با دستور رئیس جمهوری و در شصت و هشتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید؛

3 طرح ملی صنایع پتروشیمی افتتاح شد

تهران (پانا) - بهره‌برداری از طرح‌های ملی صنایع پتروشیمی وزارت نفت با اررش سرمایه‌گذاری ۱۳۰۴ میلیون دلار با حضور ویدیوکنفرانسی رییس جمهوری آغاز شد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
3 طرح ملی صنایع پتروشیمی افتتاح شد

در شصت و هشتمین برنامه افتتاح طرح‌ها، با فرمان ویدیوکنفرانسی رییس جمهوری، طرح‌های ملی صنایع پتروشیمی وزارت نفت در دو استان خوزستان و بوشهر با ایجاد اشتغال برای ۲ هزار و ۴۵۴ نفر درحال بهره برداری است.

طرح متانول سبلان یکی از طرح‌های در دست بهره برداری، در عسلویه اجرایی شده است که در زمان اجرا برای ۴ هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و در زمان بهره‌برداری ۸۳۴ نفر اشتغال خواهد داشت.

کل سرمایه‌گذاری برای اجرای متانول سبلان ۴۰۶ میلیون دلار برآورد شده که شامل ۳۱۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۱۰ هزار و ۷۳۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی است.

ارزش محصولات این طرح پتروشیمی نیز ۴۱۲ میلیون دلار در سال اعلام شده است که نشان‌دهنده نرخ مطلوب بازگشت سرمایه برای این طرح است.

خوراک این واحد پتروشیمی ۱۷۶ هزار متر مکعب گاز طبیعی در ساعت است که در مجموع سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول تولید می‌کند.

اوره و آمونیاک مسجد سلیمان طرح دیگری است که با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. این طرح که در زمان اجرا ۵ هزار اشتغال ایجاد کرده بود، در زمان بهره‌برداری هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال خواهد داشت.

برای ساخت این واحد پتروشیمی ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و قرار است سالانه ۲۸۴ میلیون دلار درآمد ایجاد کند.

خوراک پتروشیمی اوره و آمونیک مسجد سلیمان ۸۶۱ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال است که در نهایت ۶۸۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۳ هزار تن اوره تولید خواهد کرد.

اکسیر حلال عسلویه آخرین طرحی است که اکنون در دست بهره‌برداری است. این طرح که در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اجرا شده در زمان ساخت اشتغال ۶۰۰ نفری و در زمان بهره‌برداری نیز ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح ۴۸ میلیون دلار اعلام شده و ارزش محصولات آن ۴۰ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود. این طرح نیز از نظر نرخ بازگشت سرمایه از رتبه مطلوبی برخوردار است.

خوراک این واحد ۲۶۰ هزار تن در سال رافینیت (مخلوطی چند جزیی است که میتواند حاوی پارافین‌ها، الفین‌ها، سیکلو آلکان‌ها و همین‌طور آروماتیک‌ها باشد) است و محصولات نهایی شامل ۴۰ هزار تن در سال هگزان و ۱۰ هزار تن در سال پنتان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار