دستورالعمل کمیته‌های پژوهشی در جلسه شورای سازمان پژوهش بررسی شد

تهران (پانا) - سومین جلسه شورای پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور حسن ملکی رئیس سازمان و معاون و مدیران دفاتر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد
دستورالعمل کمیته‌های پژوهشی در جلسه شورای سازمان پژوهش بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این جلسه دستورالعمل کمیته‌های پژوهشی و کاربست نتایج تحقیقات در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بررسی شد و حاضرین در نشست درباره مقدمه، اهداف، وظایف و سایر بخش‌های این آیین‌نامه به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

اهداف کمیته‌های پژوهشی

در ابتدای نشست اهداف کمیته‌های پژوهشی شامل ایجاد زمینه برای نیازسنجی علمی و اجرای طرح‌های پژوهشی در معاونت‌ها و دفاتر تابعه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ارتقا کیفیت فعالیت‌های پژوهشی و رفتار پژوهش‌ محوری در کارشناسان و توانمندسازی آنان در کاربست نتایج تحقیقات، تسریع و تسهیل در فرآیند بررسی، تصویب و اجرای طرح‌های تحقیقاتی (پروپوزال) از جنبه امور پژوهشی، اداری و مالی، ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های پژوهشی معاونت؛ دفاتر با سیاست‌های شورای پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مرور شد.

اعضای کمیته‌های پژوهشی

سپس درباره اعضای کمیته‌ها بحث و گفت‌وگو شد. بر این اساس مقرر شد اعضای این کمیته‌ها را، الف) معاونت/ مدیرکل مربوط (رئیس کمیته پژوهشی، ب) سه نفر از میان معاونان و رؤسای گروه‌ها، به انتخاب مدیرکل (به گونه‌ای که حداقل یک نفر آن‌ها جزء رؤسای گروه باشد) که یک نفر از آن‌ها توسط مدیر کل به عنوان دبیر کمیته منصوب می‌شود و ج) دو نفر عضو هیئت علمی به پیشنهاد مدیر کل و تأیید شورای پژوهشی سازمان (به گونه‌ای که حداقل یکی از آن‌ها متخصص روش تحقیق باشد ترجیحاً از پژوهشگاه‌ و یا اعضای هیئت علمی سازمان)، تشکیل دهند.

در ادامه حسین سوزنچی مدیرکل تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری، پیشنهاد اضافه شدن یک عضو غیرثابت(شناور) به کمیته‌ها را مطرح کرد که مورد پذیرش اعضای شورا قرار گرفت.

ملکی اعلام کرد این تبصره به بند ج اضافه شود: کمیته می‌تواند با توجه به نوع طرح تحقیقی که دارد بررسی می‌شود از استاد مدعو متخصص آن زمینه دعوت به عمل بیاورد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد که عضو شناور حق رأی ندارد چون عضو کمیته نیست اما باید از نظرات کارشناسی او استفاده شود.

در ادامه مقرر شد: عضویت اعضا به مدت یک سال ‌باشد و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. ابلاغ عضویت کلیه اعضای این کمیته به وسیله رئیس کمیته و نیز ابلاغ رئیس کمیته به وسیله رئیس سازمان صادر می‌شود.

همچنین اعلام شد: جلسه با حضور دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با رأی اکثریت اعضای حاضر به تصویب می‌رسد.

وظایف شورا

در ادامه وظایف شورا شامل: بررسی و تصویب عنوان‌های پژوهشی مورد نیاز معاونت/دفاتر، بررسی و تصویب طرح‌های پژوهشی، بررسی و تأیید گزارش‌های مرحله‌ای طرح، ارائه گزارش‌های فصلی از عملکرد کمیته به دبیرخانه شورای پژوهشی سازمان، انجام سایر امور محوله از سوی شورای پژوهشی و رئیس سازمان بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سپس حسن ملکی تأکید کرد: ما ضمن اینکه ویژگی‌های کلی مجری طرح را باید معین کنیم، لازم است از طریق شورای پژوهشی برای ارتقای همکاران ایجاد فرصت کنیم. بعضی از همکاران فرصت ارائه کارشان را نداشته‌اند و در نتیجه با رکود مواجه شده‌اند در صورتی که واقعاً توانایی علمی دارند. ما این را به‌عنوان یک امر بدیهی و اصل کلی مد نظر قرار خواهیم داد.

بررسی فرم طرح تحقیق شورای پژوهشی

در ادامه فرم طرح تحقیق (پروپوزال) پژوهش‌های درون سازمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش دکتر سوزنچی فرم طرح تحقیق پیشنهادی دفتر تألیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری را ارائه کرد و پیشنهاد کرد که به جای درخواست رزومه از مجریان تحقیق، سوابق شغلی و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با پژوهش از آنان درخواست شود.

سپس ملکی تأکید کرد: ما فقط یک فرم طرح تحقیق شورای پژوهشی باید داشته باشیم که در آن باید عناصر و ابعاد را بیاوریم. نباید طرح تحقیق‌مان را با فروع، متکثر کنیم. طرح تحقیق باید جامع باشد و مصداقش را دفاتر مختلف پیاده کنند.

علی محبی قائم مقام رئیس سازمان نیز تأکید کرد که فرم طرح تحقیق شورای پژوهشی، سنگین و پیچیده نباشد.

وی اظهار داشت: ما یک هفته برای غربال‌گری اولیه، دو هفته برای بررسی در کمیته، یک ماه برای بررسی در شورای پژوهشی سازمان و یک هفته برای کمیته قیمت‌گذاری، تعیین وقت کرده‌ایم، طوری که قراردادها نهایتاً ظرف دو ماه بسته شوند.

وی در پایان یادآور شد: می‌خواهم خواهش کنم که دفاتر پروپوزال پژوهش‌هایی که پیشنهاد داده‌اند را ارائه دهند تا ما از جلسات آینده شورای پژوهشی، طرح‌های تحقیق را مطرح کنیم.

محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان، افشار بهمنی مدیرکل تألیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش، قدسی احقر، معصومه فرهوش و حسین قاسم‌پور از دیگر حاضرین در این نشست بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار