در گفت و گو با پانا

مژگان خالقی: برخی پلتفرم‌ها وابستگی مالی دارند یا به اکران فیلم های سطحی و مبتذل می پردازند

تهران (پانا) - کارگردان فیلم مستند «خنده در تاریکی» درباره امکانات اکران این فیلم در هنروتجربه و اکران آنلاین آن می‌گوید.

کد مطلب: ۱۱۸۶۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
مژگان خالقی: برخی پلتفرم‌ها وابستگی مالی دارند یا به اکران فیلم های سطحی و مبتذل می پردازند

مژگان خالقی کارگردان مستند «خنده در تاریکی» که هم‌اکنون در بخش ویژه هنروتجربه در سایت هاشور درحال اکران آنلاین است، در گفت و گو با پانا درباره اکران آنلاین این اثر گفت: فیلم من پیش از اکران آنلاین، در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفته بود که تجربه خوب و دلنشینی بود و من خیلی راضی بودم ولی حدود یک ماه و نیم که از آن گذشت، شیوع ویروس کرونا در کشور آغاز شد و تعطیلی سینماها را با خود به همراه داشت.
وی افزود: بعد از آن وقتی امکان اکران آنلاین در هنروتجربه به وجود آمد، باتوجه به تجربه خوبی که از همکاری با هنروتجربه داشتم، تصمیم گرفتم فیلم در بخش ویژه همین موسسه در سایت هاشور به اکران آنلاین دربیاید.
این مستندساز به اشاره به اینکه امکان اکران در پلتفرم‌های دیگری را هم داشت، توضیح داد: ولی چون می‌دانم چقدر برای هاشور زحمت کشیده شده است و مخاطبان جدی و عمیقی دارد، تصمیم گرفتم «خنده در تاریکی» در همین سایت به اکران آنلاین در بیاید.
وی درباره امکانات پخش فیلم‌های مستند در موسسه هنروتجربه عنوان کرد: موسسه هنروتجربه برای اولین بار این امکان را به فیلم‌های مستند داد تا در سینماها به اکران دربیایند که به نظر من یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای هنروتجربه است. حالا فرصتی فراهم شده که فیلم های مستند در شهرهای مختلف به اکران در می‌آیند، امکان نقد و بررسی دارند و این شرایط باعث می شود فیلم دیده شود. هر فیلمسازی که فیلم مستند می‌سازد، می‌داند که مخاطبان خاصی دارد پس امکان اکران مستندها روی پرده سینماهای هنروتجربه اتفاق خیلی خوبی است. هنروتجربه یک امکان درخشان در تاریخ سینمای ایران بوده و با وجود تمام بی‌توجهی‌ها باقی مانده است.
خالقی در پایان درباره پلتفرم هاشور نیز خاطرنشان کرد: پلتفرم‌هایی که درحال حاضر به اکران آنلاین فیلم‌ها مشغول هستند، یا وابستگی‌های مالی بسیار قوی‌ای دارند یا تبلیغات گسترده‌ای می‌گیرند یا به نمایش آثار سطحی و مبتذل که سود زیادی دارند، می‌پردازند ولی هاشور این راه را نرفته‌ است. این پلتفرم خیلی خوب توانست به سایتی تبدیل شود که به تماشاگر عمیق، حتی اندک خود احترام می‌گذارد و این مساله به بهتر دیده شدنش هم کمک می‌کند. کسانی که این سایت را راه‌اندازی کرده‌اند، خود فیلمسازان خوبی هستند به همین دلیل خیلی خوب ذائقه قشر فرهیخته و روشنفکر را می‌شناسند و در اکران آثار حساسیت دارند. تبلیغات پلتفرم‌ها بد نیست حتی لازم هم است ولی هاشور به دست آوردن موفقیت در مدت‌ زمان کوتاه، با استفاده از تبلیغات زیاد را نمی‌خواهد و این مسیر را پله پله بالا می‌رود. به نظر من این پلتفرم هرسال نسبت به سال گذشته خود، بهتر دیده شده و بهتر هم می‌شود.
«خنده در تاریکی» مستندی درباره سیر تحولات تاریخ تئاتر اصفهان از آغاز تا امروز است که دی‌ماه ۹۸ در سینماهای «هنروتجربه» اکران شد.
در این فیلم چهره‌هایی همچون علی رفیعی، رضا ارحام صدر، نصرت الله وحدت، کیومرث پوراحمد، پرویز ممنون، جهانبخش سلطانی، ژاله رجایی، ناصر کوشان، نیکید میرزاییانس و… به روایت تاریخ تئاتر اصفهان پرداخته‌اند و زنده‌یاد پرویز پورحسینی گویندگی گفتارمتن آن را برعهده داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار