*حامد حیدری

صنعت روابط عمومی؛ خانه مردم و تریبون سازمان

اهواز (پانا)- روابط عمومی به مثابه آینه تمام نمای انتظارت و مطالبات برحق مردم، از سازمان‌ها و نهادهایی است که برای خدمت به آن‌ها، تکوین و سازمان یافته اند و یکی از شاخصه های مدیریت پویا و توانمند ایجاد یک روابط عمومی قوی برای همکاری درون بخشی و میان بخشی در سیستم اداری است.

کد مطلب: ۱۱۸۵۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
صنعت روابط عمومی؛ خانه مردم و تریبون سازمان

انسان اولیه، در گذر تاریخ دوران مختلفی را پشت سرگذاشته است که هرکدام ویژگیها و توانایی های خاصی را می طلبید تا بتواند به کمک آنها سیر پیشرفت و تکامل خود را دنبال کند. به طور مثال در دوران کشاورزی داشتن قدرت فیزیکی و توانایی جسمی، بعنوان شاخص مهمی تلقی می شد که می توانست در کنار رفع نیاز های روزمره،پیشرفت و ترقی آنها را پیش بینی نماید. همچنین در دوران صنعتی علاوه بر توانایی جسمی، داشتن تکنیک و سرمایه،پیش بینی کننده ارتقای افراد و سازمانها بودند. اما در دنیای امروزی و خصوصا بعد از فراگیری اینترنت وگسترش فن آوری تحت وب و همچنین رسانه های ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی، عامل اساسی و بی بدیل پیش بینی کننده پیشرفت افراد و سازمانها مقوله «ارتباط موثر» یا همان روابط عمومی است که بعنوان شرط لازم وکافی در کنار بقیه عوامل درنظر گرفته می شود.به همین دلیل است که در عصر ارتباطات، آموزش و ارتقاء مهارت ارتباط موثرکه یکی از ده مهارت برتر زندگی است مورد توجه ویژه کارشناسان حوزه های مختلف قرار گرفته است.

هرچند برخی افراد ارزش کار «روابط عمومی» را در حداطلاع رسانی عملکرد یا نصب و اکران بنرهای محیطی پایین می آورند امادر حقیقیت فلسفه بنیادی واحد روابط عمومی ایجاد رابطه دوسویه بین سازمان و مخاطب (مشتری) است که در آن اهداف، برنامه ها و استراتژی های یک سازمان را به ظرافت به مخاطبان و مشتریان می رساند و همچنین اطلاعات، انتقادات پیشنهادات و نقطه نظرات آنها را دسته بندی تحلیل و تفسیر کرده در اختیار لایه های فوقانی هرم مدیریتی هر سازمان جهت اخد تصمیمات راهبردی قرار می دهند. با این توصیف واحدروابط عمومی یک واحد نظارتی است که رکن اساسی هر سازمانی را تشکیل می دهند و پیش بینی کننده موفقیت با عدم آن، در رسیدن به اهداف و برنامه های بلند مدت آن سازمان است.

برعکس تبلیغات، که هدف کوتاه مدت و مبتنی بر سود‌و تاثیر یک طرفه دارد؛ روابط عمومی برنامه ریزی بلندمدت جهت رسیدن به اهداف سازمان از طریق ایجاد رابطه دوسویه بین نهادها و مخاطبین را دنبال می کند.

سخن گفتن و اظهار نظر از روی آگاهی و علم و اطلاع کامل یکی از شروط ارتباط خوب است و روابط عمومی می تواند منبع و سرچشمه این اطلاعات و ارتباطات باشد. به همین خاطر در جوامع پیشرفته روابط عمومی قلب تپنده مجموعه های اداری صنعتی تجاری و...است.لذا
کارشناسان این حوزه توجیه گر سیاست های غلط سازمان خود نیستند بلکه در ارتباط با مخاطبان و مشتریان خود اصل صداقت را برمی گزینند. همچنین سرعت؛ دقت و تحلیل ،تفسیر‌ودسته بندی اطلاعات ،اخبار و پیشنهادات ونظرات در یک رابطه دوطرفه سازمان _ مخاطبین ، کاری فنی است که نیازمند افرادمتخصص و با توانایی های شناختی بالا ودارای عملکرد سریع در شرایط پراسترس و تنش زا هستند. به همین دلیل حرفه روابط عمومی را جزو حرف و مشاغل پراسترس به حساب می آورند.

امروزه نگاه افرادو مدیران سازمانها به مقوله روابط عمومی باید درجامعه مادر حوزه سازمانی و صنعتی تغییر یابد تا جایگاه واقعی خود را بر اساس تعاریف و مصادیق ذکر شده پیداکندو جوامع پیش رو در این زمینه را الگو قرار دهند که همانند: صنعت آموزش و پرورش،صنعت ورزش، و... از روابط عمومی بعنوان« صنعت روابط عمومی » یاد می کنند که اطلاعات دسته بندی شده، خدمات و دانش تخصصی در هر حوزه بعنوان محصول و فرآوردهای آن تجاری سازی و مبادله می شود.

*روانشناس و فعال فرهنگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار