مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی :

بیشترین آثار ثبت شده جهانی در شرق ایران متعلق به خراسان جنوبی است

بیرجند(پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خبر داد اکنون می‌توان گفت که بیشترین آثار ثبت شده جهانی در شرق ایران متعلق به خراسان جنوبی است.

کد مطلب: ۱۱۸۶۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
بیشترین آثار ثبت شده جهانی در شرق ایران متعلق به خراسان جنوبی است

به گزارش ایسنا، حسن رمضانی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال گذشته ۳۲ اثر از خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد که شامل ۱۴ اثر تاریخی و فرهنگی، شش شی تاریخی، چهار اثر طبیعی و هشت اثر معنوی است.

وی با بیان اینکه با این آثار در مجموع تعداد آثار ثبتی استان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۴۸ اثر رسید، تصریح کرد: اکنون ۷۷۷ بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، دو اثر میراث معماری صنعتی، ۷۵ اثر طبیعی، ۸۱ اثر معنوی و ۱۳ شی تاریخی در استان ثبت شده است.

رمضانی گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای ما در راستای حفاظت از آثار تاریخی در کنار ثبت ملی این آثار، تعیین و ثبت حریم آثار و مجموعه‌های تاریخی است، در طی سال گذشته ۴ حریم آثار تاریخی استان به ثبت رسیده است و در تیرماه امسال شاهد حضور ارزیابان یونسکو برای ارزیابی کاروان سراهای استان که پنجمین اثر ثبت شده‌ جهانی است، خواهیم بود.

وی بیان کرد: پس از ثبت آثار تاریخی مهمترین اقدام در حوزه اجرایی معاونت میراث‌فرهنگی، حفاظت اضطراری و مرمت بناهای تاریخی است؛ این به این دلیل است که میراث معماری بومی و سنتی منحصر به‌فرد کشورمان با پیشینه چند هزار ساله خود توانسته است ارمغان همزیستی با طبیعت و اقلیم ایران را به همراه داشته باشد.

رمضانی ادامه داد: معماری ما نشانی است که هویت تاریخی و بومی سرزمین‌مان را به جهانیان نمایان می‌سازد و ما در پناه چنین معماری هزاران ساله توانسته‌ایم در اقلیم‌های گوناکون ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب زندگی کنیم و تمدنی کهن را به دیگر کشورها بشناسانیم.

وی با بیان اینکه نیاکان ما برای هر اقلیم و منطقه‌ای از ایران معماری ویژه و سازگار همان اقلیم را بنا نهاده‌اند، اظهار کرد: در این راستا در سال گذشته، ۵۸ بنای تاریخی استان خراسان جنوبی با اعتبار بالغ ‌بر ۳۵ میلیارد ریال مرمت شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: مرمت بناهای تاریخی باعث معرفی میراث نیاکان و همچنین رونق گردشگری و اقتصادی می شود که در این میان برخی از آثار که به فهرست میراث جهانی پیوسته‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند چرا که ارزش‌های معماری بومی و یا طبیعی آنها از حد و مرز کشورمان فراتر می‌رود.

رمضانی افزود: از جمله آثار شاخص مرمت‌ شده می‌توان به باغ اکبریه با اعتبار ۵ میلیارد ریال، باغ رحیم‌آباد بااعتبار یک‌ میلیارد ریال، مرمت آسبادهای استان بااعتبار ۳ میلیارد ریال، مرمت قنات بلده با اعتبار ۳ میلیارد ریال، اشاره کرد.

وی، مرمت بافت‌های تاریخی شهری و روستائی را از دیگر فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی دانست و گفت: مرمت بافت‌های تاریخی (ازجمله بافت تاریخی خوسف، بیرجند، تون و بشرویه) بااعتبار ۸ میلیارد ریال از تلاش های ارزشمند میراث فرهنگی در حفاظت از معماری بومی و سنتی خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: بافت خوسف با اعتبار ۲ میلیارد ریال و بافت بشرویه بااعتبار ۲ میلیارد ریال، بافت بیرجند بااعتبار ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، بافت شهر تون فردوس بااعتبار ۲ میلیارد مرمت شدند.

رمضانی اظهار کرد: ۱۰ خانه مشارکتی نیز بااعتبار ۵ میلیارد ریال مرمت شدند و در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی و... مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: یکی از بخش‌های فعال اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیاء است که در چهارچوب وظایف و تعهدات محوله در طول سال ۹۹ مطابق اصول فنی، مرمت ۵۰ شیی تاریخی را انجام داده است؛ این اشیا شامل ۱۵ سفال و سرامیک، ۸ شیی فلزی، یک نسخه کتاب و کاغذ، یک اثر شیشه ای و ۲۵ سکه می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه ۱۸ موزه در سطح استان فعال هستند، گفت: در سال گذشته موزه میراث زمین طبس راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۱۸۰ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند که این کاهش بازدید به دلیل بیماری کرونا بود، بیان کرد: سه پایگاه جهانی، پنج پایگاه ملی، ۱۰ روستای دارای بافت ارزشمند و پنج شهر دارای بافت تاریخی در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

رمضانی تصریح کرد: اکنون می‌توانیم بگوییم که بیشترین آثار ثبت شده جهانی در شرق ایران متعلق به خراسان جنوبی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه بناهای مشارکتی تا قبل از سال ۹۳، تنها ۳۷ بنای مشارکتی در استان وجود داشت، اما امروز تعداد بنای مشارکتی به ۷۵ مورد رسیده است.

رمضانی با بیان اینکه تا سال ۹۳ تنها ۸۶ بنای تاریخی در استان مرمت شده بود که امروز تعداد بناهای تاریخی مرمت شده به عدد ۱۲۰ رسیده است، تصریح کرد: تعداد تعاونی‌های فعال در حوزه‌ صنایع دستی تا قبل از سال ۹۳، ۱۷ مورد بوده که امروز به ۳۸ تعاونی در سطح استان رسیده است.

وی افزود: تعداد شاغلین در حوزه‌ صنایع دستی تا سال ۹۳ در سطح استان ۲۵۰۰ نفر بوده که امروز به ۹ هزار نفر رسیده است.

رمضانی یادآور شد: همچنین تعداد موزه‌های فعال در استان تا قبل از سال۹۳، ۱۴ مورد بوده که با اضافه شدن پنج موزه جدید تعداد موزه‌ها به عدد ۱۹ رسیده است.

وی از تخصیص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای احداث و تکمیل بازارچه‌های صنایع‌دستی خراسان جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: این اعتبارات برای احداث و تکمیل بازارچه‌های در دست اجرا، تخصیص یافته که براساس میزان پیشرفت فیزیکی در شهرستان‌ها توزیع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار