بنیادی‌فر: ای کاش درک بهتری از شرایط داورها داشته باشند

تهران (پانا) - داور بین‌المللی فوتبال ایران معتقد است تحولات رخ داده در فدراسیون فوتبال با مدیریت جدید کمی آرامش داوران را بیشتر کرده است.

کد مطلب: ۱۱۸۳۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد
بنیادی‌فر: ای کاش درک بهتری از شرایط داورها داشته باشند

به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال، تحول در داوری یکی از برنامه‌های بسیار جدی است که از سوی ریاست فدراسیون و اعضای هیات رئیسه در دستور کار قرار دارد و اقدامات مدیریتی برای شروع پروژه توسعه داوری زده شده است. در این رابطه اما با موعود بنیادی‌فر داور بین المللی فعال فوتبال ایران به گفت‌وگو پرداختیم.

«در سال‌های گذشته صحبت بین داوران این بود که جایگاه و اهمیت این قشر برای مدیریت فدراسیون فوتبال بین حتی ده اولویت اول هم نیست» بنیادی فر با تاکید ویژه روی این جملات صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: احترام به جامعه داوری آن طور که همه انتظار داشتند نبود. حالا اما در سیستم مدیریتی جدید فدراسیون به نظر می‌رسد که این نگاه به کل تغییر کرده است. اکثر جامعه داوری متوجه این قضیه شده‌اند که دارند دیده می‌شوند. فهمیده‌اند که اگر قبلا جز اولویت‌های مهم مدیریت فوتبال نبوده‌اند الان یکی از دغدغه‌های مهم ریاست فدراسیون و همکارانشان هستند. همین اتفاق باعث ایجاد انگیزه مثبت و شور و شعف بین داوران شده است.

داور بین‌المللی فوتبال ایران در ادامه تاکید کرد: سال‌های سال بود که داوران نسبت حق‌الزحمه بسیار کم خود گلایه‌های زیادی داشتند. بارها حرف زده شد اما اتفاق مثبتی شاهد نبودیم. الان اما در اولین روزهای شروع به کار آقای عزیزی خادم از هیات رئیسه محترم فدراسیون برای افزایش 300 درصدی دستمزد داوران مصوبه رسمی گرفته‌اند. در شرایط کنونی اقتصادی کشور به اعداد و ارقام و اینکه پرداختی جدید آیا باز هم به اندازه زحمتی که داوران می‌کشند کافی هست یا نه کاری ندارم. ولی همین اهمیت دادن به جامعه داوری و حفظ حرمت و احترام آنها و افزایش دستمزد در شروع کار فدراسیون خودش یک پیام بزرگ و خوشحال‌کننده برای جامعه داوری دارد که دیگر قرار نیست باز هم فراموش شوند. همه از شرایط سخت اداره فدراسیون خبر داریم. وقتی از حالا به فکر رفاه داوران هستند این قضیه مشخص می‌کند که حتما در آینده باز هم شاهد تحولاتی خوب در بحث دستمزد داوران خواهیم بود.

بنیادی‌فر با اشاره به تصمیم فدراسیون برای ایجاد یک صندوق مالی برای جامعه داوری هم گفت: من خبردار شدم که طبق دستور آقای عزیزی خادم صندوقی جداگانه برای داوران در نظر گرفته شده و تمام درآمدهای قرارداد اسپانسرینگ قرار است صرف توسعه فوتبال شود و طبق یک مکانیزم خاص بین خود داوران تقسیم شود. همه این اقدامات نشان از عزم جدی فدراسیون برای برداشتن گامی بزرگ به سوی توسعه و پیشرفت و حتی عدالت محوری دارد.

موعود بنیادی‌فر هم چنین گفت: من در سایت فدراسیون و خروجی برخی خبرگزاری‌ها هم خبری خواندم که آقای عزیزی خادم از هیات رئیسه مجوز گرفته‌اند که درباره قرارداد اسپانسر داوران تصمیمی جدی بگیرند. ایشان پیشنهاد افزایش رقم قرارداد را ارائه داده‌اند و اگر این اتفاق رخ بدهد روحیه داوران بالاتر می‌رود. اگر هم قرارداد فسخ شود و قرارداد جدیدی با یک شرکت دیگر بسته شود باز هم جامعه داوری از این اتفاق خوشحال خواهد شد. چون هر اتفاقی که بیفتد نشان می‌دهد نفر اول مدیریت فوتبال کشور به دنبال پیگیری حقوق داوران است.

این داور فعال فوتبال کشور به ورود VAR به فوتبال ایران هم اشاره و تاکید کرد: در حاشیه برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، همه متوجه شدیم که یکی از برنامه‌های جدی نامزدها و به ویژه آقای عزیزی‌خادم ورود سیستم VAR به فوتبال ایران بود. الان هم اقدامات اولیه برای اجرایی کردن این پروژه شنیده‌ام که در حال انجام است و با عزمی که از مدیریت فدراسیون می‌بینم، به محض اینکه برخی مشکلات اقتصادی و تحریم برطرف شود، در اولین فرصت ما این تکنولوژی را در فوتبال کشورمان خواهیم داشت. ورود VAR قطعا به داوری فوتبال کشور و کمتر شدن تنش‌ها کمکی بزرگ خواهد کرد.

انتخاب خداداد افشاریان عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به عنوان سرپرست کمیته داوران هم دیگر موضوعی بود که نفر دوم لیست بین‌المللی داوری فوتبال ایران درباره اش صحبت کرد و گفت: به آقای افشاریان تبریک می‌گویم. ایشان الان به عنوان مسوول کمیته داوران انتخاب شده‌اند و هر کسی در هر جایگاهی باید کمک کند مشکلات برطرف شود. من برای آقای افشاریان آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بتوانند برای داوری فوتبال کشور با توجه به سوابق و تجربیات زیادی که دارند مثمرثمر باشند. ایشان در هیات رئیسه نیز حضور دارند و این اتفاق هم شرایط را برای پیگیری حقوق داوران با توجه به نگاه مثبتی که آقای عزیزی‌خادم به داوری دارند بهتر می‌کند.

بنیادی‌فر افزود: در مجموع به عنوان یک داور به نمایندگی از قشر بزرگ جامعه داوری فوتبال ایران جا دارد که از آقای عزیزی‌خادم و اعضای هیات رئیسه برای این تغییر نگاه و پیگیری حق و حقوق داوران تشکر کنم. فدراسیون مشکلات ریز و درشت بسیار زیادی دارد و همه امیدواریم با صعود تیم ملی به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی و در نهایت صعود به جام جهانی، فوتبال به معنای واقعی روی ریل توسعه و موفقیت حرکت کند. با ایجاد تنش و حاشیه به هیچ عنوان این اتفاق ممکن نیست و جامعه فوتبال ایران باید از هرگونه تنش و خودزنی فاصله بگیرد. الان وقت اتحاد است.

موعود بنیادی‌فر هم‌چنین به نکته بسیار مهمی درباره هفته‌های پایانی این فصل از رقابت‌های باشگاهی فوتبال کشور اشاره کرد و گفت: یک خواهش از مدیران، مربیان و بازیکنان تیم‌های مختلف دارم. بازی‌های لیگ در هر رده‌ای به شرایط حساس هفته‌های پایانی رسیده است. چقدر خوب می‌شود تنش‌هایی که در گذشته شاهد آن بودیم و حملاتی که به جامعه داوری می‌شود کمتر شود. حرف بنده این نیست که اگر اشتباهی هم رخ داد سکوت کنند. قطعا کمیته داوران با شکل گیری مدیریت جدید هم آنالیز دقیقی از عملکرد تمام داوران خواهد داشت. منتهی ای کاش درک بهتری از شرایط داوران داشته باشند و بی خود و بی جهت با اظهارات و رفتارهای خود جو فوتبال کشور را ملتهب نکنند. از بین بردن تمرکز داوران با اهرم فشار و مصاحبه و اعتراض و ... تنها روی آرامش و تمرکز آنها تاثیر منفی می‌گذارد.

داور بین‌المللی فوتبال ایران در بخش پایانی این گفت‌وگو به اهمیت پشتوانه‌سازی در داوری فوتبال ایران پرداخت و گفت: ما باید از همین حالا با کمک مدیریت فدراسیون فکری به حال آینده داوری فوتبال ایران و پرورش استعداد به شکلی کاملا حرفه‌ای داشته باشیم. من خودم در بخش بین‌المللی پرورش یافته طرح فیوچر آسیا در سال 2007 بودم. این طرح در ادامه توسط AFC شکل و شمایل حرفه‌ای و بهتر پیدا کرد و الان ما شاهد فعالیت آکادمی داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا هستیم که در آن تعداد قابل توجهی از داوران کشورهای مختلف به صورت مداورم در حال آموزش دیدن و پرورش یافتن هستند.تمام سیستم تمرینی و داوری آنها توسط AFC به صورت مداوم در یک پروژه 4 ساله رصد می شود و آنها به مرور زمان وارد داوری مسابقات بین‌المللی می‌شوند. ما در فوتبال ایران باید بتوانیم از این طرح‌های بسیار خوب برای پرورش داوران و توسعه در این بخش الگوبرداری کنیم. با شناختی که از آقای عزیزی خادم پیدا کردم شک ندارم که این اتفاقات مثبت را هم در زمان خودش برای داوری فوتبال ایران رقم خواهند زد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار