تصویب سیاست‌های ارتقای کیفیت آموزش و پرورش مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین المللی (تیمز و پرلز)

تهران (پانا) - نهصد و نود و سومین(993) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیرآموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۷۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تصویب سیاست‌های ارتقای کیفیت آموزش و پرورش مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین المللی (تیمز و پرلز)

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نهصدونودوسومین جلسه شورای عالی گفت: در این جلسه وزیر آموزش و پرورش با تبریک سالروز آزاد سازی خرمشهر به مردم دلیر و مقاوم ایران، خرمشهر را نماد ایثار، از خودگذشتگی و مقاومت ملت عزیز ایران در برابر جهان استکباری توصیف کرد. وزیر آموزش و پرورش در ادامه گزارشی از روند برگزاری امتحانات نهای دانش آموزان ارائه کرد.

امانی طهرانی اظهار داشت: اعضای شورای عالی آموزش و پرورش از تلاش و کوشش معلمان، مدیران و عوامل اجرایی مدارس برای برگزاری مطلوب امتحانات نهایی دانش آموزان و رعایت پروتکل های بهداشتی تقدیر و تشکر کردند.

وی ابراز داشت: در ادامه جلسه، «بررسی گزارش مطالعه بین المللی علوم و ریاضیات 2019 تیمز؛ بررسی و تصویب سیاست های اجرایی مرتبط با آن» در دستور کار قرارگرفت. رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گزارشی از روند اجرای آزمون تیمز و پرلز از سال 2011 تا سال 2019 در ایران ارائه کرد سپس گزارش تحلیلی مرکز بررسی های استرتژیک ریاست جمهوری ارائه شد و در ادامه اعضای شورای عالی دیدگاهها و پیشنهادهای خود را در این باره بیان کردند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این جلسه سیاست¬های اجرایی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (تیمز و پرلز)در راستای اجرای بند 2 ماده واحده طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقه ای و بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، اجرا و کاربست نتایج آن، موضوع مصوبه جلسه 785 شورای عالی آموزش و پرورش ؛ مورد بحث و بررسی قرار گرفت، که پس از ارائه دیدگاه ها و پیشنهادهای اعضای شورای عالی به تصویب رسید.

محورهای اصلی سیاست های اجرایی پیشنهادی برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش عبارت است از:
1- بازنگری و اصلاح مؤثر برنامه های درسی با رویکرد تلفیقی و مساله محور و متناسب سازی زمان آموزش در تمام دوره های تحصیلی با تاکید بر دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی
2- استقرار نظام سنجش و پایش کیفیت آموزش در سطوح ملی، استانی و منطقه ای با تقدم طراحی و تدوین استانداردهای ملی یادگیری
3- توسعه دوره پیش دبستانی به خصوص در مناطق محروم و دوزبانه
4- توانمند سازی و توسعه حرفه ای معلمان با تاکید بر روش های تدریس فعال و ارزشیابی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی
5- تقویت و توسعه نظارت مستمر بر عملکرد آموزگاران و دبیران (دوره اول متوسطه) در فرایند یاددهی - یادگیری با استفاده از ظرفیت راهبران آموزشی و گروه های آموزشی و تربیتی
6- بکارگیری معلمان دارای «گواهینامه صلاحیت معلمی»در تمامی دوره ها با تاکید بر دوره ابتدایی
7- ارتقای کیفیت تربیت معلم دروس فارسی، علوم تجربی، ریاضی و آموزش ابتدایی
8- استفاده از برنامه چند معلمی در دوره دوم ابتدایی
9- استقرار کلاس های موضوعی در دوره های مختلف تحصیلی با تاکید بر دروس فارسی، ریاضی و علوم تجربی
10- تاکید بر رعایت استانداردهای فضا و تجهیزات مدارس
11- هدایت و تخصیص حداقل دو درصد از اعتبارات کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش به توسعه آموزش دروس فارسی، ریاضی و علوم تجربی در دوره ابتدایی و اول متوسطه
12- آگاهی بخشی و جلب مشارکت عوامل سهیم و موثر در جریان تربیت نسبت به کاربست نتایج مطالعات بین المللی تیمز و پرلز
13- حمایت و استفاده موثر از مطالعات و پژوهش های تحلیلی و تکمیلی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: طبق مصوبه جلسه مذکور؛ محورهای فوق همراه با گزارش تحلیلی و علت یابی سطح عملکرد ایران در مطالعات بین المللی فوق، همراه با اقدامات الویت بندی شده تنظیم و به وزارت آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار