سخنگوی شورای نگهبان از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

هشدار کدخدایی درباره تخلفات انتخاباتی

در زمینه تبلیغات و هزینه‌ها اگر خلاف قوانین اقدامی صورت گیرد، در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌شود/موارد خلاف قانون از سوی نامزدها، رصد می‌شود

تهران (پانا) - عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از فرآیند ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری در ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۴۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
هشدار کدخدایی درباره تخلفات انتخاباتی

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، بعد ازظهر امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور، از فرآیند ثبت‌نام داوطلبان در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری بازدید کرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: پیش بینی می‌کنیم تا فردا، تعداد ثبت نام داوطلبان سیزدهم در انتخابات ریاست جمهوری از ۵۰۰ نفر فراتر نرود، این در حالی است که در دوره قبل، ۱۶۰۰ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ثبت نام کرده بودند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ملاک و مبنای ثبت‌نام‌ها تابع شرایطی است که شورای نگهبان اعلام کرده، یعنی ما پرونده کسانی را بررسی می‌کنیم که مدارک را ارائه کرده باشند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تاکنون تخلف انتخاباتی گزارش شده است یا خیر؟ گفت: هنوز هیچ تخلفی اعلام نشده، زیرا هم اکنون فرایند کار در اختیار نیروی انتظامی و دوستان اجرایی است، اگر گزارشی هم باشد مربوط به تبلیغات زودهنگام است که اگر به ما گزارش شود در بررسی صلاحیت مد نظر قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بازدید خود از ستاد انتخابات کشور افزود: اقدامات خوبی در ستاد انتخابات کشور انجام شده است که از بعد نظارتی وظیفه داشتیم بازدید کنیم و هم به دوستان ما در ستاد خدا قوت بگوییم، الحمدللّه تدابیر خوبی در ستاد اندیشیده شده است.

کدخدایی افزود: امسال با توجه به مصوبه شورای نگهبان دیگر مانند روال قبل، جشنواره ثبت نامی برای انتخابات ریاست جمهوری شکل نگرفته است و افرادی که شرایط اولیه را نداشتند تعدادشان خیلی کم شده است. مصر هستیم که واجدان شرایط حتماً برای ثبت نام در انتخابات شرکت کنند تا مردم تنوع بیشتری برای انتخاب گزینه‌ها در اختیار داشته باشند.

کدخدایی با بیان اینکه کسانی که شرایط اولیه را دارا نیستند هر چه کمتر مراجعه کنند و یا اصلا مراجعه نکنند بهتر است گفت: ملاک در بررسی نهایی شرایطی است که شورای نگهبان اعلام کرده است.

وی درباره فرآیند آغاز بررسی صلاحیت‌ها هم گفت: طبق قانون، ۵ بعد از پایان ثبت نام یعنی از روز (یکشنبه)، به مدت ۵ روز اگر بتوانیم اعلام نظر کنیم در این صورت فرصت تمام شود، اما اگر فرصت مان کم بود شاید تمدید مهلتی صورت گیرد که طبق قانون ۵ روز دیگر هم می‌توانیم تمدید کنیم، یعنی شورای نگهبان بر اساس قانون حداکثر ۱۰ روز بعد از پایان مهلت ثبت نام، فرصت دارد که اسامی تایید صلاحیت شدگان را اعلام کند.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با مطالبی درخصوص اینکه این شورا صندلی‌های کاندیداها را به صدا و سیما اعلام کرده است، بیان کرد: این موضوع بیشتر به شوخی شبیه بود مانند اینکه وزارت کشور بگوید ما می‌دانیم چند نفر ثبت‌نام می‌کنند. شورای نگهبان بر اساس معیارهای قانونی بررسی صلاحیت‌ها را انجام می‌دهد.

وی در مورد اینکه آیا مبنای شورای نگهبان همان رد صلاحیت‌های قبلی است، افزود: بارها گفتم قانون ملاک ما است و قانون نفی‌ای برای ثبت نام افراد ندارد. همانطور که به داوطلبان انتخابات مجلس گفتیم، وضعیت افراد به موجب قانون تغییری نکرده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی کاندیداها بیانیه سیاسی می‌خوانند و ساختارشکنی می‌کنند، گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی از این تریبون‌های مجانی، زیاد در اختیار افراد قرار داده است و شورای نگهبان نسبت به این افراد هیچ محدودیتی ندارد و موارد خلاف قانون رصد می‌شود. در خصوص تبلیغات و هزینه‌ها اگر خلاف قوانین اقدامی صورت گیرد، در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار