مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در اختتامیه طرح کوچ:

فرهنگ خود مراقبتی، دانش‌آموزان را نسبت به سلامت جسم و روحشان آگاه می‌کند

محمدی: به هدف کاهش ۳ درصدی چاقی در شهر تهران نزدیک شده‌ایم

تهران (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در اختتامیه طرح کوچ از اهمیت همکاری همه جانبه دستگاه‌ها برای ایجاد فرهنگ خود مراقبتی برای کنترل سلامت دانش‌آموزان سخن گفت‌. 

کد مطلب: ۱۱۸۵۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگ خود مراقبتی، دانش‌آموزان را نسبت به سلامت جسم و روحشان آگاه می‌کند

آیین اختتامیه طرح کوچ با حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیر ورزش و جوانان، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رییس کمیته ملی المپیک و معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به صورت ویدیو کنفرانس با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها برگزار و همچنین به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد.
عبدالرضا فولادوند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، در گفت و گو با پانا، مهم‌ترین اصلی که در کنترل بیماری‌های غیر واگیر باید در جامعه اصل قرار داده شود تولید فرهنگ خود مراقبتی است؛ گفت: «با انتقال فرهنگ خود مراقبتی به دانش‌آموزان، می‌توانیم آن‌ها را نسبت به سلامت جسم و روحشان حساس و آگاه کنیم‌ و این گونه متوجه می‌شوند که این مراقبت نقش مهمی در آینده آن‌ها دارد.»

وی با اشاره به اینکه باید در راستای فرهنگ‌سازی گام برداشت و اقدامات مقطعی خیلی موثر نیستند گفت: «فرهنگ کار مشارکتی در ایران به خوبی رواج پیدا نکرده است و متولیان امر تعلیم و تربیت و ورزش نتوانستند به همکاری صد در صدی برسند. شهرداری تهران، تربیت بدنی استان تهران، آموزش و پرورش و سایر نهادها فضاهایی دارند که تنها به بخش خودشان اختصاص داده‌اند؛ بنابراین این بخش‌ها به طور صد در صدی نمی‌توانند از آن امکانات استفاده کنند.»

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با ذکر این نکته که تشتت و بخشی‌نگری مانع فرهنگ‌سازی در همه بخش‌ها است؛ افزود: «آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند برای ۱ میلیون دانش‌آموز امکانات در نظر بگیرد. باید یک مجموعه‌ در راستای همکاری همه جانبه ورود و دستگاه‌های مرتبط را هماهنگ کند. اینگونه روی یک نقطه هدف‌گذاری و تمرکز می‌شود و دستگاه‌ها با هم رو به جلو حرکت می‌کنند.»

دانش‌آموزان تهرانی ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری اضافه وزن دارند
در ادامه حسن محمدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با پانا، ضمن اشاره به اینکه به کمک طرح کوچ در شهر تهران، به هدف کاهش ۳ درصدی اضافه وزن دانش‌آموزان نزدیک شده‌ایم گفت: «طی این طرح، گروه دانش‌آموزان لاغر و خیلی لاغر نیز به سمت گروه متعادل آمده‌ است. با توجه به اینکه میزان اضافه وزن دانش‌آموزان شهر تهران ۱۰ درصد نسبت به میانگین کشور (۳۰ درصد) بیشتر است، خواسته‌ ما از خانواده‌ها به عنوان رکن اساسی در مدیریت تغذیه و اوقات فراغت دانش‌آموزان این است که برای کمک به فرزندان خودشان فعالیت بیشتری داشته باشند.»

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها می‌توانند با آموزش‌ها و راهنمایی‌های لازم، در شرایطی که امکان حضورشان در مدرسه وجود ندارد به دانش‌آموزان کمک بسیاری کنند گفت: «در دوران شیوع کرونا، امکان کنترل وزن دانش‌آموزان به صورت حضوری وجود ندارد، بنابراین بدون کمک خانواده‌ها امکان پیش‌برد طرح کوچ نبود.»
محمدی افزود: «این طرح به صورت یک پروژه دو سالانه است و هر دو سال وزن دانش‌آموزان کنترل و رصد می‌شود. اجرای کوچ باعث می‌شود در یک بازه زمانی چند ساله از وضعیت میانگین ۳۰ درصدی در کل کشور فاصله بگیریم. امیدوارم با تغییر سیاست‌ها چنین طرح‌هایی از بین نرود و دانش‌آموزان به روند تعادل وزن برسند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار