در آستانه قیام ۱۵ خرداد:

اهمیت قیام ۱۵خرداد برای نسل جوان

قرچک(پانا)- دستاور‌د تاریخی قیام۱۵خرداد تجربه‌عظیمی برای‌ آینده‌تاریخ است و ترسیم کننده خط و مشی برای همگان که هرگاه رهبری شایسته باشد و مردمی پای کار باشند نتیجه‌صحیح اسلام‌خواهی به بار می‌نشیند.

کد مطلب: ۱۱۹۰۰۶۹
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت قیام ۱۵خرداد برای نسل جوان

مسئول‌بسیج دانش‌آموزی برادران آموزش و پرورش شهرستان‌قرچک پیرامون قیام ۱۵‌خرداد بیان کرد: قیام ۱۵خرداد در سال ۱۳۴۲‌شمسی به وقوع پیوست که ریشه‌ اصلی این قیام تصویب لایحه‌ کاپیتولاسیون توسط دولت‌ محمد رضا‌پهلوی بود که آمریکاییان در ایران مصونیت قضایی داشته باشند و اعتراض شدید امام به این لایحه‌ خفت‌بار و علت‌دیگر آن طرح انقلاب‌سفید شاه بود که با نخست‌وزیری اسدالله‌علم از تیرماه ۱۳۴۱ آغاز شد که مخالف‌امام و علما را در پی‌داشت .

او ‌اظهار کرد: این قیام تمام‌‌اقشار جامعه بویژه روحانیت را شامل می‌شد ناگفته نماند حمایت توده‌های مردمی و حضورشان در محافل و مساجد مشهود و کارساز بود، از آن جمله می‌توان به کفن‌پوشان شهرستان‌ورامین اشاره کرد.

صبری با اشاره به روحانیت سرشناسی که در قیام شرکت داشتند گفت: آیات‌ عظام‌ کرمانی، مرعشی‌ نجفی، مصطفی‌ خمینی، حجت‌الاسلام احمد‌خمینی و شخص‌امام‌(ره) و سایر علما در این قیام‌بزرگ حضور داشتند.

او خاطرنشان کرد: نقش‌کلیدی در قیام ۱۵خرداد که بخش اعظم آن بر عهده امام‌خمینی (ره) و سایر علما بود .

او ادامه داد: شناخت‌ بیشتر مردم از رژیم‌شاهنشاهی مبنی بر مخالفت‌ رژیم با اسلام و روحانیت و رشد‌‌سیاسی حوزه‌های‌‌علمیه و قدرت‌‌مذهب که بوسیله بسیج‌‌مردمی دیده شد، زمینه‌ساز بوجود آمدن انقلاب ۲۲بهمن ۵۷ شد .

صبری اظهار کرد: بزرگترین‌درسی که می‌توان از این حادثه‌ بزرگ گرفت، یک رهبری‌ الهی، سیاسی‌، مردمی و ساده‌ زیست و شجاع که بر قلب‌های توده‌های‌‌مردمی جای‌گرفت و آن‌ها را با خود همراه کرد .

او در ادامه اذعان کرد: این تجربه عظیم و دستاورد تاریخی برای همیشه آینده تاریخ خط و مشی ترسیم کرد که هرگاه رهبری شایسته باشد و مردمی پای‌کار باشند نتیجه صحیح اسلام‌خواهی به بار می‌نشیند.

مسئول‌بسیج دانش‌آموزی برادران قرچک درباره بستر بوجود آمدن انقلاب اسلامی گفت: قیام۱۵خرداد اولین جرقه‌های انقلاب ۲۲بهمن ۵۷ را در سال۱۳۴۲ زد، این جرقه چهره‌ی‌ ضداسلامی رژیم‌ پهلوی که به ظاهر عوام‌فریبی می‌کردند را برملا کرد و هم طی ۱۵سال ادامه داشت تا سال ۱۳۵۶ که فرزند امام حاج‌آقا مصطفی توسط رژیم به شهادت رسید ، پس از آن طی سال ۱۳۶۵ مراسماتی در قم و کرمان گرفته‌ شد که سرانجام منجر به انقلاب ۲۲بهمن ۱۳۵۷ شد .

صبری با توجه به اهمیت قیام‌۱۵خرداد برای نسل جوان این موضوع را مطرح کرد: اگر اهداف قیام ۱۵خرداد به‌درستی برای نسل جوان امروز تبیین شود که انگیزه این قیام برای برای خدا و اسلام بوده قابل پذیرش است، زیرا اسلام همیشه قوانینی دارد که از نظر‌علمی متناسب با جامعه است.

مسئول‌بسیج دانش‌آموزی تصریح کرد: ‌تنها نباید به تبیین انگیزه‌های‌ قیام برای جوانان بسنده کرد ، یقینا باید کار دیگری هم کرد و آن جلوگیری از تبلیغات انحرافی دشمنان و پاسخ‌دادن به شبهاتی که در ذهن نسل‌جوان ایجاد می‌کنند است .

او در ادامه به ویژگی‌های‌ بارز قیام ۱۵خرداد تاکید کرد و گفت: ازجمله ویژگی‌های‌ شاخص این قیام می‌توان به رهبری حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد که در طول‌ تاریخ اسلام بعد از امامان معصوم، رهبری با این خصوصیات و ویژگی‌های‌ تاریخی، اسلام در خود سراغ ندارد.

او در ادامه اهداف‌ بارز قیام‌۱۵‌خرداد را اسلام‌خواهی، عدالت‌طلبی ، استقلال‌کشور و زیر بارظلم ابرقدرت‌ها نرفتن دانست و اذعان کرد که این اهداف برای همیشه و برای همه کشورها می‌تواند کارساز و نقش‌آفرین باشد.

صبری به بیان راهکارهایی از امام‌خمینی (ره) برای جوانان و نوجوانان پرداخت : که فریب آزادی‌های‌ غربی و بی‌بند و باری آنها را نخورید ، جوانان‌عزیز شما این حرف‌ها را قبل از مرگ من نمی‌خوانید تا بخواهم برای منفعت‌خودم چیزی گفته‌باشم بعد از مرگم می‌خوانید، من برای اینکه شما جوانان شایسته‌ای هستید علاقه دارم جوانی‌خود را در راه اسلام عزیز و خداوند و راه جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو‌جهان را کسب کنید.

او در ادامه راهکارهایی از امام(ره) افزود: جوانان عزیز هر چه می‌توانید پیوند خود را با روحانیت اسلام مستحکم کنید و از توطئه دشمنان غافل نشوید و ادامه داد،برای نوشتن خصوصیات‌امام‌خمینی باید کتاب‌های‌بسیاری نوشت و مختصرا به بیان چند مورد از ویژگی‌های‌بارز امام(ره) پرداخت.

صبری امام را دریایی از خصوصیات دانست و گفت: امام(ره) به ‌معنای‌تمام یک اسلام‌شناس بی‌نظیر بود به خداوند توکل داشت، توکلی که انگار خدا را میبیند و در نصرت‌الهی ذره‌ای تردید نداشت.

صبری، پیرو خصوصیات بی‌بدیل و بسیار امام‌خمینی(ره) گفت: امام در شجاعت زبانزد بود زمانی‌که تمام‌دنیا از آمریکا می‌ترسید، ذره‌ای از آمریکا نترسید و گفت: آمریکا هیچ‌غلطی نمی‌تواند بکند وفرمودند، آمریکا را زیر پا می‌گذاریم .

خبرنگاردانش‌اموز: راضیه‌یوسفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار