نامزدها به چند رای اعضای شورای نگهبان برای تاییدصلاحیت نیاز دارند؟

کدخدایی: جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها از فردا آغاز می‌شود/اثر نظرات شورای نگهان در بحث مشارکت حداقلی است

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد ملاک و مبنای احراز صلاحیت‌ها با توجه به ۱۲ نفر بودن اعضای شورای نگهبان، ۷ رأی مثبت است.

کد مطلب: ۱۱۸۵۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد
نامزدها به چند رای اعضای شورای نگهبان برای تاییدصلاحیت نیاز دارند؟

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان امروز (یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در گفتگو با شبکه خبر صدا و سیما راجع به احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: مبنای اصلی شورای نگهبان در حوزه ریاست جمهوری، شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی است؛ علاوه بر آن، از زمانی که سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، این سیاست‌ها هم مبنای کار شورای نگهبان قرار گرفت و پیرو آن مصوبه‌ای در شورای نگهبان داشتیم که شرایطی را جهت ساماندهی ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری به وزارت کشور اعلام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از دریافت اسناد و مدارک داوطلبان ریاست جمهوری، شورای نگهبان از فردا (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) کار خود را جهت بررسی احراز صلاحیت‌ها آغاز خواهد کرد.

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که قبل از بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی اعضای شورای نگهبان در صحن این شورا، آیا کمیته‌های تحقیقی برای بررسی صلاحیت پرونده‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: بله، اداره کل انتخابات شورای نگهبان مسئولیت بررسی اولیه و تهیه اسناد و مدارک لازم را برعهده دارد که این کار امروز شروع شده است و ان‌شاءالله تا فردا سعی می‌کنند تا آنجایی که امکان دارد آن تعداد پرونده‌هایی که اسناد و مدارکش آماده شده را در اختیار اعضای شورای نگهبان قرار دهند و ما نیز از فردا رسیدگی پرونده‌ها را در صحن شورا خواهیم داشت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ملاک احراز صلاحیت داوطلبان گفت: ملاک و مبنای ما رأی نهایی اعضای شورای نگهبان است و با توجه به ۱۲ نفر بودن اعضای شورای نگهبان، ۷ رأی مثبت برای احراز صلاحیت لازم است که بگوییم نامزدی که تأیید شده شرایط مذکور در اصل ۱۱۵ قانون اساسی را دارد.

کدخدایی در پایان درباره مهلت رسیدگی به پرونده‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان جهت اعلام نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها، در ابتدا فرصت ۵ روزه دارد که البته با توجه به کثرت ثبت‌نام افراد شاخص در این دوره از انتخابات، تلاش ما این است، در این فرصت، نتیجه را اعلام کنیم، اما اگر به نتیجه نرسیدیم ناچار هستیم ۵ روز دیگر استمهال نماییم‎؛ لذا ما نهایتاً باید ظرف ۱۰ روز نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام کنیم.

عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان همچنین در گفتگو با برنامه پارک شهر «رادیو تهران» در پاسخ به مطلب کارشناس برنامه راجع به احراز صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری که تا پیش از رأی‌گیری ادامه دارد، اظهار داشت: البته به استناد اصل ۹۹ نظارت شورای نگهبان تا پایان مهلت انتخابات جاری است، اما تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری در این‌خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته و رویه این شورا این‌طور نبوده که ورود چندانی داشته باشد، ولی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی این سابقه را داریم که در حین تبلیغات، برخی کاندیدا‌ها به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند، صلاحیتشان مورد بازبینی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اختیارات شورای نگهبان در بازبینی صلاحیت نامزد‌های ریاست جمهوری در هنگام تبلیغات و مناظرات، خاطرنشان کرد: امیدواریم نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری این مسائل را در تبلیغات انتخاباتی رعایت کنند و نیازی به ورود شورای نگهبان نباشد.

وی تأکید کرد: به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی رویه شورای نگهبان تغییر نکرده است و همیشه این رویه از ابتدا وجود داشته و این شورا بر اساس اختیارات قانونی خود همان رویه سابق در امر نظارت بر انتخابات را انجام خواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال که تکلیف احراز صلاحیت چه زمانی مشخص خواهد شد، گفت: از امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت فرصت ۵ روزه برای اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها داریم که اگر بتوانیم در این فرصت اعلام‌نظر کنیم که حتماً اسامی کاندیدا‌های نهایی اعلام خواهد شد؛ اما اگر در این ۵ روز به نتیجه نرسیم طبق قانون ۵ روز دیگر امکان تمدید وجود دارد؛ لذا شورای نگهبان حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده باید اعلام‌نظر کند که ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها هم از فردا (دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) آغاز خواهد شد.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأکید فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری و وجود موانعی برای مشارکت حداکثری مثل کرونا و موانعی که گروه‌های مختلف سیاسی ذکر کرده‌اند، گفت: مشارکت به مواردی از قبیل معیشتی و اقتصادی بستگی دارد. نقش شورای نگهبان و اثر نظرات این شورا در بحث مشارکت بر اساس نظرسنجی‌های رسمی حداقلی است و این نظرسنجی‌ها هم توسط دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود و تاکنون با توجه به این نظرسنجی‌هایی که برای ما ارسال شده مؤید این مطلب بوده که مؤلفه‌هایی مثل معیشت، شرایط اقتصادی و وعده‌های نامزد‌های ریاست جمهوری بسیار بیشتر از نقش نظرات شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان موظف به اجرای صحیح قانون و رعایت دقیق شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی است، گفت: ملاک شورای نگهبان در احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شرایط مذکور در اصل ۱۱۵ قانون اساسی است و همه باید از شورای نگهبان مطالبه اجرای قانون را داشته باشند.

وی تأکید کرد: اجرای قانون با مجری است و در انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان مجری است و مسئولیت نظارت بر این انتخابات بر عهده این شوراست.

کدخدایی در پایان درخصوص ارزیابی خود از ثبت‌نام داوطلبان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: از همه طیف‌های مختلف در این دوره شرکت کرده‌اند، امیدواریم شاهد انتخابات پرشوری باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار