نگاهی طنزآلود به تعامل با بیگانگان در «هراس»

تهران (پانا) - فیلم سینمایی «هراس» به کارگردانی ایوایلو هریستف در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

کد مطلب: ۱۱۸۴۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی طنزآلود به تعامل با بیگانگان در «هراس»

به گزارش ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «هراس» چهارمین ساخته بلند ایوایلو هریستف که برنده جایزه بهترین فیلم در جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین شده بود، در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در می‌آید.
ایوایلو هریستف با فیلم پیشین خود با عنوان «بازنده ها» در سال ۲۰۱۵ سه جایزه اصلی جشنواره مسکو از جمله جایزه بهترین فیلم را آن خود کرده بود. او که متولد ۱۹۵۵ در شهر صوفیه در کشور بلغارستان است، پس از سال‌های متمادی بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون بلغارستان، نخستین فیلم خود با نام «مهاجران» را در سال ۲۰۰۲ کارگردانی کرد.
«هراس» که در جشنواره سانتا باربارا نیز جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرده است، داستان زنی را روایت می‌کند که پس از اخراج از دهکده، در کلبه‌ای به دور از مردم زندگی می‌کند. زمانی که وی با مهاجری رنگین پوست با زبانی بیگانه روبه‌رو می‌شود، تصمیم می‌گیرد به او پناه دهد و این امر باعث درگیری او با اهالی دهکده می‌شود.
همچنان ماجرای مهاجران و پناهندگان درونمایه اصلی سینمای روز اروپاست و تعامل با بیگانگان برای بیگانه هراسان مفهومی غیر قابل درک محسوب می‌شود، اما «هراس» قوت خود را از نگاه طنزآلود به این مضمون به دست می‌آورد. فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم تصویری از سیاهی و سفیدی انسان‌ها و مواجهه سرد آنها با پذیرش هرگونه فرد خارجی ارائه می‌دهد و کنتراست تصاویر، به شکلی غیر تصنعی بر تباین خیر و شر، اروپایی و آفریقایی، سفیدپوست و رنگین‌پوست تاکید می‌کند.
«هراس» تلاشی است برای نمایش این موضوع که علیرغم تفاوت‌های محسوس در فرهنگ‌ها و زبان‌ها، انسان‌ها قادرند به یک زبان مشترک برسند.
سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار