عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با پانا

هشدار درخصوص پتانسیل بالای آتش‌سوزی در کشور؛ تجهیز زیرساخت‌های اطفاء حریق ضرورت دارد

تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت خطر آتش سوزی‌های گسترده با توجه به افزایش دما و تغییرات اقلیمی، بروز خشکسالی‌ها، توسعه مراکز جمعیتی و صنعتی در کشور بالاست و وجود نهاد و سازمان مسئول مستقیم مهار آتش در کشور، اعم از محدوده‌های شهری و برون شهری امری روشن و ضروری است.

کد مطلب: ۱۱۹۰۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
هشدار درخصوص پتانسیل بالای آتش‌سوزی در کشور؛ تجهیز  زیرساخت‌های اطفاء حریق ضرورت دارد

علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با پانا درباره آتش‌سوزی پالایشگاه تهران گفت: «در خصوص دلایل آن اظهار نظرهای مختلفی صورت گرفته است، وقوع سانحه مسلما علاوه بر دقت فراوان در رعایت پروتکل های HSE که در مجموعه‌های وابسته به وزارت نفت به‌طور جدی رعایت می‌شود، مستلزم نوسازی و استفاده از تجهیزات روز و مدرن است. این سانحه علاوه بر زیان‌های اقتصادی، آثار زیانبار زیست محیطی قابل ملاحظه‌ای نیز در بر داشته است.»

وی افزود: «پالایشگاه تهران که در جنوب کلانشهر تهران و خارج از مناطق شهری واقع شده است همراه با صنایع وابسته مانند مخزن سوخت ری و سایر تاسیسات وابسته یکی از مهمترین سایت‌های صنعتی برون شهری تهران است و کلیدی‌ترین نقش را در تامین سوخت مورد نیاز تهران داراست.»

بیت‌اللهی با اشاره به موقعیت پالایشگاه نفت نسبت به شهر تهران و مناطق شهری گفت: « نزدیکترین منطقه شهری به سایت پالایشگاه، منطقه 20 است. منطقه قدیمی شهرری واقع در منطقه 20 جنوبی‌ترین محله شهری در مناطق شهرداری تهران است که سابقه و قدمت آن به بیش از 6000 سال برمی‌گردد. فاصله جنوبی‌ترین نقطه منطقه 20 از شمالی‌ترین محدوده سایت پالایشگاه تهران حدود 2 کیلومتر و از مرکز سایت پالایشگاه حدود 3800 متر است. همانطور که از شکل 3 بر می‌آید، مجموعه پالایشگاه و مخازن سوختی جنوب تهران، خارج از محدوده شهری واقع‌اند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا خدمات سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران و به‌طور کلی سازمان‌های آتش‌نشانی شهرداری‌ها، شامل محدوده‌های خارج از شهری نیز می‌شود، گفت: «طرح این قبیل سوال‌ها نباید حمل بر نبود همکاری‌های بین سازمانی تلقی شود اما واضح است که امکانات و تجهیزات سازمان‌ها متناسب با حوزه مسئولیت و وسعت کار آنها است. تخصیص منابع بر این سازمان‌ها نیز در چهارچوب همین مسئولیت‌ها و حوزه‌های کاری صورت می‌گیرد.»

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: «با توجه به رخداد روزافزون حوادت آتش سوزی در کشور به جهت توسعه صنایع، شبکه گازرسانی، توسعه مناطق شهری و روستائی و سامانه‌های حمل و نقلی، زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی، که بروز خشکسالی‌ها و افزایش دمای هوا نیز بر میزان و شدت آن مسلما خواهد افزود، ضرورت دارد که به مدیریت بحران آتش توجه جدی شود.»

وی اضافه کرد: «بر اساس گزارش و تقسیم بندی انجمن بین‌المللی آتش‌نشانی و خدمات نجات (CTIF) و مرکز پژوهشی آن( CFS )، در سال 2016 کشور ایران بر اساس میزان آتش سوزی در گروه 3 از 6 گروه تقسیم بندی قرار گرفته است، این تقسیم بندی که برپایه آمار 2010 تا 2014 بوده است یعنی بین ۲۰هزار تا ۱۰۰هزار حادثه آتش‌سوزی. کشور ایران همراه با 21 کشور دیگر در گروه ۳ قرار دارد.»

بیت‌اللهی تصریح کرد: «با توجه به قرار گیری کشور ایران در زمره کشورهای با تعداد رخدادهای آتش‌سوزی قابل ملاحظه(آمار CFS)، ضرورت توجه به ساختارسازی متناسب با حجم و تعداد حوادث آتش سوزی‌ها در کشور، اعم از آتش سوزی‌های صنعتی، ساختمانی، ترانسپورت، جنگل‌ها و مراتع و ... به‌طور ویژه‌ای یکی از اولویت‌های اصلی کشور است و باید در این خصوص تدبیر پایه‌ای صورت پذیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «توسعه حوزه کاری و مسئولیتی سازمان‌های موجود آتش نشانی‌های شهرداری‌ها به گستره‌های شهرستانی و استانی با حمایت و پشتیبانی پرسنلی، مالی و تجهیزاتی دولت از سازمان آتش نشانی‌ها ضرورت دارد. همچنین تاسیس سازمان مستقل حوادث اضطراری کشور( شامل آتش نشانی و سایرحوادث و سوانح اضطراری مانند تصادفات بین جاده‌ای و ...) و تجمیع فعالیت‌ها و مسئولیت‌های سازمان آتش نشانی و امداد و نجات و اورژانس در آن با حمایت و پشتیبانی مضاعف دولتی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.»

بیت‌اللهی گفت: «واگذاری مسئولیت اطفاء حریق برون شهری (غیر از آتش سوزی در جنگل‌ها، مراتع و مزارع و باغات) به سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با رعایت ضوابط وقوانین و حمایت و پشتیبانی پرسنلی و تجهیزاتی دولت از این سازمان ضرورت دارد. علاوه بر این ارتقاء سطح همکاری‌های بین آتش نشانی، امداد و نجات و مرکز اورژانس با حفظ ساختارهای موجود و با توسعه حوزه‌ها و موضوعات تحت مسئولیت نهادهای مذکور اهمیت دارد.»

وی تاکید کرد: «وجود نهاد و سازمان مسئول مستقیم مهار آتش در کشور، اعم از محدوده‌های شهری و برون شهری امری روشن و ضروری است. از طرف دیگر توسعه روزافزون و همه جانبه کشور در کلیه عرصه‌ها پتانسیل رخداد حریق را نیز در کشور بالا برده است. در عین حال بررسی وظایف و مسئولیت‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی نشان می‌دهد که نهاد مستقیم مسئول و متولی اطفاء حریق در گستره‌های برون شهری کشور به‌طور مشخص وجود ندارد.»

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: «براین اساس ضرورت دارد که بازنگری بنیادین در حیطه وظایف و ساختار سازمانی با اولویت مدیریت بحران آتش(کنترل و اطفاء) در کشور صورت بگیرد. همچنین بسیار ضرورت دارد تا واحدهای HSE در کلیه نهادها به‌لحاظ پرسنلی و تجهیزاتی تقویت شوند.»

وی تاکید کرد: «خطر آتش سوزی‌های گسترده با توجه به افزایش دما و تغییرات اقلیمی، بروز خشکسالی‌ها، توسعه مراکز جمعیتی و صنعتی در کشور بالاست و الزامی است تا در زمینه اطفاء حریق و کنترل آتش سوزی‌ها اقدام جدی به‌ویژه در زمینه ساختارسازی سازمانی آن صورت پذیرد.»

عصر روز چهارشنبه 12 خرداد 1400 براساس گزارش‌های منابع رسمی، محدوده مخازن پسماندهای پالایشگاهی نفت جنوب تهران، دچار عصر روز چهارشنبه 12 خرداد 1400 براساس گزارش‌های منابع رسمی، محدوده مخازن پسماندهای پالایشگاهی نفت جنوب تهران، دچار حریق شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار