با تصویب در صحن شورا صورت گرفت؛

ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران

تهران (پانا) - با موافقت اعضای شورای شهر تهران وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران ساماندهی می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۸۵۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران

در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی طرح «ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

زهرا صدراعظم نوری ضمن قرائت گزارش کمیسیون مشترک سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و معماری وشهری‌سازی گفت: طرحی که ارائه شده یکی از معضلات شهر تهران است و تعدادی از شهروندان به دلیل سبک زندگی، نوع ارتباطات و رفتار شاهد هستیم در شهر تهران از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند و برای سلامت و بهداشت بیشتر آن‌ها نیاز دارند که توسط مراکز و کلینیک‌هایی کار سلامت و نظارت بر این حیوانات انجام شود.

او ادامه داد: در سطح شهر تهران مکان‌هایی قرار دارد که مسکونی هستند و با سکونت عجین هستند و برخی خدمات در آن‌ها انجام می‌شود که تعارضاتی با مساله سکونت دارد اما اجتناب ناپذیر است چرا که نیاز شهروندان است.

نوری با بیان اینکه براساس قانون مصوب مجلس کلیه حرف پزشکی می‌توانند در مکان‌های مسکونی که مالکیت آنرا دارند فعالیت کنند، گفت: یکی از تعارضات این بود که دامپزشکان آیا جزو حرف پزشکی هستند یا خیر. در نهایت با توجه به نیاز و درخواست‌‌های موجود طرحی تهیه و درخواست شد به این موضوع رسیدگی شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با قرائت بخش‌هایی از این طرح اظهار کرد: نظر به اهمیت حوزه بهداشت و سلامت عمومی جامعه در راستای بند ۱۸ قانون تشکیلات و ضرورت ساماندهی وضعیت استقرار مراکز ارائه خدمات دامپزشکی در سطح شهر تهران، استقرار مراکز دارای مجوز و پروانه تاسیس از سازمان نظام پزشکی استان تهران فقط در ساختمان‌های مستقل بدون سکنه و نه واحدهای مستقل که به صورت کامل در اختیار این مراکز می‌باشد و صرفا برای ارائه خدمات درمانی با رعایت کامل ضوابط بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی و مفاد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و تبصره‌هایی ذیل بلامانع است.

نوری در ادامه با اشاره به تبصره‌های این طرح گفت: براساس تبصره یک این مصوبه شهرداری تهران موظف است، ظرف مدت ۶ ماه از تصویب این مصوبه با همکاری سازمان دامپزشکی به منظور ساماندهی وضعیت استقرار واحدها و ارائه مراکز خدمات دامپزشکی نسبت به تدوین دستورالعمل‌های مورد نیاز استقرار واحدها و مراکز ارائه خدمات دامپزشکی، ضوابط ساختمانی را براساس نوع فعالیت و به تفکیک فعالیت و در نظر گرفتن همجواری‌ها و حدود فاصله اقدام و در مراجع قانونی مربوطه به تصویب برساند.

او با اشاره به تبصره دو گفت: واحدهای خدمات دامپزشکی مستقر در محدوده شهر تهران ملزم به رعایت قوانین مدیریت پسماند و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بوده و موظف به همکاری با شهرداری در حسن اجرای آن می‌باشند.

نوری گفت: در تبصره سه مراکز دامپزشکی که تا قبل از آذر سال ۹۹ در شهر تهران استقرار یافتند تا مشخص شدن ضوابط موضوع ضوابط تبصره یکم با شهرداری تهران در زمینه رعایت ملاحظات محیط زیستی و بهداشتی، عدم ایجاد مزاحمت برای همسایگان و اخذ رضایت ساکنین اطراف همکاری نمایند.

او افزود: در تبصره چهار صدور این مصوبه صرفا بمنظور ساماندهی وضعیت استقرار مراکز دامپزشکی دارای مجوز از سازمان نظام دامپزشکی و تنها در راستای درمان حیوانات خانگی مجاز در محدوده شهر تهران است و به منزله تامین و یا صدور مجوز خرید و فروش حیوانات اهلی و وحشی نمی‌باشد. فهرست حیوانات خانگی مجاز به عنوان الزامات این مصوبه به مراکز دامپزشکی شهر تهران ابلاغ می‌گردد.

سید حسن رسولی با طرح سوالی گفت: با توجه به اختیاراتی که شورای عالی معماری و شهرسازی دارد و از آنجا که اساسا این گونه لایحه در طرح‌های جامع شهری جزو اختیارات شورای عالی معماری و شهرسازی است آیا شورای شهر می‌تواند بدون طی مسیر قانونی در این خصوص قانونگذاری کند؟

سید حسن رسولی پس از قرائت گزارش نوری با طرح سوالی گفت: با توجه به اختیاراتی که شورای عالی معماری و شهرسازی دارد و از آنجا که اساسا این گونه لایحه در طرح‌های جامع شهری جزو اختیارات شورای عالی معماری و شهرسازی است آیا شورای شهر می‌تواند بدون طی مسیر قانونی در این خصوص قانونگذاری کند؟

نوری در واکنش به این سوال گفت: در تبصره یک این طرح از شهرداری خواستیم ظرف ۶ ماه با همکاری سازمان دامپزشکی و دستگاه‌های ذیربط که یکی از آن‌ها می‌تواند شورای عالی معماری وشهرسازی باشد جهت ساماندهی وضعیت استقرار این مراکز با توجه به دستورالعمل محل استقرار، طرحی ارائه دهند و در این صورت شورا به آنچه که در سطح و صلاحیت شورای شهر است می‌پردازد اما آنچه فراتر از اختیارات شورا است با دستگاه مورد نیاز هماهنگ می‌شود.

کلیات این طرح با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار