بیست و هشتم اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری

اسلامشهر (پانا) - اشعار خیام کوتاه و ساده بود و در عین حال حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل فکر و اندیشه آگاهانه متفکری بزرگ در مقابل اسرار عظیم آفرینش است.

کد مطلب: ۱۱۸۵۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
بیست و هشتم اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری

زهرا عباسی‌مهر، دبیر ادبیات دبیرستان هیات امنایی ام‌ابیها(س)، آموزش و پرورش اسلامشهر در گفت و گو با پانا اظهار کرد: غیاث‌الدین ابوالفضل عمر‌بن‌ابراهیم خیام نیشابوری، به دلیل اینکه پدرش مشغول به خیمه‌سازی بود به او لقب خیام را دادند که او القاب دیگری از جمله، حکیم ، حجت‌الحق و جانشین ابن‌سینا نیز داشت.

او افزود: خیام فیلسوف، ریاضیدان، ستاره شناس و شاعر رباعی سرای ایرانی در قرن پنجم و در دوره سلجوقیان بود. در حیره نیشابور زندگی می‌کرد و در همان نیشابور درگذشت و در قبرستان حیره در یکی از زیارتگاه‌های آن منطقه به خاک سپرده شد .

عباسی‌مهر درباره نقش خیام در ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: خیام یکی از مشهورترین شاعران ایرانی هست که آثار بسیار مهمی در زمینه‌های مختلفی دارد. در دنیای ادب و هنر بیرون از مرزها در در کشورهای انگلیسی زبان این شاعر ایرانی شهرت زیادی دارد .و این شهرت زیاد در کشورهای خارجی به دلیل ترجمه آثار او به زبان‌های مختلف است.

دبیر ادبیات دبیرستان هیات امنایی ام‌ابیها(س) ادامه داد: خیام با آثارش تاثیرات زیادی بر افکار و ذهن افراد گداشت و چهره جهانی نیز دارد که در کل جهان به عنوان یک شاعر، ریاضی‌دان و اخترشناس شناخته شده و الان بعد از اینکه شعرهایش ترجمه شد خیلی از افرادی که در کشور‌های دیگر بودند با این شخصیت آشنا شدند.

او در رابطه با رابطه با رباعیات و غزلیات خیام، تصریح کرد: تعداد رباعیات خیام را حدود هفتاد عدد دانستند و حدود چند هزار رباعی را نیز به او نسبت دادند.

عباسی‌مهر در رابطه با ویژگی‌های شعر خیام بیان کرد:اشعار خیام کوتاه و ساده بود و در عین حال حاوی معانی عمیق فلسفی و حاصل فکر و اندیشه آگاهانه متفکری بزرگ در مقابل اسرار عظیم آفرینش است.

خبرنگار دانش‌آموز: الینا ولی‌زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار