوستان‌های شهری و پارک‌های جنگلی خاطرنشان کرد: مسائل بوستان‌های شهری و پارک‌های جنگلی به گونه‌ای است که اگر به مسائل‌شان رسیدگی عاجلی نشود، ممکن است با خشکیدگی در برخی از آنها روبه‌رو شویم. این طرح تضمین بیشتری در حفاظت از بوستان‌ها ایجاد می‌کند.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری درباره طرح جامع فضای سبز نیز ابراز داشت: طرح کنونی می‌تواند در ذیل طرح جامع فضای سبز هم قرار گیرد ولی در معاونت خدمات شهری در مورد مفاد فنی آن کار شده و بخشی از کار را جلو بردند و برای اینکه زودتر وارد مسائل فضای سبز شده و مشکلات‌شان را حل کنیم، این الزام ایجاد شده است.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه رسیدگی به مسائل بوستان‌ها را نباید به آینده محول کنیم، بیان کرد: همگرایی خوبی در معاونت خدمات شهری و سازمان بوستان‌ها وجود دارد. تصویب این طرح می‌تواند کمک خوبی به محیط زیست شهری تهران باشد.

در نهایت، یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقای نظام فنی و اجرایی نگهداشت و بهره‌برداری از بوستان‌های فرامنطقه‌ای» با ۱۴ رای از سوی نمایندگان شورا مورد تصویب قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار