در گفت وگو با پانا مطرح شد:

تقویت هوش کلامی در کودکان

شهرری(پانا)- کودکان بسیاری هستند که خیلی زیبا صحبت می‌کنند و به قولی از دایره لغات بیشتری از هم‌سن‌وسالان خود برخوردار هستند. آن‌ها از کلمات قلمبه، سلمبه استفاده می‌کنند. این کودکان از هوش کلامی بالایی برخوردار هستند. کودکانی که این ویژگی قابل توجه را دارند، معمولاً در زندگی شخصی و اجتماعی نسبت به دیگران موفق‌تر هستند، زیرا آنها می‌توانند منظور خودشان را بهتر انتقال دهند و همین‌طور مفهوم صحبت‌های طرف مقابل را هم به خوبی درک می‌کنند. هوش کلامی نیز همچون سایر هوش‌ها، ویژگی صرفاً ذاتی یا ژنتیکی نیست و می‌توان آن را تقویت کرد.

کد مطلب: ۱۱۹۰۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تقویت هوش کلامی در کودکان

ملیحه جوادی، روانشناس کودک و نوجوان، در گفت و گو با پانا در پاسخ به این سوال که هوش کلامی چیست، اظهار کرد: «به میزان تسلط فرد به کلمات و توانایی استفاده درست از آن بر اساس مفهوم، صوت، ترتیب، موقعیت و جمله‌بندی، هوش کلامی گفته می‌شود.»

او در تشریح چند راهکار ساده برای افزایش هوش کلامی در کودکان عنوان کرد: «تصاویری به کودک ارائه کنید و سپس از او بخواهید با دقت نگاه کند و به سوالات شما پاسخ دهد، هدف از این کار تشویق کودک به صحبت کردن است؛ همچنین می‌توان تصاویر مرتب شده‌ای به کودک نشان داد و از او بخواهید بعد از توجه به تصویر راجع به آن صحبت کند.»

جوادی دیگر راه‌های افزایش این مهارت در کودکان را چنین بیان کرد: «تصاویری به کودک نشان دهید و از او بخواهید با آنها جمله بسازد همچنین تلاش کنید تصاویری را به کودک نشان دهید که دارای خطا باشد و از او بخواهید اشتباه تصویر را با ذکر دلیل بیان کند.»

این روانشناس کودک و نوجوان تعریف لطیفه توسط کودک جهت تقویت شناخت نکات مهم و مبهم یک مطلب را بسیار مفید دانست و افزود: «بازی با کلمات جهت افزایش خزانه لغات، به این صورت که یک کلمه گفته شود و بعد کودک با حرف آخر آن کلمه جدید بسازد نیز در جهت رشد دایره لغات در ذهن کودک بسیار موثر است.»

خبرنگار: سمیه نیک‌فکر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار