در گفت‌وگو با پانا

رضا مهدوی: برای اجرای اصل44 به پلتفرم‌ها فرصت دهیم که متفاوت باشند

تهران (پانا) - «رضا مهدوی»، آهنگساز و کارشناس شناخته‌شده حوزه موسیقی معتقد است در عرصه هنر اگر قرار است اصل44 اجرا شود و به سراغ بخش خصوصی برویم پلتفرم‌ها بهترین فرصت و زمینه را دارند اما نکته مهم این است که برای جذب مخاطب حداکثری باید پلتفرم‌ها چه بدنه دولتی باشند و چه خصوصی، متفاوت‌تر از آنچه در دیگر جاها عمل می‌کنند، اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۱۹۱۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
رضا مهدوی: برای اجرای اصل44 به پلتفرم‌ها فرصت دهیم که متفاوت باشند

چند سالی است که موسیقی در ایران حال خوبی ندارد و کنسرت‌های آنلاین و پلتفرم‌ها هم نتوانستند مرهمی بر دردهای این عرصه از هنر باشد.
پلتفرم‌ها محدودیت صداوسیما را ندارند
«رضا مهدوی» کارشناس و پژوهشگر عرصه موسیقی با اشاره به اینکه پلتفرم‌ها محدودیت صداوسیما را ندارند،گفت: «پلتفرم‌ها محدودیتی که صداوسیما برای پخش تصویرسازها دارند را ندارند. پلتفرم‌ها قبلاً تصاویر را نشان می‌داند اما اتفاقی که در کنسرت آقای شهرام ناظری افتاد واقعاً شوک‌آور بود. نشان دادن سازها از دور نه‌تنها برای خودشان که حتی برای مردمی که علاقه به ایشان و موسیقی ایشان دارند هم عجیب بود.»
برخورد نادرست پلتفرم‌ها سرخوردگی بین مخاطبانشان می‌آورد
مهدوی افزود: «افراد علاقه‌مند به موسیقی به این پلتفرم‌ها روی می‌آورند تا کنسرت مجازی ببینند اما این‌گونه برخوردها ایجاد سرخوردگی کرده است. در این شرایط نمی‌توانیم آینده درخشانی برای پلتفرم‌ها داشته باشیم. طبیعتاً پلتفرم‌ها چه بدنه دولتی باشند و چه خصوصی باید متفاوت‌تر ازآنچه در دیگر جاها عمل می‌کنند، اقدام کنند. امروزه می‌بینیم که فیلم‌های خانگی و مسابقه‌هایی که در خارج از صداوسیما در پلتفرم‌های مختلف پخش می‌شود از حضور چهره‌های سرشناس سینمایی استفاده می‌شود و شوخی‌ها و صحبت‌هایی که می‌شود و حتی سازهایی که اجرا می‌کنند بسیار مورد استقبال قرارگرفته است. همچنین به لحاظ اقتصادی گردش خوبی ایجاد کرده و فضا به‌نوعی شکسته شده است.»
برای اجرای اصل44 باید پلتفرم‌ها به گونه متفاوتی باشند
مهدوی، منتقد حوزه موسیقی خاطرنشان کرد: «چرا در کنسرت این اتفاق به وجود می‌آید؟ باید بیایند و توضیح بدهند. اگر قرار است بخش خصوصی معنی پیدا کند و طبق اصل44 تصدی‌گری از دولت خارج شود و شاهد حضور سرمایه‌گذار خصوصی باشیم، باید در پلتفرم‌ها که به لحاظ قانونی هم چندان بلااشکال نیست به گونه متفاوتی رفتار کنیم تا مردم رغبت پیدا کنند.»
وی افزود: «با توجه به اینکه اینترنت در دنیا شرایط مساعدی ندارد و باند وسیعی وجود ندارد، باید شرایط به‌گونه‌ای پرسرعت شود که بتوان کنسرت‌ها را باکیفیت بهتری تماشا کرد. نمونه‌اش در جشنواره موسیقی فجر بود و بهتر است این تجربیات را درست استفاده کنیم تا آینده درخشانی پیش روی این پلتفرم‌ها باشد.»
صنعت موسیقی به طرز فجیعی ورشکست شد
رضا مهدوی با اعتراض به تعطیلی کنسرت‌ها در شرایط کرونا، عنوان کرد: «دولت باید تمام هم‌وغمش این بود که برای کنسرت‌ها از ستاد کرونا مجوز قانونی می‌گرفت تا الان این تعطیلی‌ها به درازا نمی‌کشید. صنعت موسیقی به‌طور فجیعی ورشکست شد. ما نباید نگاهمان این باشد که چند ستاره محدود موسیقی و پاپ زندگی خوبی دارند، درحالی‌که غالب هنرمندان موسیقی کشور در شرایط سخت زندگی می‌کنند و با حقوق معلمی ساده در آموزشگاه که عموماً ورشکست شده و تعطیل هستند، گذران زندگی می‌کنند.»
باید ارشاد ستاد کرونا را برای کنسرت حضوری متقاعد می‌کرد
مهدوی با اشاره به اینکه کنسرت حضوری خطری کمتر از دورهمی های دیگر ندارد، گفت: «هرچه گفته شود که ما به فکر هنرمندان هستیم و موسیقی نواحی و دیگر موسیقی‌ها را توجه داریم واقعاً شعاری بیش نیست. ای‌کاش دولتمردان در وزارت ارشاد ستاد کرونا را متقاعد می کردند تا حداقل کنسرت‌ها با رعایت پروتکل‌ها به‌صورت حضوری برگزار شود. در صفحه‌های تلویزیون می‌بینیم که برای ثبت‌نام انتخابات چقدر خبرنگارها نزدیک به هم هستند و پشت در وزارت کشور چه خبر است یا حتی خیلی از مراکز دیگر که رعایت نمی‌کنند، اما در کنسرت موسیقی به‌راحتی می‌شد سالن‌های500 نفره را به‌صورت یکی درمیان پر کرد. سالن‌های خوبی داریم که سقفش بلند است و تهویه خوبی دارند. باید شرایطی فراهم می‌کردند که کنسرت‌ها مانند سابق برگزار شود اما دیدیم چنین نشد. بازهم با این شرایط من بعید می‌دانم در کشور ما کنسرت آنلاین جایگاه پیدا کند زیرا علاقه مندان می‌خواهند هنرمندانشان را رودررو ببینند. طبیعتاً در این شرایط کنسرت آنلاین مورد اقبال قرار نمی‌گیرد. روح و اقبالی که کنسرت زنده دارد مجازی ندارد.»
اقبالی به کنسرت آنلاین وجود ندارد
«رضا مهدوی» آهنگساز و کارشناس شناخته‌شده حوزه موسیقی با اشاره به عدم اقبال مخاطب از کنسرت آنلاین عنوان کرد: «من به این اعتقاد ندارم که کنسرت آنلاین یا فضای مجازی مورد اقبال افرادی که پیش‌ازاین حضوری به کنسرت‌ها نمی‌رفتند، قرارگرفته است. نرفتن به کنسرت عوامل زیادی دارد ازجمله بلیت‌های گران و سالن‌های کم و اینکه کنسرت‌ها نمی‌تواند بیش از دو ماه روی صحنه باشند.»
برای کنسرت آنلاین خوب به‌اندازه حضوری باید هزینه کرد که به‌صرفه نیست
مهدوی با اشاره به هزینه‌های زیادی که کنسرت آنلاین خوب دارد، عنوان کرد: «باید با یک نگاه آسیب‌شناسی به این مهم پرداخته شود. در گپ و گفت با هنرمندان حوزه موسیقی می‌بینیم آن‌ها هم اقبالی به کنسرت مجازی نشان نمی‌دهند. در یک صورت این نوع کنسرت می‌تواند رقیب شود و اینکه افراد به‌طور شخصی تک‌نوازی‌ها و دونوازی های خودشان را در مدت‌زمان کوتاه در فضاهای اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی بگذارند که آن‌ها از گذشته بیننده داشته و دارند و خواهند داشت، اما کنسرت آنلاین در چند ساعت توجه بیننده را نمی‌تواند جلب کند زیرا به لحاظ تصویری باید بازی‌هایی با دوربین‌ها شود. همچنین کارگردان‌های قوی و بودجه‌های قوی می‌خواهد و اگر قرار باشد هزینه این بلیت‌ها به‌واسطه هزینه‌های بالا دوباره همان هزینه‌های صحنه‌ای شود و حقیقی شود قاعدتاً مردم نمی‌روند بلیت بخرند تا در فضای مجازی تماشا کنند.»
مردم ما فضای مجازی را فضای دانلود غیرقانونی می‌شناسند
رضا مهدوی با اشاره به اینکه قانون کپی‌رایت در ایران به رسمیت شناخته‌نشده و مردم هم آشنایی به‌حق و حقوق فعالان موسیقی در فضای مجازی ندارند، گفت: «ممکن است مردم برای دیدن بازی تیم موردعلاقه خودشان حتی به خارج از کشور هم بروند. مردم ما به‌نوعی فضای مجازی را فضای دانلود غیرقانونی می‌بینند و نهایتاً می‌خواهند هزینه اینترنتی بدهند. هنوز کسی باورش نمی‌شود دانلود غیرقانونی یک قاچاق است و یک خیانت به فرهنگ و ساحت هنر است. ما در روز چندین میلیون دانلودهای غیرمجاز داریم و از پلتفرم‌های رسمی استفاده نمی‌کنیم تا هزینه ناچیز بدهیم. این وجه غالب فرهنگ ما است و فکر نمی‌کنم در آینده با رفتن کرونا هم فضای مجازی عرصه مناسبی برای عرصه موسیقی تعریف شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار