ضرب‌الاجل یک ماهه رئیسی برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان

تهران (پانا) - رئیس قوه قضاییه در بیست و ششمین سفر استانی خود، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی به منظور بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان همدان به این استان سفر کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۳۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرب‌الاجل یک ماهه رئیسی برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان

به گزارش قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در بیست و ششمین سفر استانی خود، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی به منظور بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان همدان به این استان سفر کرد.

رئیس قوه قضاییه در شورای اداری استان همدان اظهار کرد: می‌خواستند با تحریم‌ها در صنایع دفاعی و صنعت هسته‌ای پیشرفت نداشته باشیم، اما امروز به اعتراف کارشناسان نوآوری‌های بسیاری در صنایع دفاعی و هسته‌ای داریم.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: کسانیکه به دنبال خنثی کردن تحریم هستند کار برایشان قابل انجام است. غربی‌ها مگر می‌توانند جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند؟

وی افزود: آنچه رهبر انقلاب در سال پشتیبانی تولید از ما می‌خواهند همین است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در بازدید از کارخانه سوال کردیم مگر مواداولیه از خارج وارد می‌شود؟ مواداولیه کارخانه نه تنها در سطح کشور بلکه در استان قابل تامین است/برداشت من این بود ظرف ۱۰ روز [هرچند ضرب العجل ۳۰ روزه داده شد]این کارخانه باید راه بیفتد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه خصوصی سازی در برنامه‌های توسعه کشور موردتاکید بوده است و باید انجام شود، اما دولت باید سه کار کند، تصریح کرد: هدایت، نظارت و حمایت وظیفه دولت است.

وی ادامه داد: اگر وظایف دولت انجام شود، فردی که به او واگذاری صورت می‌گیرد باید تولید را حفظ کند و افزایش دهد و اشتغال ایجاد کند نه اینکه ۵۰۰ نیرو را به ۵۰ نیرو تبدیل کند. ما به عنوان دستگاه قضایی از خصوصی سازی حمایت می‌کنیم، اما باید بر خصوصی سازی‌ها نظارت داشت.

رئیس دستگاه قضا گفت: نسبت به تجویز‌های کشور‌های دیگر باید دقت کرد؛ آن‌ها نمی‌خواهند ما درباره موضوعات مختلف [به‌عنوان مثال در کشاورزی]به استقلال برسیم.

وی افزود: نظام سلطه نمی‌خواهد کشور‌های دیگر مستقل شوند. باید از تجربه‌های کشور‌های دیگر استفاده کنیم، اما مراقب تجویز‌های آن‌ها باشیم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: ما باید از مدیران ریسک پذیرِ شجاعِ دارای روحیه جهادی و فرهنگ ما میتوانیم حمایت کنیم و ما به عنوان قوه قضاییه وظیفه داریم از این مدیران حمایت کنیم.


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه درکنار کیفر مجرم، اصلاح مجرمان نیز اهمیت دارد، گفت: زندان‌های ما باید آموزشگاه نیکی‌ها باشد.

وی ادامه داد: کار‌های تحولی آغاز شده و امیدواریم حرکت به سمت بازاجتماعی کردن فرد آسیب دیده اجتماعی باشد.

همچنین آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان واحدهای قضایی استان همدان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر و علمای استان همدان، گفت: این شهر و استان به زینت شهدای فراوانی مزین است و نام مبارک این شهیدان زینت‌بخش هر کوی و برزن است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه خدمت به مردمی که هشت هزار شهید به اسلام و انقلاب تقدیم کرده‌اند و جانبازان فراوانی دارند بسیار باارزش است، بر حفظ کرامت مردم، ارباب رجوع، همکاران قضایی و قضات در دستگاه قضایی تاکید کرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به موضوع ضرورت حفظ سلامت دستگاه‌های اجرایی به خصوص در واحدهای قضایی گفت: باید از سلامت مجموعه‌های قضایی به عنوان یک امانت الهی صیانت شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مجموعه سالم می‌تواند حکم عادلانه صادر کرده و برای مردم احقاق حق کند، عنوان کرد که باید جلوی هرگونه ناسلامتی در مجموعه‌های قضایی گرفته شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه نظام ارزشیابی کارمندان و قضات، ابتکار خوبی است که در استان همدان انجام می‌شود و باید سایر واحدهای قضایی نیز این کار را انجام دهند، تصریح کرد: کارمند سالم، فعال، شجاع و نفوذناپذیر باید مورد تشویق قرار گیرد و در سوی مقابل آن فرد کم‌کاری که به انجام وظیفه بی‌توجهی می‌کند باید توبیخ شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسئولیت دستگاه قضایی در حوزه اصلاح مجرمین گفت: کسانی که به هر دلیل به زندان فرستاده می‌شوند باید اصلاح شوند و در این زمینه همه قضات و کارکنان واحدهای قضایی باید تلاش کنند که شخصیت آسیب‌دیدگان اجتماعی «بازاجتماعی» شود تا آنها بتوانند به جامعه برگردند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: در راستای وظیفه اصلاح مجرمین که دستگاه قضایی بر عهده دارد، مسئولیت فقط با سازمان زندان‌ها نیست و قضات و نیروهای تربیتی نیز باید برای تحقق اصل اصلاح مجرمین تلاش کنند.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به سند تحول قضایی که چند ماه از ابلاغ آن به واحدهای قضایی می‌گذرد، گفت: در اجرای این سند باید تمام بدنه دستگاه قضایی همراه باشد چرا که اگر همه بدنه دستگاه قضایی حس تحول پیدا نکنند تحول به عنوان یک دستورالعمل می‌ماند.

آیت الله رئیسی افزود: مردم باید احساس کنند که در نتیجه اجرای سند تحول در واحدهای قضایی، تحول ایجاد شده و کارها به سهولت انجام می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به هوشمندسازی اقدامات قضایی که در دستور کار قوه قضاییه است، گفت: تا کنون قریب به 30 سامانه الکترونیک فعال شده و 40 سامانه دیگر نیز تا آخر سال فعال خواهند شد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه گفت: طرح معتذرین ابتکاری است که رئیس کل دادگستری استان همدان مشغول اجرای آن است و لازم است معاونت راهبردی قوه قضاییه نیز آن را دنبال کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بالاترین نرخ برخی از جرایم در برخی از استان‌ها مواردی هستند که با شکایت شاکی خصوصی شروع و با گذشت آن تمام می‌شوند، این سوال را مطرح کرد که چرا باید با وجود سازوکارهایی مثل شورای حل اختلاف، قبل از ورود موضوع به دادگستری آن را حل نکنیم؟

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت موضوع اتقان آرا گفت: فرآیند قضایی برای تضمین حقوق مردم است و نه نقض قطعی آرا؛ تاکید ما این است که در صدور قرار تامین به ویژه قرار بازداشت و یا منتهی به بازداشت بسیار باید با احتیاط عمل کرد و صرفا در مواقعی که ضرورت وجود دارد چنین قرارهایی صادر شوند.

آیت الله رئیسی با اشاره به سیاست‌های قضازدایی قوه قضاییه گفت: فعال شدن بخش‌های پیشگیری از وقوع جرم به کاهش ورودی پرونده به دادگستری‌ها کمک می‌کند.

رئیس دستگاه قضا افزود: اصلاح نظام پولی و مالی در کشور، اصلاح نظام صادارت و واردات، اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح نظامات اداری حتما منجر به کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری خواهند شد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسئولیت همه دستگاه ها در حوزه پیشگیری از وقوع جرم گفت: هیچ دستگاهی وجود ندارد که در حوزه پیشگیری از وقوع جرم مسئولیت نداشته باشد.

آیت الله رئیسی همچنین گفت: وظیفه خود می‌دانیم که با تمام وجود از کارمند سالم نفوذناپذیر و قاضی شجاع، نفوذناپذیر و قاطع حمایت کنیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دغدغه‌های معیشتی کارکنان واحدهای قضایی گفت: مسئله معیشت کارکنان دستگاه قضا دغدغه ماست و اعلام کرده‌ایم نسبت به فعال‌سازی تعاونی‌های مسکن و مصرف اقدام شود و در این راستا، رعایت شان دستگاه قضایی و تقسیم عادلانه امکانات مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به سیاست انقباضی و چابک سازی نیروی انسانی در دستگاه قضایی گفت: در این زمینه حذف پست‌هایی که وجود آنها ضرورت دارد قطعا درست نیست.

رئیس قوه قضاییه افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی اما شاهد هستیم که همت بالای قضات و کارکنان به رسیدگی به بخش قابل توجهی از پرونده های معوقه منجر شده است.

رئیس قوه قضاییه همچنین گفت که در جلسه شورای قضایی استان همدان که امشب برگزار می‌شود نسبت به رفع و رجوع مشکلات واحدهای قضایی این استان تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: خواهری که در گوشه ای از استان مورد ظلم قرار گرفته و به دادگستری مراجعه می‌کند و یا پیرزن و پیرمردی که زبان حقوقی و پول وکیل ندارد و به دادگستری و عدلیه مراجعه می‌کند و به قاضی ما می‌گوید که «در جای علی نشسته‌ای»، باید یقین داشته باشد که نسبت به آنها رفع ظلم خواهد شد.

اگر مالک به اجرای قانون تن ندهد باید از طریق قانونی خلع ید صورت بگیرد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه در اولین برنامه از سفر به استان همدان از کارخانه صنایع غذایی کیوان که روند تولید در آن متوقف شده است، بازدید کرد. این کارخانه یکی از کارخانجات برند کشور در حوزه تولید محصولات خوراکی است که در جریان خصوصی سازی به فردی واگذار شده که با به تعطیلی کشاندن این کارخانه و بیکاری کارگران، جریان تولید را متوقف نموده است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه توقف تولید در کارخانه‌های کشور برای هیچ فردی قابل قبول و خوشایند نیست گفت این کارخانه با همین وضعیت فعلی اگر درست مدیریت می شد می ‌توانست حداقل با 500 کارگر به فعالیت بپردازد، متاسفانه امروز 50 کارگر دارد و مثل شمع در حال آب شدن است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه کارخانه صنایع غذایی کیوان باید از حالت تعطیلی خارج شود، خطاب به مدیران و کارگران کارخانه عنوان کرد: به هیچ وجه اجازه خروج تجهیزات از کارخانه را ندهید.

آیت الله رئیسی افزود: کاهش تدریجی تعداد کارگران کارخانه صنایع غذایی کیوان و فرسوده شدن تجهیزات این کارخانه ممکن است به تعطیلی کامل و صددرصدی آن بینجامد و بر همین اساس، به هر نحو ممکن باید از تعطیلی این کارخانه جلوگیری شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه مالک یک کارخانه به هیچ عنوان حق تعطیلی کارخانه‌‌اش را ندارد، گفت: سوال جدی این است که مالک چرا اجازه داده است این کارخانه پس از واگذاری به این روز بیفتد؛ به هیچ عنوان بنا نیست که یک مالک بیاید و کارخانه‌ای را تحویل بگیرد و سپس چراغ تولید در آن کارخانه را خاموش کند. قانون اجازه نمی دهد که مالک یک کارخانه، بعد از گذشت مدتی از تصدی مالکیت آن کارخانه، چراغ تولید آن را خاموش کند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه یکی از شروط واگذاری‌ها در اجرای اصل 44 قانون اساسی این است که واگذاری با رونق تولید، افزایش اشتغال و بهبود کیفیت محصولات همراه باشد، گفت: مالک این کارخانه باید در دادگستری حاضر شده و پاسخگوی بیکاری کارگران و تعطیلی و توقف تولید باشد.

رئیس قوه قضاییه همچنین تاکید کرد: اگر مالک فعلی به معنای واقعی، آماده راه اندازی دوباره روند تولید در این کارخانه باشد از نظر ما مانعی نیست اما اگر حاضر به اجرای قانون نشد، باید موضوع را از طریق وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی دنبال کرد تا به نحو قانونی خلع ید انجام شود.

در پایان این بازدید، رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید ظرف مدت حداکثر یک ماه، خط تولیدهای کارخانه صنایع غذایی کیوان به راه بیفتند، گفت: استاندار و رئیس کل دادگستری همدان در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان ظرف 10 روز آینده، از مسئولین مربوطه دعوت کرده و سخنان و مشکلات آنها را بشنوند و حداکثر ظرف مدت یک ماه مشکلات مربوطه را حل کنند. اگر مشکلات مربوط به این کارخانه در همدان قابل رفع و رجوع شدن نبود، به ما بگویید تا در تهران آن را پیگیری کنیم.

هیات ۲۵ نفره به استان همدان سفر کرده و مسائل را مورد بررسی قرار داده‌اند

آیت الله سیدابراهیم رئیسی همچنین امروز (یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت) در بیست و ششمین سفر استانی خود وارد همدان شد و مورد استقبال رسمی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، رئیس کل دادگستری و مقامات استانی همدان قرار گرفت.

رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در بدو ورود به فرودگاه همدان، این سفر استانی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: از مسئولان و‌ مردم عزیز بابت تاخیر در انجام این سفر به دلیل شرایط کرونایی عذرخواهی می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: قرار بود یک ماه و نیم قبل سفر به استان همدان انجام شود که به دلیل موج چهارم شیوع کرونا در‌ کشور این مهم محقق نشد و امروز پس از استعلام و پیگیری از ستاد ملی مقابله با کرونا، شرایط برای انجام سفر مهیا شد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به تاریخ و تمدن بزرگ و کهن ایرانی که همدان از نمادهای اصلی آن است، به نقش مثال‌زدنی مردم این استان در پشتیبانی از رزمندگان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: همگان شاهد رشادت‌ها و ایستادگی‌های مردم استان همدان در دوران پر افتخار دفاع مقدس بوده‌اند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سفر هیئت عالی قضایی به استان همدان در پی سفر هیئت ۲۵ نفره که در هفته‌های گذشته به این استان انجام شد و مسائل مختلف از سوی آنها مورد بررسی قرار گرفت انجام می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در خصوص برنامه‌های سفر به استان همدان نیز گفت: در جلسات شورای اداری و شورای قضایی استان همدان که با حضور نماینده مقام معظم رهبری در استان، استاندار و رئیس کل دادگستری همدان برگزار می‌شود، گزارش‌های واصله در مورد این استان را مورد بررسی قرار می‌دهیم‌ و در خصوص مواردی که می توان در استان تصمیم‌گیری کرد تصمیم‌گیری خواهیم کرد و در مورد مسائلی نیز که نیاز به تصمیم گیری در مرکز است در مرکز پیگیری‌ها انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار