کارگردان «گیسوم» در گفت و گو با پانا

به‌تویی: «سینما» نباید بیش از این به حاشیه برود

تهران (پانا) - کارگردان فیلم سینمایی «گیسوم» با تشریح چگونگی ساخت نخستین اثر بلند سینمایی‌اش برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر را راهی تاثیرگذار برای کمک به اکوسیستم سینمای ایران عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
به‌تویی: «سینما» نباید بیش از این به حاشیه برود

نوید به‌تویی کارگردان فیلم سینمایی «گیسوم» از فیلم‌های ایرانی راه‌یافته به بخش سینمای سعادت سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در گفت‌وگو با پانا درباره خط اصلی داستان اولین فیلم سینمایی خود اظهار داشت: «اگر بخواهم در یک خط بگویم که ما در گیسوم با چه چیزی مواجهیم، می‌توان گفت با شناخت گذشته و نگاه به آینده. ما جامعه‌ای هستیم که متاسفانه با هم گفتگو نمی‌کنیم و چرایی اتفاقاتی که رخ داده را نمی‌پرسیم. همه این موارد جامعه را به جای وصل، به گستت می‌کشاند و چیزی که در این فیلم بزرگنمایی خواهد شد، مهربانی و وصل است.»

به‌تویی درخصوص ترکیب بازیگران این فیلم افزود:«به لطف سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم، نزدیک به سه ماه با خیلی از بازیگران سینمای ایران صحبت کردیم، مذاکره کردیم و بعضا تست گرفتیم و در نهایت به این ترکیب رسیدیم. اما پگاه آهنگرانی از روز اول گزینه اصلی این نقش بود. رضا داودنژاد هم خیلی عالی بود، قالب خودش را شکاند و وارد یک قالب دیگر شد. درخصوص برخی از بازیگران فیلم هم اعتقاد داشتم که حتما باید جدید باشند، مثل حسین صوفیان که بازیگر درجه یک تئاتر است و چند جایزه برده و نقش‌های درخشانی داشته و در این فیلم هم عالی بود.»

وی درباره اهمیت برگزاری جشنواره جهانی در شرایط موجود هم عنوان کرد: «جشنواره جهانی فیلم فجر هم باید مثل تمام اتفاقات اجتماعی یا رویدادهای ورزشی و سینمایی که همه جای جهان اتفاق می‌افتد، برگزار شود، چون سینما آینه هنر ماست و نباید به حاشیه برود. ما در تاریخ شعر و ادبیات، چهره‌ها و آثار ماندگاری داریم و به آنها می‌بالیم، اما نمی‌توان منکر شد که در سال‌های اخیر و به طور خاص در دهه گذشته، سینما تنها دریچه هنری ارتباطات جهانی ما بوده است. در نتیجه باید چراغ آن را نه فقط به خاطر خود این هنر که به خاطر فرهنگ ایران هم که شده روشن نگه داریم.»

به‌تویی ادامه داد: «سینما یک سیستم بزرگ دارد که افراد مختلفی مثل تهیه‌کننده، کارگردان، بازیگر، عوامل مختلف، خبرنگار، عوامل پخش و... در آن حضور دارد؛ به تعبیری یک اکوسیستم بزرگ است که نمی‌توان آن را تعطیل کرد. در این شرایط که به خودی خود اقتصادِ هنر ضعیف است، فستیوال‌هایی مثل جشنواره جهانی فیلم فجر، به اقتصاد هنر کمک می‌کنند. درست است که فیلم من در جشنواره حضور دارد و از این اتفاق خوشحال و سپاسگزارم، اما اگر هم نبود باز موافق برگزاری جشنواره بودم چون می‌دانم برای تمام فیلم‌ها زحمت کشیده شده است. همانطور که جشنواره فیلم برلین یا چندین جشنواره جهانی دیگر برگزار شده، جشنواره جهانی هم باید برگزار شود، چون در تمام این سال‌ها چهره‌های شناخته شده سینمای جهان به این جشنواره آمده‌اند تا فیلم ببینند. در نتیجه به نظرم این جشنواره حتما باید برگزار شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار