رادیو ایران تلخی قیمت شکر را بررسی می کند؛

میرمحمدی: شکر از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد

تهران (پانا) - اشکان میر محمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور در گفتگو  با برنامه سلام، صبح بخیر رادیو ایران در پاسخ به گلایه هایی مبنی بر گرانی شکر گفت: همانطور که مطلع هستید، به شکر ارز 4200 تومانی تعلق می گیرد. در سال گذشته به واسطه مشکلات و منابع مالی و محدودیت هایی که در رابطه با تامین ارز کالاهای اساسی داشتیم، قرار بر این شد که شکر از لیست ارز 4200 تومانی خارج شود و از ارز نیمایی استفاده شود.

کد مطلب: ۱۱۸۵۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
رادیو ایران تلخی قیمت شکر را بررسی می کند؛

میرمحمدی افزود: یک مقداری ذخیره در انبارهای مان از قبل داشتیم. از شرکت بازرگانی دولتی ایران و بخشی از همان شکرهایی که با ارز 4200 تومانی، خریداری شده بود، وجود داشت و علیرغم اینکه مقرر می شد با ارز نیمایی عرضه شود، از آن ذخیره در بازار قرار بود که توزیع شود و این اتفاق بیفتد. همانطور که می دانید هر آنچه در انبارهای مان از ارز 4200 تومانی مانده بود و به سطح بازار عرضه شد، نهایتا آنچه الان وارد بازار می شود، شکری است که با ارز نیمایی مصوب سال قبل خریداری شده بود و به هر حال تغییر نرخی را در بازار داریم.

میر محمدی خاطر نشان کرد: مصوبه مربوط به یک سال گذشته بوده ولی مستحضر هستید که ما در رابطه با کالاهای اساسی مان یک سری ذخایر راهبردی و استراتژیک داریم. هدف این بود، برای اینکه تغییراتی در سطح بازار نمود پیدا نکند و تقریبا با شیب ملایمی این موضوع دنبال شود، در این مدت زمانی فاصله مصوبه، تا همین حول و حوش یک ماه گذشته با توجه به ذخایر راهبردی بازار مدیریت شد ولی عملا الان مصوبه سال گذشته، جاری و ساری هست و شکر با نرخ نیمایی در بازار عرضه می شود.

بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تغییرات قیمت نان اظهار داشت: تا امروز هیچ تغییری در رابطه با نرخ نان، مصوب نشده است اما مستحضر هستید که در شهریور 98 آخرین تغییراتی که ابلاغ می شود، مقرر می شود این نرخ هایی که الان نان را خریداری می کنیم، تا زمانی باشد که افزایش هزینه های تولید در این خصوص وجود نداشته است.

وی افزود: اما اتفاقی که افتاده این است، جلسات متعددی که از سوی اتحادیه نانوایان با مراجع ذیربط مثل کارگروه تنظیم بازار، کارگروه ملی آرد و نان و مباحث کارشناسی که در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده، جلساتی در این خصوص برگزار شده است. اینکه می بینید در رسانه ها و افکار عمومی اینطور مطرح شده که دولت، چراغ سبز نشان داده است، خیر، تا امروز چراغ سبزی مبنی بر افزایش قیمت نان مطرح نشده است.

میرمحمدی ضمن تاکید بر اینکه باید روشنگری در افکار عمومی صورت بگیرد، ابراز داشت: افزایش هزینه های تولید را در این مدت داشتیم مثل نرخ دستمزد کارگر که هر سال شاهد آن هستیم یا افزایش هزینه حمل و نقل. نانی را که ما تهیه می کنیم، تنها هزینه گندم و آرد ندارد. 30 درصد هزینه به گندم و آرد برمی گردد. هزینه های دیگری در کنار آن قرار می گیرد.

وی ادامه داد: نکته مهم اینجاست که تا امروز آنچه مطرح شده، هیچ تغییری در ارتباط با افزایش هزینه نان اعلام نشده و هر واحد صنفی که افزایش قیمت داشته است، مرتکب تخلف شده و در چند روز گذشته هم شاهد هستید که همکاران تعزیرات مراجعه کردند و گزارش ها ثبت می شود.

بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور مشکلات نانوایان استماع شده و نقطه نظر نمایندگان و اتحادیه هم مطرح و بررسی شده است. ستاد تنظیم بازار این اختیار را به کارگروه ملی آرد و نان واگذار کرده است. در سطح استانها توسط کارگروه های استانی این موضوع مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرد. اما به هر حال پیشنهادات بایستی از سوی وزارت کشور و صمت مورد تایید قرار بگیرد اما تا به امروز این امر انجام نشده است. بنابراین در صورت مشاهده افزایش قیمت نان، آن واحد صنفی بنا بر سلیقه خودش عمل می کند و تخلف است و می توانند به سامانه 124 اعلام کنند.

گفتنی است، برنامه زنده «سلام، صبح بخیر» به تهیه کنندگی حسین معصومی و گویندگی سعید توکلی از شنبه تا پنجشنبه هر هفته ساعت 6:30 از شبکه رادیویی ایران قابل دریافت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار