به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی:

شاهنامه فردوسی گنجینه‌ زبان پارسی

اسلامشهر (پانا) - شاهنامه فردوسی بزرگترین و نخستین کتابی است که پاسدار کلمات درست و زیبای زبان فارسی است و با پذیرش انبوه این کلمات در سینه فراخ خود، آنها را با صحت و امانت به نسل‌های بعدی سپرده است .

کد مطلب: ۱۱۸۴۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
شاهنامه فردوسی گنجینه‌ زبان پارسی

زیبا شاهی دبیر ادبیات دبیرستان هیأت امنایی ام‌ابیها(س) آموزش و پرورش اسلامشهر در گفت و گو با پانا و درمورد سابقه فعالیت‌هایش اظهار کرد: من با ۲۵ سال سابقه کار شغل دبیری را دوست دارم زیرا با خانواده‌ها در ارتباط هستم و در کنار تدریس سعی می‌کنم نکات اخلاقی و اجتماعی را به دانش آموزان گوشزد کرده و دانش‌آموزان را با مشاهیر علم و ادب ایران آشنا کنم.

او با اشاره به بیست و پنجم اردیبهشت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی تصریح کرد: ابوالقاسم حسن منصور، معروف به فردوسی، شاعر و حماسه‌سرای قرن چهارم بود و در یکی از روستاهای استان خراسان واقع در منطقه توس به نام باژ به دنیا آمد، مردی شیعه مذهب بود از نجیب زادگان و دهقانان منطقه بود.

او در ادامه بیان کرد: یکی از آثار معروف او کتاب شاهنامه است و شیوه فردوسی در سرودن شاهنامه برگرفته از شیوه قرآن است و در این راه ۲۵ یا ۳۰سال برای نگارش شاهنامه وقت گذاشت، فردوسی در سن ۸۰سالگی در سال ۴۱۱هجری قمری در گذشت و در زادگاه خود به خاک سپرده شد.

دبیر ادبیات آموزش و پرورش اسلامشهر ادامه داد: فردوسی در شاهنامه فرهنگ ایران دوران پیش از اسلام را با فرهنگ ایران پس از اسلام پیوند داده است، عمق و گسترش زبان فارسی بی تردید مدیون بالندگی خود را تلاش فردوسی بزرگترین شاعر حماسه سرای ملی ایران می‌باشد، به همین دلیل است که نام فردوسی با ماندگاری زبان فارسی گره خورده است.

شاهی تأکید کرد: شاهنامه فردوسی یکی از گنجینه‌های زبان پارسی از نظر در بر داشتن لغات و اصطلاحات ادبی است و بی شک از این جهت بزرگترین و نخستین کتابی است که پاسدار کلمات درست و زیبای زبان فارسی است و با پذیرش انبوه این کلمات در سینه فراخ خود، آنها را با صحت و امانت به نسل‌های بعدی سپرده است.

او در مورد توجه مردم به شاهنامه و فردوسی و شاعران و نویسندگان اظهار کرد: توجه مردم از دیر باز نسبت به شاعران و نویسندگان ستودنی بوده و استمرار دارد چرا که شاعرانی از جمله، فردوسی، سعدی و نظامی، در ردیف مشاهیر ما ایرانیان هستند.

این دبیر ادبیات فارسی گفت: شاعران مطرح در ادبیات فارسی ما با نوشتن شعر با هر روشی حالا چه بصورت عاشقانه یا بصورت مدیحه‌سرایی، حماسی، جنگ و ستیز، صلح و دوستی ابیاتی را نوشته‌اند که به جان و دل مردم می‌نشیند و هر کدام از انسانها با هر علاقه و شخصیتی در پی شعر و یاد استان می رود پس ارادت ما به شاعران و نویسندگان معروف ستودنی ست.

دبیر ادبیات آموزش و پرورش اسلامشهر رابطه با نقش دانش‌آموزان در گسترش زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید فارسی را پاس بدارند، باید مهارت خواندن، نوشتن درست کلمات، مهارت‌های زبانی ونوشتاری و تلفظ را بیاموزند و در خود تقویت کنند.

شاهی بیان کرد: دانش‌آموزان می‌بایست در فعالیت‌های گروهی برای شعرخوانی، خواندن رمان و اثر شاعران و نویسندگان شرکت کنند و سعی کنند که نفرات بیشتری را جذب گروه خود بکنند. حضور فعال و پر رنگ دانش‌آموزان در همه جلسات هنری و ادبی که فرهنگ هنر و ادب فارسی مرتبط باشد می‌تواند نقش بسزایی را در گسترش زبان وادبیات فارسی به همراه داشته باشد.

خبرنگار دانش‌آموز: الینا ولی‌زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار