اعلام چگونگی اولویت بندی شاخه‌ها در نمون‌برگ هدایت تحصیلی

بیرجند(پانا) ـ معان پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت دانش‌آموزان فقط بر اساس ظرفیت شهرستان و رتبه ای که در عملکرد تحصیلی دارند، طبقه بندی شده و ثبت نام آنان صورت می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۱۸۸۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
اعلام چگونگی اولویت بندی شاخه‌ها در نمون‌برگ هدایت تحصیلی

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، فرشید جعفری پیش از ظهر امروز با بیان این که «هدایت تحصیلی»، فرآیند ارائه‌‌ خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان‌ است، اظهار کرد: نمون‌برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه کاردانش، رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم و معارف اسلامی بر اساس اولویت (الف) صادر می‌شود. یعنی به عبارتی اگر دانش‌آموزی کف نمره برای ورود به رشته مورد نظر را کسب کند بدون اعمال ظرفیت منطقه، در رشته دلخواه ثبت نام می‌شود.

وی، اضافه کرد: فرایند هدایت تحصیلی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با استعدادها، علایق، ‌توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خویش، شاخه‌ها، رشته‌های تحصیلی و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن، به صورت آگاهانه و آزادانه شاخه و رشته‌ تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بررسی های مشاوره ای، عملکرد تحصیلی و ظرفیت رشته ها را 3 عامل مهم در هدایت تحصیلی دانش آموزان برشمرد و ادامه داد: بررسی‌های مشاوره‌ای فقط در حد توصیه به دانش‌آموز است و عملکرد تحصیلی حد نصاب نمره لازم برای دروس تخصصی رشته‌ها: شاخه نظری شاخه فنی و حرفه ای و شاخه کار دانش را مشخص می کند.

وی با بیان این که نمون‌برگ شماره 6 تنها در راستای راهنمایی و مشاوره بدون تأثیرگذاری بر عملکرد تکمیل می‌شود؛ افزود: این ملاک‌ها شمال آزمون‌های رغبت و توانایی (هرکدام 15نمره کسب می‌کنند)، نظر خواهی تمامی معلمان (10 امتیاز) نظرخواهی والدین (5 امتیاز) نظرخواهی دانش‌آموز (10 امتیاز) عملکرد تحصیلی (35 امتیاز)؛ نظر خواهی مشاور (10 امتیاز) می شود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اعلام این که نمون‌برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه ای و رشته‌های علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی براساس اولویت‌های (الف -ب) صادر می‌شود، خاطر نشان کرد: علاوه بر کسب کف نمره هر رشته، دانش‌آموزان براساس رتبه و ظرفیت منطقه به گروه الف و ب تقسیم می‌شوند و این بدین معنا است که گروه (الف) که دارای رتبه‌های بالاتر است برابر ظرفیت ثبت نام می‌شوند و گروه (ب) در صورت عدم ثبت نام گروه (الف)، مجاز به ثبت نام در رشته مورد نظر هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که در فرآیند هدایت تحصیلی برای ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره تحصیلی و آگاهی بخشی دانش‌آموزان اقدامات مختلفی صورت گرفته است، بیان کرد: نمون‌برگ‌های هدایت تحصیلی پس از صدور کارنامه و رفع اعتراضات و پس از ثبت نمرات دانش‌آموزان از سوی مدیران مدارس، انتقال به سامانه همگام و تأیید از سوی مدیر شهرستان، ظرف مدت 3 روز در تیرماه صادر خواهد شد.

به گفته جعفری، صدور نمون‌برگ به صورت شهرستانی و منطقه‌ای انجام می‌شود و هر شهرستانی که نمرات دانش‌آموزان را ارسال کند، برای دانش آموزان آن شهرستان نمون‌برگ صادر خواهد شد.

شایان ذکر است؛ مشاهده و پرینت نمون‌برگ شماره 6 و 7 (اولویت انتخاب رشته دانش‌آموز پایه نهم ) از سوی مدیر در مدرسه مبدا (متوسطه اول) و مقصد (متوسطه دوم) از طریق سامانه همگام امکان پذیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار