خسارت یک هزار میلیارد تومان خشکسالی به خانوار عشایر در فارس

شیراز (پانا) - مدیرکل عشایر فارس با اشاره به اینکه عشایر فارس، امسال در سخت‌ترین شرایط به دلیل خشکسالی یا زلزله خاموش و کاهش بارندگی هستند، گفت خشکسالی حدود یک هزار میلیارد تومان خسارت به خانواده‌های عشایر وارد کرده است که سازمان امور عشایر با همکاری جهادکشاورزی برای جلوگیری از خسارت بیشتر و تامین نقدینگی خانوارهای عشایری برای اولین بار در کشور، خرید تضمینی دام عشایر را تصویب کرد که به زودی عملیات اجرایی خرید انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۸۵۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
خسارت یک هزار میلیارد تومان خشکسالی به خانوار عشایر در فارس

روح‌اله بهرامی امروز در جمع خبرنگاران، استان فارس را به لحاظ جمعیت عشایری، پرجمعیت‌ترین جامعه عشایری کشور برشمرد و افزود: اداره کل عشایری در آخرین سرشماری از شیوه نوین آمارگیری استفاده کرد به طوریکه در آخرین سرشماری سال ۹۵ به صورت میدانی جامعه شهری و روستایی آمارگیری شد، ولی در سال ۹۹ به روش ثبت، مبنای آمارگیری شد که در این روش خود فرد با ورود به سامانه اطلاعات خود را وارد می‌کند و امور عشایر پس از راستی‌آزمایی آمار جمعیت عشایر را اعلام کرد.

بهرامی افزود: در سال ۹۹ تعداد خانوار عشایر از ۳۰ هزار خانوار به ۳۲ هزار خانوار افزایش یافته اما در بعد خانوار آمارها روند کاهشی را نشان می‌دهد.

به گفته او در بعد خانوار آمار از ۵.۱ به ۴.۳ خانوار یعنی ۱۴۷ هزار نفر به ۱۳۲ هزار نفر تقلیل یافته یعنی فرزند آوری در خانواده عشایری کاهش یافته است.

او عشایر را مولد، سخت‌کوش و تولید محور دانست که نماد جامعه سبز هستند و حافظان اصلی منابع طبیعی و محیط زیست هستند.

بهرامی، ایجاد صندوق بیمه عشایر و روستایی را برای رفاه بیشتر عشایر خواند و ادامه داد: در این صندوق ۱۵ درصد هزینه توسط خود فرد داده می‌شود و مابقی را دولت پرداخت می‌کند.

او ادامه داد: تاکنون ۱۰ هزار خانوار بین ۱۸ تا ۵۰ سال مشمول بیمه روستایی و اجتماعی شده‌اند و حقوق بازنشستگی خواهند گرفت.

مدیرکل امور عشایر فارس با تاکید بر اینکه ۴۳ درصد جامعه عشایری از خدمات بهداشتی پایدار برخوردار هستند، متناسب سازی خدمت دستگاه‌های اجرایی با زندگی عشایری را خواستار شد.

بهرامی در ادامه، با اشاره به اینکه زنان، نیمی از جامعه عشایر هستند و توانمندسازی زنان عشایر از اولویت‌های این اداره کل است، افزود: بیش از ۸۰ صندوق خرد عشایری داریم که ۲۵۰۰ زن سرپرست خانوار عضو این صندوق‌ها هستند.

او در خصوص نقش عشایر در امنیت غذایی گفت: در حوزه گوشت قرمز یک سوم گوشت استان معادل بیست هزار تُن توسط عشایر تامین می‌شود.

او از اجرای طرح تهیه و توزیع ۲ هزار و ۷۷۵ پکیج خورشیدی برای عشایر خبر داد و افزود: چادرهای عشایری باید با انرژی خورشید و انرژی پاک روشن شود.

او گفت: در فاز اول این طرح، ۳۶۰ مورد توزیع شده و تا انتهای سال این آمار به طور کامل توزیع می‌شود و در یک پروژه سه ساله کل خانوار عشایر استان پکیج خورشیدی دریافت کی‌کنند.

به گفته بهرامی در این طرح ۱۰درصد قیمت تمام شده معادل یک میلیون تومان را خود خانوار تامین می‌کند و مابقی توسط دولت تامین شده‌است.

مدیرکل عشایر فارس با اشاره به اینکه عشایر فارس، امسال در سخت‌ترین شرایط به دلیل خشکسالی یا زلزله خاموش و کاهش بارندگی هستند، گفت: خشکسالی حدود یک هزار میلیارد تومان خسارت به خانواده‌های عشایر وارد کرده است که سازمان امور عشایر با همکاری جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خسارت بیشتر و تامین نقدینگی خانوارهای عشایری برای اولین بار در کشور، خرید تضمینی دام عشایر را تصویب کرد که به زودی عملیات اجرایی خرید انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار