گام موثر دانش‌آموزان در پویش «کهنوج بدون پلاستیک»

تهران (پانا) - پویش کهنوج بدون پلاستیک از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ شکل گرفت؛ تعداد چشمگیر دانش‌آموزان بازدیدکننده از پارک انرژی شوباد، انگیزه‌ای شد تا این ظرفیت با جذب مشارکت سایر شهروندان برای موضوع حیاتی محیط‌زیست شهر ۸۰ هزار نفری کهنوج به کار گرفته شود.

کد مطلب: ۱۱۸۷۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
گام موثر دانش‌آموزان در  پویش «کهنوج بدون پلاستیک»

در راستای تحقق اهداف پویش کهنوج بدون پلاستیک، آموزش و پرورش شهرستان کهنوج با همکاری شهرداری کهنوج، بنیاد نیکوکاری ماهتاب سازان ایرانیان و نیروگاه شوباد با هدف مشارکت فعال در حفظ و پاکیزگی محیط‌زیست، تربیت دانش‌آموزان به عنوان سفیران طبیعت را آغاز کرده است.

در سال تحصیلی 99-98 این هدف با اجرای چالش هرمی پاکسازی مدارس از زباله در 104 مدرسه، طرح تحویل زباله به عنوان ورودی بازدید از پارک انرژی شوباد و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مروجان محیط زیست ویژه دبیران پیش برده شد. اما در سال تحصیلی جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا و ضرورت اجتناب از برنامه های گروهی، اجرای جشنواره محیط زیستی مشق سبز در دست اقدام قرار گرفت.

این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ نریختن زباله و پاکسازی محیط زیست، ترویج فرهنگ نه به پلاستیک و استفاده از کیسه خریدهای سازگار با محیط زیست و ترویج فرهنگ مسئولیت فردی در قبال محیط زیست و پاکسازی آن با حضور جمع قابل توجهی از آموزگاران و دانش‌آموزان کهنوجی برگزار شد.

محورهای عمومی این جشنواره عبارتند از تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای دانش‌آموزان، مشارکت دانش‌آموزان در طرح های پاکسازی محیط مدرسه و محیط زیست از زباله، مشارکت دانش‌آموزان برای استفاده از کیسه خرید چند بار مصرف، نوآوری و خلاقیت در ارائه یا اجرای طرح های جدید.

با اتمام مهلت ارسال آثار، 17 تیم کاری (با مشارکت 105 دانش‌آموز و 17 آموزگار) آثار خود را به روابط عمومی جشنواره ارسال کردند و هیئت داوران از میان آثار ارسالی، 3 اثر را به عنوان آثار برتر جشنواره برگزیدند.

در مراسم اختتامیه این جشنواره ضمن رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی، به آثار برگزیده جوایزی اهدا شد و از تمامی شرکت‌کنندگان در جشنواره و مدیران یکی از مدارس که نقش مهمی در تشویق و ترغیب آموزگاران و دانش‌آموزان جهت مشارکت در جشنواره داشته اند، با اهدا لوح تقدیر قدردانی بعمل آمد.

ترویج فرهنگ نریختن زباله

منصور دادور، مدیر آموزش و پرورش شهرستان کهنوج در گفت‌وگو با پانا در این باره اظهار کرد: «اگر اخلاق زیست محیطی در ذهن و اعتقادات دانش‌آموزان نهادینه شود، بسیاری از مسائل و معضلات جامعه حل خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: «برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه آموزگاران، دبیران و همچنین دانش‌آموزان و اجرای پویش‌های محیط‌زیستی همواره در دستور کار آموزش و پرورش کهنوج بوده است و هدف اصلی برگزاری این برنامه‌ها پرورش دانش‌آموزان کهنوجی به عنوان سفیران طبیعت و ترویج فرهنگ نریختن زباله و استفاده از کیسه‌های خرید چندبار مصرف است.»

دادور با تأکید بر استقبال خوب آموزگاران و دانش‌آموزان کهنوجی از این طرح اظهار کرد: «این طرح موجب ترغیب و تشویق معلمان و دانش‌آموزان و شروع فعالیت‌های محیط‌زیستی از خانه و محله خود شد و پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده انشاالله پرشورتر و با استقبال بیشتر برگزار خواهد شد.»

ارتقای فرهنگ شهری

مجید محمودی، شهردار کهنوج نیز با اشاره به جشنواره مشق سبز برگزاری چنین جشنواره‌هایی در شهرهایی نظیر شهر کهنوج که از فعالیت‌های فرهنگی سطح بالا و تخصصی طی سال‌ها کم‌بهره بوده است در گفت‌وگو با پانا نقطه‌ عطفی برای ارتقای فرهنگ شهری دانست و افزود: «فارغ از میزان تاثیرگذاری جشنواره که مطلوب به نظر می‌رسید، باید از جنبه‌های تشویقی بهتر برای مشارکت و انعکاس این فعالیت‌ها در قالب متدهای جدید و به‌روز رسانه‌ای هم غافل نبود. بهتر است این‌گونه جشنواره‌ها در قالبی شادتر، آمیخته در فضایی گرم و مفرح برگزار شود و به دنبال جذب مخاطب از همه حوزه‌های اجتماعی باشیم. در مجموع رضایت و حمایت خود را از این جشنواره اعلام می‌دارم و از همه عوامل برگزارکننده پیگیر و دغدغه‌مند حوزه فرهنگی کمال تقدیر و تشکر را دارم.»

تاکید بر صیانت و نگهداری از محیط زیست

کورش تقوی، مدیر نیروگاه شوباد و رئیس شعبه بنیاد نیکوکاری ماهتاب سازان ایرانیان نیز که از حامیان این طرح بوده است به پانا گفت: «آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی در سطح کشور و با در اختیار داشتن منابع علمی و سرمایه‌های انسانی (آموزگاران و دانش‌آموزان) و هم راستا با سازمان محیط‌زیست می‌تواند صیانت و نگهداری محیط‌زیست موجود و یا توسعه آن را از دوران نوجوانی و جوانی در تفکر دانش‌آموزان خود نهادینه کرده و مطمئناً اثرات آن‌را در آینده مشاهده کند.»

وی افزود: «با توجه به جمعیت آماری مدارس موجود در منطقه تحت سرپرستی آموزش و پرورش کهنوج، افراد شرکت کننده فیلم‌ها و کلیپ‌های بسیار زیبایی ارسال کردند که عملاً گروه داوری را در انتخاب نفرات برتر با مشکل مواجه کرده بود و با توجه به نتایج بسیار امیدوار کننده و علاقه مجموعه آموزش و پرورش شهرستان کهنوج به مقوله محیط‌زیست، مطمئناً تداوم این حرکت (جشنواره) باعث ایجاد فرهنگ آشتی و آشنایی با محیط‌زیست منطقه در بین نسل نوجوان منطقه خواهد شد.»

وی همچنین اضافه کرد: «مفتخریم که توانستیم در زمان همه‌گیری بیماری کرونا از ظرفیت دانش‌آموزان استفاده کرده و با برگزاری این جشنواره ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تأثیر بسزایی در بهبود روحیه دانش‌آموزان و به دنبال آن افزایش انگیزه دانش‌آموزان جهت انجام فعالیت‌های گروهی در راستای حفظ محیط زیست و کاهش تولید زباله و پلاستیک ایجاد کردیم.»

شایان ذکر است پویش کهنوج بدون پلاستیک از اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ شکل گرفت. تعداد چشمگیر دانش‌آموزان بازدیدکننده از پارک انرژی شوباد، انگیزه‌ای شد تا این ظرفیت با جذب مشارکت سایر شهروندان برای موضوع حیاتی محیط‌زیست شهر ۸۰ هزار نفری کهنوج به کار گرفته شود.

چشم‌انداز این پویش تبدیل کهنوج به شهر نمونه دوستدار محیط‌زیست در زمینه زباله به ویژه زباله‌های پلاستیکی است. پویش کهنوج بدون پلاستیک یک برنامه مستمر است و به صورت دوره‌ای برنامه زمانبندی تدوین و اجرا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار