مصیب نعیمی*

در روز انتخاباتی سوریه

مردم سوریه پس از یک جنگ  ویرانگر ده ساله دیروز چهارشنبه پنجم خرداد ماه پای صــــــــندوق‌هـــای رأی رفتند  تا برای یک دوره هفت ساله دیگر رئیس جمهـــوری کشورشان را انتخاب کنند.  این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که آثار جنگ  در همه نقاط کشور از جمله دمشق مشاهده می‌شود  اما جالب اینکه جشنواره های انتخاباتی سه نامزد ریاست جمهوری از جمله بشار اسد رئیس جمهوری فعلی در محله‌ها ومیادین شهرهای مختلف سوریه انظار عمومی را به سوی خود جلب نموده است.

کد مطلب: ۱۱۸۸۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد

حضور چشمگیر خبرنگاران و تصویربرداران شبکه‌های خارجی بویژه رسانه‌های ایرانی و روسی وکشورهای همسو و رسانه های معروف به محور مقاومت در اکثر مناطق خودنمایی می‌کند. در اقامتگاه‌ها وهتل‌ها نمایندگان مجالس کشورهای مختلف دیده می‌شوند که به گفته آنها برای نظارت و اطلاع از روند رأی‌گیری دعوت شده‌اند.
اگرچه پیش بینی‌ها از پیروزی بشار اسد رئیس جمهوری فعلی حکایت دارد اما بیلبوردهای بزرگ دوکاندیدای رقیب نیز دراکثر خیابان های دمشق خودنمایی می‌کند.

افکار عمومی در سوریه نیز با اشاره به پایداری و نقش بشار اسد در آزادی سوریه وی را مناسب‌ترین فرد برای مرحله آتی و بازسازی کشور خود می‌دانند. دورقیب بشار اسد که از مخالفان داخلی و با گرایش‌های ملی گرایی و ناصری ( پیرو جمال عبد الناصر) در رقابت حضور یافته‌اند پیشاپیش اعلام کرده‌اند که نتایج انتخابات را هرچه باشد خواهند پذیرفت. رقبای بشار اسد در انتخابات ۲۰۲۱ یکی عبدالله سلوم عبدالله عضو حزب ملی پیشرو سوریه و دیگری محمود مرعی عضو هیأت دموکراتیک ملی سوریه است که از مجموعه اپوزیسیون داخل محسوب می‌شوند.باوجود اینکه کاندیداهای رقیب در فعالیت‌های انتخاباتی حضور نسبتاً فعال دارند اما با توجه به نقش محوری بشار اسد درمبارزه با گروهک‌های تکفیری ومدیریت بحران 10 ساله سوریه از محبوبیت بیشتری برخوردار است وهمه نظرسنجی‌ها پیروزی چشمگیر رئیس جمهوری فعلی را پیش‌بینی کرده‌اند.

در دیداری که با خانم بثینه شعبان مشاور بانفوذ رئیس جمهوری سوریه در امور رسانه‌ای داشتیم ضمن تجلیل از نقش وحمایت ایران در دوره بحران به لزوم ادامه وتحکیم پیمان استراتژیک میان دوکشور تأکید نموده وهمپوشانی بیشتر در مرحله پساانتخابات را اولویت برنامه های دولت جدید توصیف کرد.
عماد ساره وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز که از شخصیت‌های باسابقه رسانه‌ای و مدیر سابق شبکه تلویزیونی سوریه است در در دیدار با ما از حجم تبلیغات تخریبی غرب و برخی رسانه های عرب علیه سوریه سخن گفت و لزوم بهره گیری از نخبگان فکری کشورهای همسو و محور مقاومت برای دوره آتی را یاد آور شد.

حضور گسترده در انتخابات دیروز بویژه در شهرهای آزاد شده حلب وحمص وحومه دمشق بیانگر اراده مردم سوریه در ساختار نوین این کشور است که استراتژی اعلام شده آن پیوند ناگسستنی با محور مقاومت و پایان دادن به نفوذ غرب در این کشور را نشان می‌دهد واین استراتژی، دیروز توسط بشار اسد هنگام رأی دادن در منطقه دوما که بیشترین آسیب را از اشغالگری داعش دیده بود اعلام شد که از این پس هیچ توجهی به نظر غرب نخواهیم کرد زیرا در ویرانی واشغالگری سوریه و کودک کشی رژیم صهیونیستی شریک هستند و ارزیابی اکثر کارشناسان خارجی که ناظر انتخابات بودند بر این امر اشتراک نظر داشت که مرحله مابعد انتخابات سوریه با ماقبل آن متفاوت خواهد بود. چه در بعد منطقه وچه در بعد جهانی بویژه اینکه پس از ناکامی رژیم صهیونیستی درجنگ اخیر فلسطین راه‌های اعمال فشار بسته شده است.

*مدیر مسئول روزنامه الوفاق

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار