طلوع نسل جدید، از پس امتحانی بزرگ

تهران (پانا) - نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بیان کرد اتفاق عمده در مسئله فضای مجازی این است که نسل جوان ما در برابر یک امتحان بزرگ تر از نسل‌های قبلی قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۱۸۷۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
طلوع نسل جدید، از پس امتحانی بزرگ

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، در مراسم دیدار دانش آموزان قرارگاه های دانش آموزی استان سمنان گفت: آیات پایانی سوره های بقره و آل عمران آیاتی هستند که توصیه شده اند و برنامه های مهمی به همراه خودشان دارند و دعاهایی که ذیل این پیام ها آمده است خیلی مفاهیم دلنشینی دارد. از خصوصیات این آیات این است که شما می توانید بخشی از آن را در قنوت نماز بخوانید، همچنین این دعاها جمعی هستند و نه فردی مثلا خداوند متعال در آیه 285 سوره مبارکه بقره از زبان مومنان می فرماید واعف عنا و اغفرلنا و ارحمنا انت مولانا... در تمامی این کلمات از ضمیر ما استفاده شده است و هیچ کدام به صورت شخصی نیست.

وی افزود: همچنین خداوند متعال در این آیات می فرماید لا یکلف الله نفسا الا وسعها، که خداوند تبارک و تعالی بیشتر از توان و وسع شما از شما توقع ندارد، انسان تنبل از این آیه سوء استفاده می کند هر وقت کم کاستی داشته باشد میگوید لا یکلف الله نفسا الا وسعها، ما هرکاری می‌توانستیم کردیم، در فعالیت انجمن اسلامی، در درس خواندن و ... تمام تلاشمان را کردیم و خدا بیشتر از این از ما نمیخواهد.

حاج علی اکبری ادامه داد: رهبری معظم به زیبایی این بخش از آیه را معنا می‌کنند، که با این تفسیر شما هرچقدر هم فعالیت کرده باشید نمی‌توانید کار نکردن را توجیه کنید، یعنی جلوی این برداشت اشتباه و غلط رو گرفتند، ایشان می فرمایند: «خداوند طبق وسع از ما می‌خواهند، اما وسع ما چقدر است؟ یک دست در شرایط عادی چقدر قدرت دارد، اما وسع آن استعدادی هست که این دست نهفته است، فاصله وسع بین این دست که اگر به چیزی بخورد می‌شکند و آن دستی که همه آن خصوصیات را دارد ولی چند تا از این سنگها و آجرها را می چینند و آنها را با یک ضربه می شکند کدام است؟ پس وسع بیشتر از این هاست!» حالا اگر کسی بگوید من در مدرسه امکانات نداشتم، مدیر با من هماهنگ نشد، معلم ها همراهی نکردند و ... با توجه به تفسیر به وظیفه خود عمل نکرده است.

وی گفت: آیه لا یکلف الله نفسا الا وسعها اتفاقا جلوی بهانه تراشی را میگیرد و میخواهد یادآوری کند که وسع شما چقدر است و مشخص شود، تکلیف شما در برابر آن چقدر است، بسیاری از کم و کاستی هایی که ما در مدیریت جامعه داریم به خاطر این است که از وسع موجود استفاده نکردیم. این طوری نباشد که ما بگوئیم همه کارهایی که می‌شد را انجام داده ایم و بگوییم خدایا ما دیگر حجت داریم، اینطور نیست اتفاقا معمولاً ما کم و کاستی داریم و با استفاده از توانایی ها و آن وسعی که خداوند تبارک به صورت مادی و معنوی، روحی و روانی، ذهنی و عقلی و فکری به ما داده است می توانیم مشکلات را رفع کنیم. روی این کلمه وسع کار کنید نکته کلیدی همین است، که شما در سنینی هستید که اتفاقا فرصت دارید که بتوانید این ظرفیت ها را توسعه دهید. اگر کسی وسع ذهنی ما را محاسبه کند، معلوم می‌شود که خیلی از ظرفیت های ذهنی مان را استفاده نکرده ایم، از ظرفیت جسمی خودمان استفاده نکردیم چه برسد به ظرفیت روحی و معنوی، ظرفیت در ما زیاد است، به کلمه وسع توجه کنید بعد بروید به سراغ لا یکلف الله.

وی با اشاره به اینکه: شما جوانان باید به این نکته توجه کنید، که خداوند تبارک و تعالی ماه رمضان را در اختیارمان گذاشت تا وسع روحی و معنوی مان را زیاد کنیم گفت: «اصل بودن ماه رمضان برای این است که انسان یاد بگیرد که نه بگوید در برابر خواهش های نفسانی، در برابر وسوسه های شیطان، در برابر شیاطین جنی و انسی، نه بگوید در برابر آمریکا و انصارش، لذا روزه ماه رمضان برای همین است، یعنی این آب هست من عطش هم دارم ولی از آن نمی خورم و بگویم نه.» در ماه رمضان یاد می گیریم و تمرین می کنیم که به حلال الهی با توجه به شرف و قدر ماه رمضان بگوییم نه، تا یاد بگیریم که به حرمت های الهی نه بگوئیم، اگر انسان در جوانی موفق شود در انتها نیز او برنده است، یعنی پایه شخصیت هر کسی در این سنین گذاشته می‌شود که شما در آن هستید و حتی البته یک مقدار قبل از این سن، این را غنیمت بشمارید، پیامی که از ماه رمضان دریافت کردید باعث شده تا ویژگی های روحی و روانی ورزیده شوند، که به خواست و فرمان الهی، به خواسته نفسش پاسخ نه بدهد اگر همین را بتوانیم در زندگی عادی خود پیاده کنیم، مبنا و اساس پروازهای معنوی و آن شکفتن ها و طلوع ها فراهم می‌شود.

وی گفت: اتفاق عمده در مسئله فضای مجازی این است که نسل جوان ما در برابر یک امتحان بزرگ تر از نسل های قبلی قرار گرفته است، طلوع الهی نسل جدید از پس این امتحان طلوع دیدنی خواهد بود، این امتحان، امتحان سخت و بزرگی است، اگر جوان های این نسل در این امتحان موفق و سر بلند بیرون بیایند موفق خواهند شد. ویژگی فضای مجازی این است که هیچ نظارتی در آن وجود ندارد، حتی نظارت خانواده ها، آن وقت جوان ما در ماه رمضان به این مهم رسیده باشد که در خلوت خودش خدای متعال را شاهد و ناظر ببیند و آنگاه برای خداوند احترام بگذارد به هوا و هوس ها نه بگوید، این امتحان نسل جدید است. نسل های قبل این امتحان را نداشتند اگر این نسل از این امتحان سربلند بیرون بیایند انشاالله شاهد افتخاراتی به مراتب بالاتر از افتخارات نسل قبل خواهیم بود، آدم‌هایی که بتوانند در برابر وسوسه ها و نغمه های شیطان نه بگویند و مقاومت کنند می‌تواند تصمیمات مهمی بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ که باکرونا و اتفاقات خاصی در حال پیشروی است، اتفاق های مهمی هم در منطقه ی غرب آسیا در حال رخ دادن است، که خیلی چیز بدیعی است و از نظر فنی، یعنی تحلیل جریان شناسانه ی تاریخی، مبتنی بر سنت های الهی، این اتفاق از وقایعی است که می‌شود آن را نقطه عطف دانست و یعنی یک حادثه عادی نیست، قبل از این انتفاضه با بعد آن فرق می‌کند، نه تنها در ارتباط با منطقه بلکه در ارتباط با جهان، اتفاق خیلی اتفاق بزرگی است، چون می‌دانید تحولات بزرگ منطقه ما بر مدار فلسطین است و جریان مسجد الاقصی و اتفاقاتی که در منطقه در حال افتادن است کاملاً بر محور این نقطه سرنوشت‌ساز است، خداوند اینجا را اینگونه قرار داده است.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه گفت: ما اصلی ترین درگیری هایمان درگیری با دشمن صهیونیستی است، در این نقطه درگیری مسلمان ها با دشمن صهیونیستی تعیین کننده تکلیف آینده جهان اسلام، بلکه جهان بشریت است این نقطه، نقطه درگیری و رویارویی حق و باطل در آستانه ظهور می باشد. انتفاضه ای که الان در جریان هست خصوصیاتی دارد، اولین خصوصیت آن اینکه تعمیم پیدا کرده و در مناطق اشغالی و به کرانه باختری هم رسیده است که اتفاقی بزرگ است و درگیری های کرانه باختری کم سابقه و بی نظیر مخصوصا در این وسعت است.

وی گفت: نکته دوم، عبارت است از مسئله موشک و آن هم هدف گیری نقاط مرکزی مانند تلاویو که خیلی سرنوشت ساز و مهم است، مقام معظم رهبری فرمودند مردم فلسطین یک زمان با سنگ می رفتند به تقابل با رژیم صهیونیستی ولی الان با موشک می روند و پاسخ این ها را می‌دهند که دل مومنین را هم خنک می‌کند.

حاج علی اکبری اضافه کرد نکته سوم این می باشد که در حجم غیر قابل تصوری در سطح جهانی از آرمان فلسطین دفاع می‌شود که سابقه نداشته است. واکنش به رفتار صهیونیست ها فقط مسئله منطقه نیست در اروپا، در آمریکا و حتی در کانادا هم با این حجم و آن شور می باشد.

وی گفت: این اتفاقات که در دنیا میافتد و سدی که دشمن کشیده بود تا امپراتوری خبری امپریالیستی شکل بگیرد و اجازه نمی‌داد مردم متوجه بشوند، الان با استفاده از فضای مجازی شکسته شده است و این امکان را فراهم کرده که آنها هم خبردار شوند. در زمانه ما به گونه ای شده است که عرض تاریخ بر طول تاریخ غلبه کرده، یعنی تحولات بزرگی که هر کدامشان چند قرن طول می‌کشید تا اتفاق بیافتد الان در این چهل سال کنار هم و متراکم اتفاق افتاده است. این گروه های مقاومت مظلوم، الان کل موجودیت رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده اند.

وی اظهار کرد: در این روزها که فضای کشور انتخاباتی شده است، مواظب باشید که مسئله فلسطین گم نشود، سعی کنید بحث انتفاضه رو برجسته کنید و نقش خودتان را در آن ادا کنید. دوستان انجمن اسلامی و بقیه دستگاه ها بشینید فکر کنید که چه کارهایی میتوان انجام داد تا کوتاهی نشود و در این ایام به بهانه کرونا کم گذاشته نشود. بچه های انجمن اسلامی از این فرصت بهترین استفاده را بکنند. درباره انتخابات هم بگویم که اتحادیه و بچه های انجمن اسلامی در برابر انتخابات خیلی وظیفه بزرگی دارند، مهمترین نکته از نظر رهبری معزز نکته مشارکت است به دلایل زیادی خیلی از مردم رغبتشان برای شرکت در انتخابات کم شده است و دلخوری برایشان پیش آمده، اینجا اتفاقا بچه های انجمن اسلامی که اکثرشان حتی رای اولی هم نیستند، میتوانند حداقل ده رای را به جای خودشان به میدان بفرستند. این نقشی است که همیشه بچه های دبیرستان داشتند و بن بست شکن بودند، بن بست انقلاب را بچه های دانش آموز شکستند، آن روزی انقلاب وارد یک فضای جدیدی شد، وقتی بود که بچه های دبیرستان آمدند وسط میدان و گفتند: «مردم به ما ملحق شوید شهید راه حق شوید.» اینها که آمدند پدر و مادرها دیدند که پاره های تنشان به میدان رفته اند حتی اگر انقلابی هم نبودند میامدند و به بقیه ملحق میشدند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: در دفاع مقدس نیز اگر دانش آموزان نبودند در آن دفاع بزرگ کامیاب نمیشدیم یا خیلی طولانی و فرسایشی میشد و یا باید خیلی از شرایط دشمن را قبول میکردیم، حجت من 36000 دانش آموز شهید است که هیچ قشری این تعداد شهید ندارد. البته این راهم بگویم که شهدای دانش آموز شهدای باکیفیتی هستند، نوجوان، قبراق و سرحال که وقتی به میدان میرفتند بقیه رزمندگان را هم تشویق میکردند و وقتی وارد جمع میشدند بزرگتر های غافل را به خود می آوردند و بزرگتر ها میگفتند مگر ما کمتر از این ها هستیم، این نقش همان حضرت قاسم و نوجوانان عاشورایی بود که در دل آنها وجود داشت.

وی گفت: الان هم شما دانش آموزان در این مشکل مشارکت که به دلایل مختلفی ایجاد شده، میتوانید بن بست شکنی کنید و انقلاب در حال حاضر به گفته رهبری معظم تقویت مشارکت عمومی در انتخابات را لازم دارد و خود ایشان هم در حال دعوت برای مشارکت عمومی هستند. شما باید در امتداد دعوت رهبری مثل گلوله آتش باشید نه یک عنصر سرد و خاموش که در خانه نشسته و بگوید که من که نمیتوانم رای بدهم پس تکلیفی هم ندارم.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه گفت: این یک جفای بزرگ به عهد الهی است که این نسل به شهدا و امام عصر(عج) دارند، شما دانش آموزان باید طوفان کنید که اگر شما نمی توانید رای بدهید، ببینید درخانواده مثلا خواهر، خاله، عمه، دایی یا هرکدام از اینها حال رای دادن ندارند همه آنها را راه بیاندازید. یک عنصر نوجوان فعال میتواند خیلی تاثیر داشته باشد ما اسممان را بگذاریم انجمن اسلامی و در انتخابات وسط صحنه نباشیم؟! حتما اگر این اتفاق افتاد اسم انجمن اسلامی باید خط بخورد. در انتخابات باید در بحث مشارکت فعال باشیم و دوم اینکه در انتخاب خوب هم شاخص هایی که رهبری معظمی به صراحت گفته اند باید رعایت شود، مانند دولت جوان حزب الهی که علاج مشکلات کشور است با همان ویژگی های لبریز از امید، فسادستیز، که خودشان هم پاکدست و دارای برنامه باشند و نشاط عملی و اداری داشته باشند، پس همانا دانش آموزان باید در این بخش کمک کنند تا انتخاب خوب صورت بگیرد. ما پای اصل مشارکت در انتخابات هستیم و به سراغ افراد نرفته ایم فقط هرکاری از دستمان بر بیاید انجام میدهیم تا آن شاخص های مورد نظر اسلام و انقلاب و امام مسلمین توجه بیشتری بشود که این هنر شما را میطلبد و شما بلده کار هستید و انشاالله در این بخش هم موفق شوید.

وی گفت: کار دیگری که اتحادیه میتواند انجام دهد و نباید اتحادیه از آن غافل شود عبارتست از اینکه پیشنهادهای خود را برای یک زیست مطلوب به ویژه در فضای آموزش و پرورش و حتی در محیط های عمومی برای دولت آینده آماده کند. پیرو این عرض بنده فراخوان بدهید به عنوان پیشنهاد اتحادیه به دولت آینده بچه ها باهم همفکری کنند ما برای دولت آینده برای اینکه وضع مدارسمان، وضع آموزشمان، وضع تربیتمان بهتر از این باشد چه پیشنهادی داریم؟ همیشه وقتی دولت جدیدی می آید انرژی تازه و حرف های تازه ای دارد چقدر خوب است که از نگاه دانش آموزان چنین پیشنهادی مخصوصا بچه های انجمن اسلامی که زبدگی دارند بنشینند با اساتید و معلمان همفکری کنند و یک فهرست پیشنهادی آماده کنند و بنده هم بعد از دریافت جمع بندی آن به رئیس جمهور جدید ارائه خواهم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری بیان کرد: میگوئیم هزاران جوان مومن انقلابی نشسته اند باهم همفکری کردند و این پیشنهادات را داده اند البته فقط به آموزش و پرورش هم اکتفا نکنند و برای مسائل شهرشان، مسائل محل زندگیشان، مسائل معیشتی که در کنار آنها هست هم پیشنهاد بدهند ولی پیشنهاد حرفه ای آنها درباره درس و مدرسه و فضای مجازی و معلمانشان و این مسائلی که پیش آمده باشد. حتما این کار را انجام دهید، تا شکل گیری دولت جدید، اتحادیه با دست پر به استقبال دولت جدید برود، و بعد از تعیین وزیر آموزش و پرورش، اتحادیه یک جلد کتاب پیشنهادهای دانش آموزان را در اختیار وزیر قرار دهد تا در برنامه ریزی هایشان استفاده کنند.

وی گفت: در جریان اجتماعات اعتراضی دانش آموزی که پشت صحنه هایی هم دارد که خیلی خطرناک هستند البته ظاهر قشنگی دارد و در دفاع از حقوق دانش آموزان هم است. این اعتراضات باید هوشمندانه و حساب شده توسط مسئولین آموزش و پرورش بررسی و گفتگو شود حتی اتحادیه هم در این بخش ها کمک کند که اگر حقوقی از دانش آموزان در حال تضعیف هست مطالبات را از دانش آموزان جمع آوری و دسته بندی کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: این تجمعات نباید دشمن شاد کن شود بعضی از این اعتراضات مشخص بود از بیرون از کشور و در فضای مجازی برنامه ریزی شده است و بعضی ها هم آتش بیار معرکه شده اند و تجمع اعتراضی را دشمنان بر علیه جمهوری اسلامی شکل میدهند.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه گفت:در این اتفاق نکته منفی ورود نیروی های امنیتی در جمع دانش آموزان جهت متفرق کردن آنها بود. با این اتفاق همانی پیش میاید که دشمن در انتظار آن است در این شرایط باید هوشیاری مان را افزایش بدهیم، دوم هم خواهش بنده این است که اگر چنین اتفاقی رخ داد، اعتراضات شکل امنیتی به خود نگیرد بلکه خود مسئولین آموزش و پرورش ما باید در بین دانش آموزان حضور پیدا کنند و مسائل را با آنها در میان بگذارند تا شورش و درگیری ها اتفاق نیافتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار