مهار حریق در پالایشگاه تهران

تهران (پانا)- عصر امروز (چهارشنبه 12 خرداد) پالایشگاه تهران دچار حریق شد، در پی این حادثه دستگاه های امدادی به محل عازم شدند و حریق پس از چند ساعت تلاش اطفا شد.

کد مطلب: ۱۱۸۹۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
مهار حریق در پالایشگاه تهران

عصر امروز، معاون عملیات سازمان امدادونجات هلال احمر از آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران خبر داد.

محمدی در این‌باره اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده در پالایشگاه تهران حریق رخ داده است.

وی افزود: هنوز ابعاد این حادثه مشخص نیست اما تیم‌های ارزیاب هلال احمر برای پشتیبانی از حادثه و امدادرسانی اعزام شده‌اند.

ساعت ۲۰:۲۹- مخازن ال پی جی پالایشگاه تهران آتش گرفت

حسین توکلی کجانی گفت: ماموران درحال مهار آتش هستند و علت حادثه در دست بررسی است.

دود غلیظ ناشی از این آتش سوزی در آسمان شهرری مشهود است.

ساعت ۲۰:۴۵- آماده باش اورژانس درباره حادثه پالایشگاه تهران

مجتبی خالدی در این باره اظهار کرد: تقریبا نیم ساعت گذشته حریقی در پالایشگاه تهران اتفاق افتاده است و گویا مخازنی در حال شعله ور شدن هستند.

وی ادامه داد: تیم های آتش نشانی در حال اطفای حریق هستند. طبق برآورد سازمان اورژانس کشور تا به این لحظه نزدیک به ١٠ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل اعزام و در محدوده مستقر هستند.

خالدی گفت: بیمارستان های هفتم تیر، فیروزآبادی و شهید مطهری تهران در حالت آماده باش هستند. بیمارستان های جنوبی تهران ۵٠ تخت برای مصدومان احتمالی آماده کردند. همچنین اطلاع رسانی به مسئولین بهداشت محیط وزارت بهداشت انجام شده و به مدیران بحران نیز اطلاع رسانی انجام شده است.

خالدی افزود: آمادگی به صورت کامل وجود دارد اما تا به این لحظه هیچ مصدومی به عوامل اورژانس تحویل داده نشده. منتظر هستیم که اطفا حریق انجام شود.

خالدی گفت: امیدواریم حادثه تلفات جانی نداشته باشد.

ساعت ۲۰:۵۲- آتش‌نشانی: هنوز آماری از مصدومان آتش‌سوزی پالایشگاه تهران نداریم

سیدجلال ملکی در این‌باره اظهار کرد: ساعت ١٩:١٨ عصر چهارشنبه یک مورد آتش‌سوزی در محوطه پالایشگاه ری اعلام شد که بلافاصله ماموران آتش‌نشانی در کمترین زمان ممکن به محل حادثه رسیدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شش ایستگاه آتش‌نشانی به همراه چندین دستگاه خودروی فوماتیک و تانکر آب و خودروی حامل کف شیمیایی در محل حضور دارند و احتمال افزایش نیروها نیز وجود دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: عوامل آتش‌نشانی پالایشگاه، عوامل شهرداری و ستاد بحران‌های مرتبط نیز در محل حاضرند.

ملکی اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که به ما داده شده یکی از مخازن دچار حریق شده و حجم زیادی از آتش به آسمان متصاعد می‌شود. آتش‌نشانان از چند طرف با استفاده از سیستم‌های موجود در پالایشگاه و امکانات آتش‌نشانی تهران عملیات خنک‌کردن مخازن کناری و اطفای قسمت شعله‌ور را به صورت همزمان انجام می‌دهند.

وی گفت: اخباری از تعداد مصدومان در دست نیست.

ساعت ۲۱:٤٥- ممنوعیت تردد در مسیر اختصاصی پالایشگاه تهران

سرهنگ علی همه‌خانی در این‌باره اظهار کرد: با توجه به وقوع حریق گسترده در پالایشگاه نفت تهران که در محدوده شمال به جنوب بزرگراه شهید رجایی رخ داده است عوامل راهور نیز در محل حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تردد در محور اصلی بزرگراه شهید رجایی به صورت عادی در جریان است و رفت و آمد اتفاق می‌افتد اما در خصوص مسیر اختصاصی پالایشگاه پلیس محدودیت اجرا کرده و تردد ممنوع است.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت گفت: تردد در ورودی و جاده اختصاصی پالایشگاه ممنوع است.

ساعت ١٠:٢٠- محل آتش سوزی پالایشگاه تهران مسکونی نیست

شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران گفت: در پی وقوع آتش سوزی در پالایشگاه جنوب تهران، با توجه به مسکونینبودن منطقه‌ی حا‌دثه امدادگران هلال‌احمر شعب ری، تهران و ورامین به همراه تیم واکنش سریع استان تهران به حالت آماده باش درآمدهو دو تیم ارزیاب هم اعزام شده اند.

وی ادامه داد: ستاد فرعی فرماندهی و هماهنگی عملیات اضطراری در شهرری با حضور مدیرعامل و معاون امداد هلال احمر استانتهران و رئیس هلال‌احمر شهر ری نیز تشکیل شده تا با فرض ادامه داشتن آتش سوزی و عدم اطفای آن تا فردا، اقدامات لازم برای ادامهعملیات نیروهای هلال‌احمر بررسی و در دستور کار قرار گیرد.

فتحی تاکید کرد: با توجه به مسکونی نبودن محل حادثه و نداشتن مصدوم، تاکنون فرمانداری شهرستان ری و اداره کل بحران استانداریدرخواست کمکی از هلال‌احمر نداشتند.

ساعت ١٠:۴۴- شهرداری آماده هر نوع کمکی برای اطفاء حریق پالایشگاه ری است

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ درباره آتش سوزی پالایشگاه شهید تندگویان در جنوب تهران گفت: در حال حاضر در محل اتش سوزی حضور داریم و تمامی عوامل امدادی در حال اطفاء حریق هستند.

او افزود: شهرداری تهران نیز نیروهای ۶ ایستگاه اتش نشانی را در محل مستقر کرده تا بتوانند هم مخازن سوخت مجاور را خنک کنند و هم اطفاء حریق را انجام دهند.

شهردار منطقه ۲۰ تاکید کرد: شهرداری منطقه نیز در کنار عوامل اتش نشانی و سایر نیروها، آماده هر نوع کمکی به مدیریت بحران منطقه و اجرای فرامین فرماندار شهرستان ری که در محل حادثه حضور دارد، است.

افشار اضافه کرد: تا کنون ۲۵ تانکر آب ۱۲ و ۲۸ هزار لیتری وارد مجموعه کردیم و خدمات پشتیبانی به نیروهای سازمان آتش نشانی ارائه کردیم. تا دقایقی دیگر نیز ستاد مدیریت بحران با همه عوامل در منطقه تشکیل می‌شود و همه جوانب موضوع بررسی خواهد شد.

او گفت: البته جای هیچ نگرانی نیست و متخصصین پالایشگاه و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند. ضمن اینکه معاون خدمات شهری شهرداری تهران و عوامل این معاونت ، همچنین فرمانده سپاه استان تهران و شهرستان ری نیز در محل برای انجام کمکها و اقدامات لازم حضور دارند.

ساعت ١٠:۴۵- اعزام تانکرهای اب از مناطق ۲۲ گانه به پالایشگاه ری

اصغر عطایی، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران درباره حادثه آتش سوزی پالایشگاه ری، بیان کرد: نیروهای آتش نشانی با تمام بضاعت و امکانات خود از دقایق ابتدایی حادثه به محل اعزام شده‌اند. درحال حاضر نیروهای آتش نشانی مشغول عملیات اطفاء حریق هستند.

او در ادامه اضافه کرد: با تمامی منطاق شهر تهران هماهنگ شده تا تانکرهای آب با حجم بالای 10 هزار لیتر خود را در لحظات اولیه آبگیری و به محل حادثه اعزام کنند. درحال حاضر این اقدام انجام شده است.

به گفته عطایی؛ به جز 6 ایستگاه آتش نشانی اعزام شده به محل، عوامل آتش نشانی از ایستگاه‌های دیگر با تمامی امکانات خود درحال اعزام به مسیر هستند.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران در پایان تأکید کرد: همچنین هماهنگ شده تا تانکرهای آبی که دراختیار مناطق 22 گانه وجود دارد، گسیل، آبگیری و سپس به محل حادثه اعزام شوند تا خلأیی در خدمت رسانی و اطفاء وجود نداشته باشد. درحال حاضر مشکلی بخاطر آب و امکانات وجود ندارد.

ساعت ١٠:۴٧- آتش در پالایشگاه ری در دو نقطه رخ داده است

رضا کرمی محمدی - رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره آتش سوزی پالایشگاه ری گفت: ظاهرا آتش سوزی از حدود 19:35 شروع شده و علت آن هم روشن نیست آتش سوزی در دو نقطه بود که در یک نقطه آتش تقریبا مهار شده است و در دیگری از گسترش آتش به سایر مخازن تاکنون جلوگیری شده است.

او افزود: با همکاری سایر دستگاه های ذیربط ، هماهنگ شده است تا از مخاطرات جدید در محوطه حادثه دیده جلوگیری شود و نیروهای آتش نشانی با تمام توان مشغول هستند، البته فرماندهی میدان با آتشنشانی تهران است و سایر بخش ها نیز کمک می کنند.

او در مورد مصدومان حادثه گفت: تاکنون هیچ خبری درباره مصدومان مخابره نشده است و در محوطه پالایشگاه مصدومی وجود ندارد اما در محل آتش سوزی هنوز اطلاعاتی در این باره نیست.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران از آمادگی کامل نیروهای سازمان برای مقابله با بحران ها خبر داد و گفت: همه نیروهای مدیریت بحران آماده کمک و یاری هستند و در صورتی که اعلام نیاز شود ما می توانیم کمک کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا ضوابط مقاوم سازی و ایمن سازی در پالایشگاه مراعات شده بود گفت: تا جایی که ما می دانیم این ضوابط رعایت شده بود اما تا وقتی شورای هماهنگی مدیریت بحران فعال بود کارگروه سوخت هماهنگی های لازم برای این کار را انجام می داد اما از وقتی وظایف این شورا به خود دستگاه ها محول شده است ما دیگر از وضعیت آنها اطلاع نداریم و دوستان باید در این باره اطلاع رسانی کنند.

او همچنین افزود: تمامی اقدامات و فعالیت های در محوطه حادثه دیده با نظارت و اطلاع شهردار تهران انجام می شود و آقای حناچی به صورت لحظه ای از روند عملیات مطلع می شوند.

ساعت ١٠:۵٠- مردم از تجمع در محل حادثه خودداری کنند

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای با اشاره به اقدامات انتظامی انجام شده در محل حادثه پالایشگاه تهران، اظهار کرد: مردم از تجمع و حضور در محدوده پالایشگاه تهران خودداری کنند.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ افزود: پس از این حادثه شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده که به هیچ عنوان صحت ندارد لذا از شهروندان تهرانی می‌خواهیم به این شایعات توجه نکنند.

این مقام انتظامی متذکر شد: هیچ مشکلی در حوزه سوخت‌رسانی به وجود نیامده لذا شهروندان تهرانی از هجوم به پمپ‌بنزین و جایگاه‌های سوخت گاز مایع (CNG) جلوگیری کنند.

ساعت ٢٣:١۵ - حریق اطفا شد

به گزارش ایسنا، شاکر خفایی با بیان اینکه یک‌دهم محتویات داخل مخزن باقی مانده که با پایان این میزان اطفای کامل می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر به طور کامل آتش مهار شده و علت اولیه احتمالا نشتی فراورده نفتی بوده اما علت قطعی این حادثه در دست بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر میزان خسارت را نمی‌توانیم برآورد کنیم و باید پس از بررسی‌های دقیق میزان خسارت اعلام شود، تصریح کرد: در این حادثه تلفات جانی نداشته‌ایم و خسارت اقتصادی نیز به آن صورت نیست ولی باید پس از کارشناسی در این‌باره اظهار نظر کرد.

سخنگوی پالایشگاه نفت تهران با اشاره به حضور وزیر نفت در محل حادثه، گفت: کمیته بحران تشکیل شده و ابعاد این حادثه از هر نظر در حال بررسی است.

خفایی در پاسخ به این سوال که آیا دود ناشی از این حادثه می‌تواند برای شهروندان تهرانی مضر باشد، افزود: دود، مربوط به فراورده داخل مخزن است و در اثر جریان باد منتقل می‌شود و اینکه چه میزان بر سلامت شهروندان تاثیر می‌گذارد باید بررسی کارشناسی شود.

به گفته وی فراورده داخل مخزن دچار حریق‌شده، کلدپلکس بوده که ضایعات مواد نفتی است.

طبق اعلام شرکت پالایش و پخش و فراورده نفتی از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه عصر امروز مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای سلاپس پالایشگاه تهران دچار حریق شد که با عملیات بموقع توسط نیروهای آتش‌نشانی پالایشگاه تهران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ساعت ۲۱ آتش بدون خسارت جانی و مالی مهار شد.

این پالایشگاه طی ساعت‌های آینده به مدار تولید بازمی‌گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار