انتخابات ریاست‌جمهوری در نگاه امام خمینی (ره)

تهران (پانا) - امام خمینی (ره) در هشتم مرداد سال ۶۴ در جمع اعضای شورای عالی قضایی و وزیر خارجه و کارکنان این وزارت‌خانه به اهمیت شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کردند و آن را اظهار حیات در مقابل دنیا عنوان فرمودند.

کد مطلب: ۱۱۸۵۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد
انتخابات ریاست‌جمهوری در نگاه امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) در هشتم مرداد سال ۶۴ در جمع اعضای شورای عالی قضایی، کارکنان قوه قضاییه و وزارت خارجه به اهمیت حضور مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرده و فرمودند:

«از مسائلی که ما در پیش داریم، الآن قضیۀ انتخابات رئیس‌جمهور است. من کار ندارم کی رئیس‌جمهور می‌‌شود، به من مربوط نیست، من خودم یک رأی دارم به هر که دلم می‌‌خواهد می‌‌دهم، شما هم همین طور. اما اگر بخواهید در مقابل دنیا اظهار حیات بکنید که بگویید ما بعد از گذشتن چندین سال زنده هستیم، باید مشارکت کنید. اگر ـ خدای نخواسته ـ از عدم مشارکت شما یک لطمه‌‌ای بر جمهوری اسلامی وارد بشود، بدانید که آحاد ما، که این خلاف را کرده باشیم ـ خدای نخواسته ـ مسئول هستیم؛ مسئول پیش خدا هستیم. مسئله، مسئلۀ ریاست‌جمهور نیست؛ مسئله، مسئلۀ اسلام است؛ مسئله، مسئلۀ قواعد اسلام است؛ مسئله، مسئلۀ حیثیت اسلام است و مسئله‌‌ای است که باید ما همه به آن اهمیت بدهیم و بیشتر از هر وقت و بیشتر از هر سال و هر دوره باید ان‌شاءاللّه‌، شرکت بکنیم و امیدوارم که همه شرکت بکنند.

... شما دنبال این باشید که ان‌شاءاللّه‌، این مسئله به طور شایسته عمل بشود و عمده اجتماع شماست.

باز هم عرض می‌‌کنم اجتماع شما، وحدت شما [کار ساز است.] آنهایی که حتی با ماها بد هستند، خوب، ما بد، اسلام که بد نیست. اگر دیدند که رأی دادن به رئیس‌جمهور، هر که می‌خواهد باشد، اجتماع در جمعیت مسلمین که هست، این اسباب تقویت اسلام است، آنهایی که به اسلام عقیده دارند، باید خودشان هم بیایند در میدان و بیایند رأی بدهند. این طور نباشد که حالایی که مطابق میل من نشده، من کنار بروم. نخیر، انسان باید مطابق میلش هم که نباشد، مع ذلک، در میدان باشد. مرحوم مدرس ـ رحمه‌اللّه‌ ـ گفته بود که من با جمهوری مخالفم ـ آن وقت مخالفت با جمهوری یک چیزی بود که واضح بود باید بشود؛ برای این که آنها می‌‌خواستند بساط درست کنند ـ گفت من با، گفته بود من با جمهوری مخالفم، لکن اگر جمهوری شد، کنار نمی‌‌روم، من در میدان هستم، من می‌‌روم سراغش.

یک انسانی که می‌‌خواهد خدمت بکند، با هر رنگی که دارد، باید برود خدمت بکند. موافق میل من است، خوب، خدمت می‌‌کند؛ موافق میل من هم نیست، خدمت به اسلام است، خدمت به جمهوری اسلامی است. کسانی که جمهوری اسلامی را صحیح می‌‌دانند، ولو با افراد مخالف هستند، اینها هم باید شرکت بکنند. اگر شرکت نکنند، دلیل بر این است که جمهوری اسلامی را قبول ندارند.»

منبع: صحیفه امام؛ ج 19، ص 330-328

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار