رئیس مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه تأکید کرد؛

لزوم گسترش نوآوری‌های حقوقی و حقوق نوآوری

تهران (پانا) - رئیس مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه گفت متناسب با رشد روزافزون اکوسیستم استارتاپ‌ها در کشور، نوآوری‌های حقوقی و حقوق مرتبط با استارتاپ‌ها باید گسترش یابد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
لزوم گسترش نوآوری‌های حقوقی و حقوق نوآوری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه قوه قضاییه، سیدمهدی جوادی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه آزاد واحد تهران شمال اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که مدت به یکی از دغدغه‌های مرکز نوآوری پژوهشگاه قوه قضاییه تبدیل شده بود، بحث حقوق فناوری‌های نوین است که خوشخبتانه این موضوع در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال به یک سیستم و سازمان تبدیل و در واقع عالمانه نظام‌بندی شده است.

رئیس مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه افزود: امروزه در حوزه نوآوری و فناوری حقوقی و حقوق فناوری‌های نوین، خلاء‌های بسیاری در کشور وجود دارد و متاسفانه در این حوزه از اکوسیستم جهانی عقب هستیم و این عقب‌ماندگی جبران نمی‌شود مگر اینکه در کنار بازار کسب و کار و فرایند قضایی، از ظرفیت آکادمیک بهره گرفته شود.

دکتر جوادی در ادامه سخنان خود به سند تحول قضایی ابلاغی رئیس قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: در سند تحول قضایی، مسیر مشخص شده و یکی از مباحث اصلی و مهم این سند، بحث نوآوری‌هاست.

وی ادامه داد: در همین ارتباط، پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان قوه عاقله و بازوی علمی دستگاه قضایی، به این موضوع ورود کرد که یکی از این اقدامات، راه‌اندازی مرکز نوآوری و آموزش بود و امروز مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه با توجه به چالش‌های دستگاه قضایی، پیشران حوزه نوآوری حقوقی در قوه قضاییه است.

رئیس مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه تأکید کرد: دستگاه قضایی مهمترین سازمان حقوقی کشور است که چالش‌های جامعه در قالب پرونده و شکایت به این سازمان وارد می‌شود و می‌توان آن را بعد از اقتصاد، دومین حوزه مهم کشور دانست.

وی افزود: متناسب با رشد روزافزون اکوسیستم استارتاپ‌ها در کشور، نوآوری‌های حقوقی و حقوق مرتبط با استارتاپ‌ها باید گسترش یابد.

به گفته دکتر جوادی در مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه، سه حوزه منابع انسانی، ایجاد مکانیزم انتقال تجربه و دانش و نوآوری در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

رئیس مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به پشتوانه و ظرفیت خوب سرمایه انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مرکز نوآوری به منظور برگزاری مدرسه تابستانه با سرفصل حقوق و فناوری نوین به ویژه حقوق مالکیت معنوی و ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها، می‌توان اجرای تفاهم‌نامه همکاری مشترک را با همین موضوع آغاز کرد.

تصمیم‌گیری‌ها در قوه قضاییه باید با پشتوانه اندیشه‌ورزی باشد

در ادامه این مراسم، دکتر حمیدرضا خالدی رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دانشگاه را مرکز اندیشه‌ورزی و قوه عاقله‌ی مدیریت کشور دانست و گفت: به طور قطع نه تنها دانشگاه آزاد بلکه مجموعه‌ی فضای نخبگانی در کشور باید در کنار قوه قضاییه باشد.

وی اضافه کرد: اصلی‌ترین فضای نخبگانی کشور، دانشگاه است و قوه قضاییه به عنوان یک نهاد نظارتی که عدالت را حداقل در بُعد قضایی در کشور جاری می‌کند، باید با پشتوانه نخبگانی و اندیشه‌ورزی تصمیم‌گیری کند و نباید فاصله‌ای بین دانشگاه و قوه قضاییه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال افزود: در حال حاضر دهها سرفصل حقوقی وجود دارد که در این سرفصل‌ها نیازمند مهارت هستیم و این امر باید با همکاری دانشگاه و دستگاه قضایی انجام شود.

دکتر خالدی تأکید کرد: مباحث حقوقی مرتبط با استارتاپ‌ها و به طور کلی فناوری‌های نوین، نیازمند بررسی، تجزیه و تحلیل است که این امر با قرار گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه قوه قضاییه در کنار یکدیگر امکان‌پذیر خواهد بود.

وی گفت: خوشبختانه امروز ظرفیت خوبی در حوزه حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه واحد تهران شمال وجود دارد که از این ظرفیت می‌توان در راستای همکاری‌های مشترک بهره برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار