اعلام برگزیدگان «سینمای سعادت» سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

«حمید فرخ‌نژاد» بهترین بازیگر مرد بخش سعادت جشنواره جهانی فجر

خارجی ها جایزه های «سینمای سعادت» را درو کردند

تهران (پانا) - برگزیدگان «سینمای سعادت» سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شدند. 

کد مطلب: ۱۱۸۹۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
«حمید فرخ‌نژاد» بهترین بازیگر مرد بخش سعادت جشنواره جهانی فجر

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، روز چهارشنبه ۱۲خردادماه در پردیس سینمایی چارسو به‌صورت زنده در ۴ پلتفرم پخش شد و اسامی برندگان این دوره از جشنواره اعلام شد.
با پایان یافتن اهدای جوایز بخش جلوه‌گاه شرق، نوبت به معرفی داوران بخش مسابقه بین‌الملل «سینمای سعادت» رسید. میریانا کارانوویچ، بریلانته مامندوزا، لیلا پاکالنینا ، اِلما تاتارِ‌گیج، مورتن کاوفمان، فاطمه معتمدآریا و شهرام مکری به‌عنوان داوران این بخش معرفی شدند.
فیلم کوتاه
بعد از معرفی داوران این بخش، امیر اسفندیاری گفت: ما هیئت داوران خوبی داشتیم که تلفیقی از کارگردانان، بازیگران، تهیه‌کنندگان و... بود برای آغاز اهدای جوایز این بخش، مایلم برنده لوح تقدیری را برای بهترین فیلم کوتاه جشنواره معرفی کنیم.
«لیلا پاکالنینا» از لتونی از اعضای این هیئت داوران در این بخش بیان کرد: «در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره لوح تقدیر برای بهترین فیلم کوتاه به فیلمی اهدا می‌شود که نشان دهنده زندگی ما و دیگران است. این جایزه به «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی از ایران اهدا می‌شود.»
«مریم اسمی‌خانی» کارگردان فیلم کوتاه داستانی «وضعیت اورژانسی» بعد از اعلام شدن جایزه‌اش بیان کرد: «خوشحالم که «وضعیت اورژانسی» در اولین حضور بین‌المللی خود جایزه مهمی را از جشنواره جهانی فیلم فجر دریافت می کند. از داوران و دبیر محترم جشنواره آقای محمدمهدی عسگرپور تشکر می‌کنم. از انجمن سینمای جوانان ایران که اگر حمایت‌هایش نبود، این فیلم ساخته نمی‌شد و همینطور عوامل فیلمم تشکر می‌کنم.»
در ادامه برنامه سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلم کوتاه بخش سینمای سعادت به فیلم «دیوار سفید» به کارگردانی مشترک آندرا بروشا و مارکو اسکوتوزی محصول ایتالیا اهدا شد.
کافمن از اعضای هیئت داوران سینمای سعادت گفت: «باعث افتخار من است که اعلام کنم این جایزه به «دیوار سفید» از ایتالیا تعلق می‌گیرد که این فیلم موازنه کامل را بین اجزای مختلف یک فیلم و قصه برقرار می‌کند به تمام عوامل تبریک می‌گویم.»
مارکو اسکوتوزی یکی از کارگردانان «دیوار سفید» در پیامی ویدئویی گفت: «من و آندرا بروشا، بابت دریافت این جایزه بسیار خوشحالیم. زیرا این جایزه کمک می‌کند بدانیم که مشکل آزیست‌ها صرفا مشکل ایتالیا نیست، بلکه برای سراسر دنیا دغدغه است و همه با هم باید برای محیط زیست حفاظت کنیم. از شما برای اهدای این جایزه مهم ممنونیم.»
بهترین بازیگر مرد
در ادامه اهدای جوایز بخش سینمای سعادت،‌ سیمرغ نقره‌ای بهترین بازیگر مرد به حمید فرخ‌نژاد برای فیلم «میجر» رسید.
میریانا کارانوویچ عضو هیات داوران برای معرفی برگزیده این بخش گفت: «باعث افتخار من است که اعلام کنم برنده این جایزه حمید فرخ‌نژاد برای ایفای نقش فوق‌العاده در «میجر» است. به او تبریک می‌گویم.»
فرخ‌نژاد هم در پیام ویدئویی کوتاهی بیان کرد: خوشحالم که برنده این جایزه شدم. «میجر» با عشق ساخته شد و امیدوارم در اکران برای آن اتفاقات خوب رخ دهد.
بهترین بازیگر زن
در بخش بعدی برای معرفی بهترین بازیگر زن بخش سینمای سعادت،‌ فاطمه معتمدآریا عضو هیئت داوران گفت: افتخار من است که جایزه بهترین بازیگر زن را اعلام کنم. این جایزه به لائورا برن بازیگر «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن می‌رسد که بازی فوق‌العاده‌ای داشت و به او تبریک می‌گویم.
امیر اسفندیاری هم گفت: «این جایزه حق او بود اما متاسفانه نتوانستیم با عوامل این فیلم ارتباط برقرار کنیم. به فیلم «هلن» و بازیگرش تبریک می‌گویم.»
بهترین فیلم‌نامه

در بخش بعدی برنامه اِلما تاتارِ‌گیج از داوران بخش سینمای سعادت از بوسنی برگزیده بهترین فیلمنامه را معرفی کرد و گفت: «همه چیز با قصه شروع می‌شود در تعیین قصه انتخاب‌های مهمی وجود دارد که تسهیل‌کننده داستان است. این جایزه به نویسندگان فیلمنامه «حافظ برادر» فریت کاراهان و گلستان آچت می‌رسد.»
فریت کاراهان یکی از فیلمنامه‌نویسان «حافظ برادر» گفت: «خوشحالم که بعد از زحماتی که برای این فیلم کشیدیم این جایزه را می‌گیرم.»
بهترین کارگردانی
برای معرفی بهترین کارگردان بخش سینمای سعادت، بریلانته ما مندوزا عضو هیات داوران گفت: این جایزه به‌خاطر کارگردانی تاثیرگذار به دنی کوته کارگردان فیلم سینمایی «بهداشت اجتماعی» از کانادا اهدا می‌شود.
امیر اسفندیاری هم توضیح داد: «این فیلم نگاهی متفاوت به مقوله فاصله گذاری اجتماعی داشت.»
دنی کوته از کانادا بعد از اعلام شدن جایزه‌اش به‌عنوان بهترین کارگردان بخش سینمای سعادت گفت: «از هیات محترم داوران تشکر می‌کنم. اولین بار است فیلمی در جشنواره جهانی فیلم فجر دارم. اگرچه از نظر مسافت از هم دوریم، اما سینما ما را به هم پیوند می‌دهد. امیدوارم فیلم من لبخندی را به لب‌های مخاطبان این رویداد نشانده باشد. امیدوارم اوقات خوب و خوشی را در فستیوال گذرانده باشید.»

بهترین فیلم

در بخش پایانی اهدای جوایز سینمای سعادت هم سیمرغ زرین بهترین فیلم به «نور طبیعی» رسید. شهرام مکری عضو هیئت داوران این بخش در معرفی فیلم برگزیده گفت: با افتخار اعلام می‌کنم این جایزه به خاطر نگاهی تازه به مقوله زندگی خانوادگی به «نور طبیعی» می‌رسد.

«نور طبیعی» به کارگردانی دنژ ناگ و تهیه‌کنندگی اینسه بوکا - گروبه، کارولین پیراس و ملانی بلاکس دورف محصول مجارستان، لتونی، فرانسه، آلمان سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش سینمای سعادت را از آن خود کرد.
دنژ ناگ کارگردان «نور طبیعی» در پیامی ویدئویی عنوان کرد: «عمیقا تحت‌ تأثیر این جایزه ارزشمند قرار گرفته‌ام. افتخار بزرگی برای من است که از ایران با فرهنگ سینمایی غنی و جذاب جایزه‌ای دریافت می‌کنم. اولین تجربیات سینمایی من به تماشای فیلم «خانه دوست کجاست؟» فیلم شاعرانه، ساده و پاک زنده‌یاد عباس کیارستمی برمی‌گردد. از هیئت داوران و جشنواره بابت دریافت این جایزه تشکر می‌کنم و غمگینم که در تهران کنار شما نیستم و از بوداپست مجارستان همراه‌تان هستم.»
امیر اسفندیاری درباره این فیلم گفت: «این فیلم تولید مشترکی از چهار کشور بود، به تمام کشورهای مشارکت‌کننده این فیلم تبریک می‌گوییم که بهترین فیلم جشنواره بود.»
امیر اسفندیاری در پایان اجرای این مراسم بیان کرد: از همه شما که با جشنواره همراه بودید تشکر می‌کنم. همه صبورانه حضور داشتند و فاصله اجتماعی را رعایت کردند. به این ترتیب خاتمه جشنواره سی‌وهشتم را اعلام می‌کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار