روایتی تلخ از تلاش‌هایی که آسان بر باد رفت؛ برق شطرنج ایران را مات کرد

دبیر فدراسیون شطرنج: قطعی برق عامل حذف ۳ ایرانی از مسابقات قهرمانی آسیا شد / فدراسیون جهانی قطعی برق را به معنی تقلب می‌داند/ فدراسیون توانایی تأمین برق اضطراری را ندارد

تهران (پانا) - تلاش چند ماهه با سوء مدیریتی منحصر به فرد بر باد رفت و 3 ایرانی به آسانی از مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا حذف شدند. در این بین مشخص نیست اشتباه از سوی فدراسیون شطرنج بوده که پیش‌بینی قطعی برق را نکرده و یا شرکت توانیر مقصر این فاجعه است. به هر حال 3 ایرانی از رقابت‌ها حذف شدند اما مسابقات دیگری قرار است 11 خرداد برگزار شود.

کد مطلب: ۱۱۸۷۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
روایتی تلخ از تلاش‌هایی که آسان بر باد رفت؛ برق شطرنج ایران را مات کرد

با شروع فصل گرما مشکل قطعی برق و به دنبال آن اینترنت به راه افتاده است، اما در این میان کمتر کسی فکر می‌کرد قطعی برق مسابقات یک رشته ورزشی را مختل کند، اما متأسفانه این اتفاق در دو روز گذشته در فدراسیون شطرنج رقم خورد.

مسابقات انفرادی شطرنج قهرمانی آسیا از ۳۱ اردیبهشت‌ماه به میزبانی امارات به صورت آنلاین و به شکل هایبریدی به مدت ۱۰ روز در حال برگزاری است، در واقع فدراسیون جهانی به دلیل شرایط کرونایی و دور نبودن شطرنج‌بازان از مسابقات تصمیم به برگزاری این رقابت‌ها به شکل هایبریدی گرفته است، این روش به این صورت است که شطرنج‌بازان در محل فدراسیون با حضور یک ناظر و برگزارکننده مسابقه می‌دهند تا میزان تقلب کاهش پیدا کند.

با توجه به اینکه در این رقابت‌ها سهمیه جهانی هم توزیع می‌شود، قطعاً این مسابقات از اهمیت زیادی برای شطرنج‌بازان برخوردار است و باید تمام شرایط برای رقابت آنها فراهم باشد، اما اتفاقی که در دو روز گذشته افتاده است باعث شد تا شرایط بر هم بریزد. متأسفانه قطعی ناگهانی برق در فدراسیون شطرنج در جریان مسابقات آنلاین، باعث باخت شطرنج‌بازان ایرانی مقابل حریفان شد.

پس از این اتفاق فدراسیون شطرنج با اداره برق منطقه نامه‌نگاری کرد مبنی بر اینکه به مدت ۱۰ روز برق فدراسیون شطرنج را قطع نکنند تا ملی‌پوشان بتوانند در شرایط مناسب مسابقه دهند، هر چند که این نامه هم ترتیب اثر داده نشد و روز گذشته در دومین روز از این مسابقات باز هم فدراسیون شطرنج با قطعی ناگهانی برق روبه‌رو شد، البته خوشبختانه با تعمیر موتور برق فدراسیون شطرنج، ملی‌پوشان مسابقه خود را ادامه دادند و خللی در کارشان به وجود نیامد. اما در این میان صحبت‌هایی در مورد دیر اقدام کردن فدراسیون شطرنج مبنی بر مکاتبه با اداره برق مطرح است.

روایت دبیر فدراسیون از ماجرای بی‌سابقه در شطرنج ایران

محسن سمیع‌زاده سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج در گفت‌وگو با پانا در مورد شرایط فدراسیون و قطعی برق در جریان مسابقات قهرمانی آسیا گفت: « شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شد تا فدراسیون جهانی تصمیم به برگزاری برخی مسابقات به صورت آنلاین بگیرد، در همین راستا با اعلام فدراسیون جهانی مسابقات شطرنج انفرادی قهرمانی غرب آسیا در فدراسیون شطرنج در حال برگزاری بود که ناگهان برق فدراسیون و منطقه‌ای که فدراسیون در آن قرار دارد قطع شد و متأسفانه ۳ نفر از بهترین شطرنج‌بازان کشورمان به دلیل قطعی برق از این مسابقات حذف شدند. »

وی ادامه داد: « فدراسیون جهانی برای اینکه از میزان تقلب در این رقابت‌ها کم کند، دستور داده بود که مسابقات با قوانین خاص در محل فدراسیون برگزار و داوران بین‌المللی هم بر عملکرد ملی‌پوشان نظارت کنند. بر همین اساس سیستم به گونه‌ای است که هر گونه قطعی احتمالی را بر حساب تقلب می‌گذارند که متأسفانه این قطعی برق موجب حذف شطرنج‌بازان ایران شد. »

سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج در پاسخ به این سؤال که چرا فدراسیون از برق اضطراری استفاده نکرده است،اظهار کرد: « فدراسیون‌ها توانایی تأمین هزینه برق اضطراری را ندارند‌ و ما قطعی برق نداشتیم که به این موارد فکر کنیم و به دنبال برق اضطراری باشیم. »

وی در مورد مکاتبه با اداره برق منطقه گفت: « روز اول پس از قطعی برق مکاتباتی انجام دادیم اما بعید می‌دانم اتفاق خاصی صورت بگیرد.‌ ضمن اینکه ما مسابقاتی هم در ۱۱ خرداد در پیش داریم بنابراین به دنبال این هستیم که با همکاری وزارت ورزش چند تن از ورزشکاران در سالن پایین وزارت ورزش مستقر شوند تا مشکلات اینگونه پیش نیاید. »

به استقبال 11 خرداد بروید

پس از قطعی برق در روز نخست مسابقات شادی پریدر که به عنوان ناظر در جریان این رقابت‌ها حضور داشت، در صفحه شخصی خود انتقادهای تندی به مسئولان کشور داشت و نوشت اگر آبروی کشور برایتان مهم است برق را قطع نکنید، روز گذشته شطرنج‌بازان ایران به خاطر قطع برق و باخت مقابل حریفان با چشم گریان به اتاق‌های خود در هتل رفتند هر چند که آنها هم به برخی ناکارآمدی‌ها عادت کرده‌اند.

پس از این اتفاق سارا خادم الشریعه استاد بزرگ زن شطرنج ایران هم‌‌ برای مسابقاتی که ۱۱ خردادماه پیش رو دارد ابراز نگرانی کرده است چرا که در مسابقات سریع و برق آسا است و چند ثانیه قطعی هم مشکل‌ساز خواهد بود. باید دید در روز ۱۱ خردادماه فدراسیون شطرنج و مسئولان وزارت ورزش برای جلوگیری از این مشکلات چه تدبیری می‌اندیشند، البته با توجه به اینکه یک روز بعد از این رقابت‌ها مجمع انتخابات فدراسیون شطرنج پس از ماه‌ها بلاتکلیفی در تاریخ ۱۲ خردادماه برگزار می‌شود باید امیدوار بود که شطرنج‌بازان ایران در هیاهوی جو انتخاباتی فراموش نشوند‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار