نگاه کارشناسان برنامه بدون توقف به «دوگانه مقاومت یا سازش و برجام»

تهران (پانا) - نمایندگان تشکل‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در برنامه «بدون توقف» در قالب مناظره به بررسی موضوعاتی از جمله «دوگانه مقاومت یا سازش و برجام» پرداختند.

کد مطلب: ۱۱۹۱۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد
نگاه کارشناسان  برنامه بدون توقف به «دوگانه مقاومت یا سازش و برجام»

در ابتدای برنامه «مریم مرادزاده» فعال اجتماعی با اشاره به اینکه برجام آورده اصلاحات نبود، یادآور شد: چون شروع این کار در دوره احمدی‌نژاد بوده و در اصل برجام تصمیم نظام بود و نظام به این نتیجه رسید که باید این کار را انجام دهد، ما عملا وارد مذاکره با آمریکا شده بودیم نه دیگر کشورها، اما اصولگرایان نگاهی ایجاد می‌کنند که برجام کار اصلاحات بود اما آورده‌ای نداشت، چرا می‌خواهید این را در سبد شکست‌های آقای روحانی بگذارید؟.
«بنیامین معمار» فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری گفتند سیاست‌های کلی و خارجی نظام را ما مشخص می‌کنیم نه قوه مجریه، عنوان کرد: این سیاست‌ها یعنی فعالیت هسته‌ای داشته باشیم، دولت‌ها باید این کار را طوری اجرا کنند که به نفع نظام باشد، اما هر دولتی آن را یک جور اجرا می‌کند، دولت آقای روحانی آن را به برجامی منتهی می‌کند که حضرت آقا می‌فرمایند خسارت محض بود، اینکه آقای ظریف می‌گوید ما قدرت نداشتیم این فرار است ایشان این برنامه را درست پیش نبرد.
«رضا امیدوار تجریشی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز اظهار کرد: صحبت آقای لاریجانی هم این بود که این تصمیم نظام بود، در کمیسیون‌ها و کمیته‌های مجلس و شورای امنیت ملی هم در خصوص آن تصمیم گرفته شد، اگر برجام بد بود چرا شورای نگهبان آن را تصویب کرد، برجام ثمره مذاکراتی بوده که از سال‌های قبل شروع شده بود، اما یک فرقی داشته اینکه آقای ظریف متخصص این رشته و ارتباط خارجه بود اما آقای جلیلی آنجا مقاله ارائه می‌داد، اگر برجام بد بود چرا مجلس آن را رد نکرد، برجام تحریم‌های بین‌المللی که در شورای امنیت سازمان ملل مصوب شده را ملغی کرد، اگر بد است چرا آمریکا از برجام خارج شد اما ما خارج نمی‌شویم؟.
در ادامه «ایلیا جلادتی» عضو بسج دانشجویی با اشاره به اینکه شورای امنیت ملی که چیزی خارج از دولت نیست، تصریح کرد: در اجرای هر برنامه‌ای مجری هم خیلی مهم است، برجام بر اساس اصول قاعده بازی رد می‌شود، آقایان امضا کردند که ما همه تعهدات را انجام دهیم و آنها هر وقت دوست داشتند تحریم‌ها را بردارند، این چه تعهدی است؟.
«امیدوار» در ادامه افزود: این دوستان مفاهیم را استحاله می‌کنند، کدام منتقدان بند به بند برجام را خواندند؟ من می‌گویم آقای ظریف و مجلس متوجه نشد، شورای نگهبان چرا تأیید کرد؟ اصلا نوع ارتباطی سیاست خارجی شما چیست؟ ما که نمی‌گوئیم فقط غرب، یک دیوانه‌ای مثل ترامپ آمد و از برجام خارج شد، چرا تحریم‌های بین‌المللی برنگشت، چرا این دوستان هم مثل سعودی و اسرائیل و ترامپ از برجام ناراضی‌اند، در هر قراردادی 100 درصد خواسته‌های هر دو طرف محقق نمی‌شود، اما اینکه بگوئیم برجام کلا اشتباه بوده غلط است اگر غلط است خارج شوید.
«معمار» در پاسخ توضیح داد: اینکه چرا حاکمیت پای برجام ایستاده، مقام معظم رهبری در مواردی که احساس کنند جامعه دچار انحراف می‌شود یا جایی که اختلاف شدید بین ارکان نظام ایجاد می‌شود ورود می‌کنند در مسائلی مثل برجام و سندهای اف ای تی اف و چنین مسائلی نظر حاکمیت این است که تجربه کنید شما به عنوان دولت اصلاح‌طلب می‌گوئید من با مذاکره مشکل را حل می‌کنم، رهبری هم گفته که بروید تجربه کنید فقط من 9 توصیه می‌کنم. جالب است که خود دولت گفت بعد از برجام انتظار نداشته باشید که اثر توافق‌ها در اقتصاد به این زودی دیده شود.
«مرادزاده» یادآور شد: یعنی حضرت آقا گفتند که منابع و اعتماد ملی را از دست بدهید تا فقط آزمایش کنید، حرف‌هایتان با هم تعارض دارد، منظور نظر شما به درستی از نظام کیست؟.
در ادامه «امیدوار» اظهار کرد: برجام برای نظام دستاورد داشت و بین سال‌های 94 تا 96 ما تا دو و نیم میلیون بشکه نفت فروختیم و توتال و پژو و شرکت‌های دیگر هم آمدند و سرمایه‌گذاری کردند، نمی‌شود فقط صفر و یکی نگاه کنیم، اگر برجام برای ما بد بود چرا آمریکا خارج شد، چرا نفت را تا 20 دلار کشاندند، حتی رهبری فرمودند اگر برجام درست باشد روی باقی چیزها هم صحبت می‌کنیم.
وی همچنین در خصوص موضوع مقاومت یا سازش نیز توضیح داد: نظر من این است که در سوریه، عراق و کشورهای دیگر می‌توانیم حضور داشته باشیم، در سیاست خارجی هم مقاومت است و هم گفت‌وگو، اگر نیروی دفاعی کشور قوی نباشد قطعا نمی‌توانیم گفت‌وگوی خوبی داشته باشیم، پس باید در هر دو قوی باشیم در همین دولت و وزارت دفاع و با همین بودجه موشک ساختیم، باید در نظام هم آقای ظریف‌ها باشند و هم سردار قاسم سلیمانی‌ها، اینها را در مقابل هم نگذاریم، محور مقاومت هم با مذاکره تقویت می‌شود هم با نیروی دفاعی.
«جلادتی» در ادامه تصریح کرد: اسرائیل از برجام ناراحت شد که چرا غنی‌سازی را به صفر نرساندند، آمریکا خارج شد چون ایران هر آنچه تعهد بود انجام داد و خودش هم نمی‌خواست به تعهداتش پایبند باشد پس بهترین کار این بود که خارج شود، اما جالب است در آمریکا یک نفر مثل ترامپ همه چیز را به هم می‌ریزد، اما در ایران می‌گوئیم دولت تدارکاتچی است.
«مرادزاده» در پاسخ به این سؤال که «آیا رئیس‌جمهور از اختیارات لازم برخوردار است؟» گفت: نگاهی که امروز اصولگرایان به رئیس‌جمهور دارند نگاه پادشاهی است، ما سال‌هاست تفکیک قوا داریم یک حاکمیت اصلی داریم، شما 100 درصد همه چیز را از او توقع دارید او رئیس دولت است رئیس کشور نیست، نفر اول مملکت نیست.
«امیدوار» نیز یادآور شد: دولت عملا تدارکاتچی نظام و کشور است، اما نمی‌توانیم سطح آن را تا این حد پائین بیاورید، در یک سری مسائل تصمیم دولت نیست و تصمیم مقامات عالی است اما اینکه دولتمردان در پایان هر دولت می‌گویند نمی‌توانیم کار انجام دهیم هم اشتباه است، پس چرا مسؤلیت قبول می‌کنید و دوباره کاندید می‌شوید، اما اینکه می‌گویند نمی‌گذارند، به دلیل موازی‌کاری نهادهاست. مسائلی باعث می‌شود که دولت‌ها تضعیف شود مثل نظارت شورای نگهبان، وجود شوراهای مختلف و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر ارگان‌ها که موازی با یکدیگر کار و نظارت می‌کنند.‌
«معمار» در ادامه یادآور شد: به نظر ما هم اگر تصور این است که دولت اختیارات ندارد، چرا دوباره کاندید می‌شوند، همه سیاست‌ها از قبل مشخص شده و اجرای آن در دست دولت است و باقی تنها کمک می‌کنند.
«جلادتی» نیز در پایان عنوان کرد: باید تصمیماتی اتخاذ شود که دولت را در حد و حیطه اختیاراتش بازخواست کنیم، رویکردمان مسئله محور باشد، اگر 10 درصد اختیار دارد در خصوص آن 10 درصد پاسخگو باشد و از پاسخگویی شانه خالی نکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار