جوایز «جلوه‌گاه شرق» جشنواره جهانی فجر اعلام شد

«صحنه زنی» جایزه بهترین کارگردانی جلوه گاه شرق را از آن خود کرد

تهران (پانا) - در اختتامیه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ مستانه مهاجر، مارینا گلبهاری، محمود فاضل جوشکون، دیانا آشیموا و فاطمه حسن الرمیحی به‌عنوان داوران این بخش معرفی شدند.

کد مطلب: ۱۱۸۹۵۹۰
لینک کوتاه کپی شد
«صحنه زنی» جایزه بهترین کارگردانی جلوه گاه شرق را از آن خود کرد

اسفندیاری، معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی جشنواره سی‌وهشتم درباره بخش جلوه‌گاه شرق توضیح داد: «هیئت داوران ما شروع خوبی در این بخش داشتند اما یکی از بازیگران محبوب افغانستانی در این جمع یعنی مارینا گلبهاری به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند که امیدوارم سلامت باشند، اما تا جایی که توانست در کار داوری مشارکت داشت.»
فیلم کوتاه
در ادامه فاطمه الرمیحی از داوران جلوه‌گاه شرق گفت: «چقدر فیلم‌های کوتاه می‌توانند با شدت بالا، گیرا باشند. تک تک فیلم‌ها هنرمندانه بودند و انتخاب را دشوار می‌کردند. ما کاری را انتخاب کردیم که خلاقانه بود و یک برش از زندگی و واقعیت زندگی را در آن می‌توانستیم ببینیم، می‌توانستیم ببینیم که ظلم چقدر می‌تواند هرج و مرج ایجاد کند. در این فیلم قانونی را می‌بینم که ۲۰ سال پیش وضع‌شده اما هنوز همه از آن رنج می‌برند، به همین دلایل فیلم «بیت لحم 2001» به کارگردانی ابراهیم حنضل را انتخاب کردیم.»
ابراهیم حنضل نویسنده و کارگردان «بیت لحم 2001» بعد از اعلام شدن جایزه‌اش بیان کرد: «باعث افتخار من است که جایزه بهترین فیلم کوتاه را برای «بیت لحم 2001» در جشنواره جهانی فیلم فجر دریافت می‌کنم. از اعضای هیئت داوران جشنواره سپاسگزارم. این جایزه به عوامل، خانواده‌ام و همه کسانی که از ساخت این فیلم کوتاه حمایت کردند، تعلق دارد. سلام من را از فلسطین دریافت می‌کنید و امید به دیدارتان دارم.»

بهترین فیلم‌نامه
در بخش بعد سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلمنامه بخش جلوه‌گاه شرق توسط فاطمه الرمیحی اعلام شد. او در این زمینه گفت: «این جایزه به فیلمی می‌رسد که واقعیت فلسطین را بیان می‌کند و به ارزش‌های حقوق بشری و برابری برای یک زندگی کریمانه می‌پردازد. این روزها حقوق اساسی فلسطینیان به چالش کشیده است. این فیلم یک سفر کوتاه برای یک موضوع حساس را نشان می‌دهد که در خلال آن قوانین ناعادلانه را می‌بینیم. این جایزه به «۲۰۰ متر» اهدا می‌شود.»
امیر اسفندیاری درباره این فیلم گفت: «این فیلم فقط یک فاصله دویست متری را نشان می‌دهد که دو دنیای متفاوت را از هم جدا می‌کند.»
امین نایفه نویسنده «200 متر» بعد از اعلام شدن جایزه اش برای بهترین فیلمنامه گفت: «دریافت جایزه فیلمنامه برای من بسیار ارزشمند است و بابت حمایت‌ها و بازخوردهایی که دریافت کردم، بسیار خوشحالم. ساخت «200 متر» برای من نظیر یک سفر بود. از شما ممنونم و این جایزه به عنوان یک نویسنده در آینده کاری من بسیار تاثیرگذار است. جایزه‌ام را به خانواده‌ها در فلسطین اهدا می‌کنم و امیدوارم روزی همه مان طعم آزادی را بچشیم.»

بهترین کارگردانی
در ادامه برنامه سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی در بخش جلوه‌گاه شرق، توسط محمود فاضل جوشکون از داوران این بخش اعلام شد. او گفت: «خوشحالم که عضوی از این هیئت داوران بودم، کاش می‌توانستم حضوری در تهران باشم اما محدودیت‌ها نگذاشت. جایزه بخش بهترین کارگردانی جلوه‌گاه شرق به علیرضا صمدی برای فیلم سینمایی «صحنه‌زنی» تعلق می‌گیرد.»
علیرضا صمدی کارگردان «صحنه‌زنی» بعد از اعلام جایزه‌اش در پیامی ویدئویی گفت: «از دریافت جایزه بسیار خوشحالم و این اتفاق فوق‌العاده‌ای برای من است. همچنین یک اتفاق خوب و قابل‌ تحسین در این روزها، پیوستن و ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف است که جای تبریک دارد. از بازیگران و عوامل «صحنه‌زنی» تشکر می‌کنم. از همه عوامل پشت دوربین و پشت صحنه و سرمایه‌گذار این فیلم و همین‌طور مجید رضابالا تهیه‌کننده فیلم که مثل برادر همراه من بود سپاسگزارم.»
بهترین فیلم
در ادامه بهترین فیلم بخش جلوه‌گاه شرق معرفی شد. مستانه مهاجر عضو هیئت داوران جلوه‌گاه شرق گفت: «این جایزه به «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینی‌وند از ایران می‌رسد و به او تبریک می‌گویم.»
مهدی حسینی‌وند تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «سیارک» ضمن تشکر از دبیر و عوامل جشنواره گفت: «از دبیر و عوامل محترم جشنواره که با تمام انرژی در برگزاری جشنواره کوشش کردند، تشکر می کنم. قدردان تک تک عوامل فیلمم هستم که اگر نبودند، این فیلم ساخته نمی‌شد. یادمان نرود که فیلمسازی یک کار گروهی است. ابراهیم و خانواده‌اش در عالم واقعی هیچ یک شناسنامه نداشتند و امیدوارم روزی فرابرسد که تعداد این بچه‌ها که در سیستان و بلوچستان و کرمان و سایر مناطق زیاد است، بتوانند هویت خود را ثبت کنند و از مشکلات کوچک اما عدیده‌ای که دچارش هستند، رها شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار