ملکی تشریح کرد

2 سناریو برای ارائه آموزش در سال تحصیلی آینده

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص وضعیت آموزش در سال تحصیلی 1400-1401 توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۸۵۲۱۳
لینک کوتاه کپی شد
2 سناریو برای ارائه آموزش در سال تحصیلی آینده

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور رئیس و مدیران حوزه‌های مختلف سازمان، برگزار شد. در شروع این جلسه حسن ملکی رئیس سازمان ضمن تشکر از زحمات مدیران سازمان پژوهش در مسیر پیگیری اقدامات تحولی، با تأکید بر اینکه باید نسبت به آنچه که در کتب درسی ارائه می‌شود هوشیارانه عمل کنیم و مراقب باشیم، افزود: از کتاب‌های درسی، نگهبانی و دیده‌بانی کنید. کتاب‌هایی که نیاز به امضای بنده دارند باید از چند مرحله عبور کرده باشند. کارگروه نظارت بر کیفیت باید تغییرات را بررسی کند و اگر آن‌ها تأیید کردند برای بنده بفرستند.

برای اجرای برنامه مصمم باشیم

وی یادآور شد: اگر حتی یک روز ما بدون تأمل در برنامه مصوب 1400 سپری شد، بدانید به اندازه یک روز فرصت را از دست داده‌ایم. وقتی برنامه تصویب می‌شود باید برای اجرای برنامه مصمم باشیم. درخواست می‌کنم که برنامه 1400 همیشه روی میزتان باشد و فراموش نکنید؛ مبادا برنامه‌ها در آرشیو بمانند.

دو سناریو برای سال تحصیلی آینده

ملکی در خصوص وضعیت آموزش در سال تحصیلی 1400-1401 نیز بیان کرد: اگر شرایط کرونایی به همین صورت باقی بماند یک وضعیت خواهیم داشت و اگر اوضاع عادی شود یک مواجهه دیگر باید داشته باشیم. برای هر دو حالت باید آماده باشیم. اگر ویروس منحوس به همین شکل باقی بماند ما دوباره وضعیت رنگ‌بندی‌ها را خواهیم داشت ولی اگر اوضاع عادی شد باید حتماً مدل ترکیبی آموزش را از سوی سازمان پژوهش، ترویج، تبلیغ و اجرا کنیم. ترکیب به معنای پیوند دو شیوه آموزش سنتی و آموزش مجازی است.

وی درباره موضوع QR Code نیز گفت: ما در بحث رمزینه‌های سریع پاسخ (QR Code) چند نکته مهم داریم. یکی این است که چه چیزهایی باید ارائه شود؟ چگونه باید تهیه شوند؟ بخشی از این موضوعات تدوینی است و بخش دیگر انتخابی است. یعنی انتخاب تولیدات سازمان‌های دیگر است. مسئله مهم دیگر، زمان‌بندی دقیق این کار است. مسئله چهارم این است که چه کسی باید نظارت کند؟ به نظر می‌آید باید نظارت دو مرحله‌ای انجام شود. نظارت اولیه باید با خود گروه باشد و مسئولیت نظارت ثانویه هم با آقای دکتر محبی و مدیران کل محترم است. همه محتوا باید از صافی این دو مرحله عبور کند.

در ادامه حمیدرضا شاه‌آبادی مدیر انتشارات مدرسه گزارشی از برنامه‌های انتشارات مدرسه برای سال 1400 ارائه کرد. وی تأکید کرد که اصلی‌ترین وجهی که باعث شکل‌ دادن به این برنامه‌ها شده، بحث تحول در برنامه‌ها و فعالیت‌های انتشارات مدرسه بوده است.

توصیه ها در خصوص فعالیت های انتشارات مدرسه

سپس حسن ملکی درباره گزارش ارائه شده توسط مدیر انتشارات مدرسه اظهار داشت: مجموع گزارش آقای شاه آبادی نشان دهنده تلاش های مجدانه برای پیشرفت است ولی نکته مهمی که به‌عنوان یک نقطه ابهام برای من مطرح شد، موضوع سیاست‌های نشر است.اینجا باید بدانیم که انتشارات مدرسه در نشر کتاب‌های آموزشی برای یک یا 5 سال آینده چه سیاستی را دنبال می‌کند و چه قلمروهایی را به‌عنوان قلمرو کتاب اختیار کرده و در تولید آن‌ها خودش را به چه ضوابط و قواعدی متعهد کرده است.

وی افزود: نکته مهم دیگری که به روشن‌گری نیاز دارد این است که انتشارات مدرسه خود را در ماده قانونی 828 که چندی پیش شورای سیاست‌گذاری‌اش در سازمان پژوهش تشکیل شد، چگونه تعریف می‌کند؟ قاعدتاً باید پیشگام تولید منابع آموزشی و تربیتی باشد. در برنامه‌ها به این مسئله بسیار مهم اشاره‌ای نشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: نکته سوم این است که انتشارات مدرسه از روند تحولی چگونه می‌خواهد حمایت محتوایی کند؟ ما در زمینه تولید بسته‌های تربیت و یادگیری برای سال 1401 تولیداتی خواهیم داشت، انتشارات مدرسه در این بسته چه کمکی باید بکند؟ حیف است که از تولیدات انتشارات مدرسه در این محتواها نیاوریم.

علی محبی، محمدابراهیم محمدی، سیدسعید بدیعی، محسن باهو، روح‌الله رضاعلی، محمد علوی‌تبار، حسن مظاهری، بهنام نیک‌نژاد و صدیقه حسن‌زاده از دیگر حاضرین در جلسه بودند که درباره موضوعات مختلف به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار