پیشنهاد اختصاص ۵۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار به صنعت زنبورداری

تهران (پانا) - مجری طرح توسعه زنبورداری از پیشنهاد اختصاص ۵۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار بانکی و تسهیلات با کارمزد ۱۲ درصد برای پیشگیری از اثرات خشکسالی بر بخش زنبورداری و حمایت از تولید کنندگان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۸۵۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد اختصاص ۵۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار به صنعت زنبورداری

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حسین اکبرپور افزود: پیشنهاد این اعتبار حمایتی در قالب سرمایه در گردش و تسهیلات سرمایه ثابت برای زنبورداران طی چند هفته اخیر از سوی معاونت امور تولیدات دامی به دفتر مدیریت بحران وزارتخانه ارائه شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس این پیشنهاد، مبلغ ۲,۴۵۰ میلیارد تومان برای تأمین سرمایه در گردش به منظور خرید نهاده شکر و غذای آماده زنبورعسل و مبلغ ۳,۴۰۰ میلیارد تومان به منظور جایگزینی کلنی های زنبور در زنبورستان های آسیب دیده از خشکسالی، پیش بینی کرده ایم.

اکبرپور اضافه کرد: در استان‌های آسیب دیده از خشکسالی برای خرید زنبورعسل به ازای هر کلنی ۷۰۰ هزار تومان تسهیلات ارزان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی، میزان بارش‌ها در فروردین امسال نسبت به میانگین مدت مشابه ۵۲ سال قبل، ۴۳ درصد افت داشته است، به زنبورداران کشور توصیه کرد در شرایط خشکسالی و افت بارندگی، نهاده شکر و غذای کمکی برای تغذیه و زنده ماندن زنبورهای عسل خود تأمین کنند تا هم ملکه تحریک به تخم ریزی شود و هم پروتئین مورد نیاز زنبورهای عسل تأمین شود.

اکبرپور، ادعای مطرح شده درباره تلفات ۵۲ درصدی زنبور عسل در برخی از استان‌های کشور را رد کرد و گفت: این آمار مستدل نیست و تاکنون از هیچ استانی آمار تلفات ۴۰ یا ۵۲ درصدی تلفات زنبور عسل دریافت نشده است.

وی ادامه داد: در شرایط طبیعی در زمستان به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تلفات زنبورعسل داریم و در نرم جهانی این رقم ۱۴ درصد است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور با بیان این که مرگ زنبورهای عسل معمولاً ناشی از بیماری به ویژه در مناطق مرطوب، سمپاشی باغات و مزارع یا بر اثر خشکسالی است، اذعان داشت: افت بارندگی موجب می‌شود زنبورهای عسل نتوانند از شهد و گرده گیاهان در عرصه‌های منابع طبیعی استفاده کنند و از این رو تاکید می‌کنیم زنبورداران نهاده شکر و غذای کمکی برای تغذیه زنبورهای عسل خریداری کنند.

وی با اشاره به این که در سال گذشته ۳۲ هزار تن نهاده شکر حمایتی با قیمت هر کیلوگرم ۶,۶۵۰ تومان برای کمک به تغذیه زنبورهای عسل از وزارت صمت درخواست کردیم، گفت: در سال گذشته برای زمستان گذری زنبورداران کشور ۱۵ هزار تن نهاده شکر با قیمت هر کیلو گرم ۶,۶۵۰ تومان تخصیص داده شد.

اکبرپور افزود: بقیه نهاده شکر مورد نیاز به میزان ۱۷ هزار تن بر مبنای ارز نیمایی و به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در سامانه وزارت صمت بارگذاری شده که به علت افزایش هزینه‌ها، برخی از زنبورداران نتوانستند این نهاده را خریداری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار