معاون سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

طرح احیای زاینده‌رود به کجا رسید؟

تهران (پانا) - معضلات ناشی از خشکی زاینده رود در استان اصفهان روز به روز افزایش می‌یابد و برای این رودخانه همانند دریاچه ارومیه برنامه جامع ملی نیاز است. از این رو طرح احیای رودخانه زاینده رود در دستور کار قرار دارد تا با تحقق آن معضلات اصلی استان اصفهان برطرف شود.

کد مطلب: ۱۱۸۷۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
طرح احیای زاینده‌رود به کجا رسید؟

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، حیات محیط زیست، رونق کشاورزی، اقتصاد و گردشگری منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی دارد، در دهه‌های اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست اغلب در فصول گرم و حتی روزهای سرد سال مانند چنین روزهایی که در حال سپری کردن هستیم با خشکی مواجه شده است.

بحران کم‌آبی در استان اصفهان جدی است و اکنون آبرسانی به ۱۶۰ روستا در این استان به‌وسیله تانکر انجام می‌شود. از طرفی افت شدید منابع آب زیرسطحی در دشت‌های استان پدیده خطرناک فرونشست زمین را بیشتر می‌کند و علاوه بر این معضلات، تبدیل اراضی کشاورزی به بیابان زنگ خطری است که سال‌ها به گوش می‌رسد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا درباره طرح جامع احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی اظهار کرد: «طرح جامع مدیریت تالاب گاوخونی تهیه شده و به‌تصویب شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان رسیده است که بر این اساس طرح احیا و نجات این دو حوضه آبی به دستور ریاست جمهوری از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.»

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محوریت اجرای طرح جامع زاینده‌رود و تالاب گاوخونی برعهده وزارت نیرو است، گفت: «سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این امر مشارکت دارد. بنابراین نقشه راه نجات بخشی زاینده‌رود در شواری عالی به منظور احیای تالاب گاوخوبی به تصویب رسید که می‌توان برنامه‌هایی را در این زمینه پیاده‌سازی کرد.»

وی همچنین درباره طرح‌های جامع و احیای تالاب‌ها گفت: «مطالعات طرح‌های جامع مدیریت و احیای تالاب‌ها در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است و در مجموع مطالعات برای ۳۴ تالاب درحال انجام است که از این بین مطالعات مربوط به ۱۹ تالاب به اتمام رسیده است علاوه بر آن طرح جامع تالاب میانکاله، طرح جامع تالاب انزلی و طرح جامع تالاب زریوار به‌ تصویب رسیده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار