روایت گری مدافعین سلامت از مدافعین حرم در برنامه ماهِ ماه

تهران (پانا) - در نوزدهمین قسمت از برنامه ماهِ ماه، دکتر سلیمان حیدری جراح عمومی و فوق تخصص جراحی قفسه صدری (جراحی توراکس)، علی عنبرستانی پرستار بیمارستان بقیه الله (عج) و جواد فروغی پرستار بیمارستان بقیه الله (عج) و تیرانداز المپیکی ایران که در مسابقات تپانچه بادی قهرمانی آسیا، سهمیه المپیک ۲۰۲۰ و مدال برنز آسیا را کسب کرد، حضور داشت.

کد مطلب: ۱۱۸۲۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
روایت گری مدافعین سلامت از مدافعین حرم در برنامه ماهِ ماه

به گزارش روابط عمومی برنامه، نوزدهمین قسمت از برنامه افطار شبکه سلامت شب گذشته با یاد و خاطره دکتر اصغر آقامحمدی، استاد گروه آموزشی بیماری های کودکان، فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی اطفال دانشکده پزشکی و رئیس مرکز تحقیقات نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال گذشته به جمع شهدای مدافع سلامت پیوست، آغاز شد.

ابتدای برنامه دکتر سلیمان حیدری در مورد آغاز جنگ داعش در کشورهای همسایه و تشکیل جبهه مقاومت گفت: از سال 91 استکبار جهانی ایده داعش را راه اندازی کرد و قسمت زیادی از کشورهای هم مرز با ایران از جمله عراق، سوریه را تصرف کردند. حرم و حریم ایمان که در خطر افتاد، دفاع از آبرو، جان و مال مسلمین واجب شد و جمهوری اسلامی ایران نیز در حمایت و حفظ این حریم، نیروهایی را از جمله در حوزه خدمات درمانی به صورت داوطلبانه به کشورهایی که توسط نیروهایی تکفیری اشغال شده بود، ارسال کرد.

وی افزود: از همان ابتدا جبهه مقاومت تشکیل شد، جبهه مقاومتی که قدرت‌نمایی آن برای مردم دنیا مشخص و روشن است که چگونه شهید سردار قاسم سلیمانی با حضور به موقع خود از گسترش فعالیت داعش در منطقه جلوگیری کرد. من و همکارانم نیز از سال 92 به عنوان نمایندگان داوطلب رزمی اولین سفرمان را به لبنان آغاز کردیم.

*امنیت یعنی زندگی بدون دغدغه

علی عنابستانی نیز در ادامه گفت: جنگ با گروه‌های تکفیری که در سوریه شروع شد، من داوطلب حضور در سوریه و عراق شدم. البته در سال ۹۱ حضور نیروهای مستشار ایرانی در سوریه بسیار محدود و محرمانه بود. من به عنوان بهدار رزمی برای اولین عملیاتی که بچه‌های حزب الله لبنان برای آزادی شهر «القصیر» داشتند اعزام شدم، آن زمان ما برای پوشش امدادی و بهیاری می‌رفتیم.

پرستار مدافع سلامت آن روزها را روایت می‌کند: جنگ که گسترده شد، دشمن متوجه شد که ما در سوریه هستیم و چه می‌کنیم. خصوصا از سال ۹۴ و عملیاتی که برای آزادی شهرهای شیعه‌نشین در تصرف گروه‌های تکفیری انجام دادیم، حضور ایران در سوریه آشکار و علنی شد. کار ما به عنوان اعضا تیم بهداری رزمی، نجات جان قربانیان غیرنظامی و مدافعان حرم بود؛ نیروهای مقاومت عراقی، سوری، ایرانی، پاکستانی یا افغانستانی. جان‌های بسیاری را نجات دادیم و خیلی‌ها هم جلوی چشممان شهید شدند.

وی همچنین افزود: امنیت یک واژه ملموس است و زندگی بدون امنیت معنا ندارد. در این کشورها چندین خانواده با هم در یک جای محدود که نسبت به بقیه خانه ها امنیت بیشتری داشت زندگی می کردند ولی هر لحظه منتظر بودند که مرگشان فرا برسد.

*تلخ ترین خاطره ام مربوط به صحنه شهادت رضا کارگر بود

جواد فروغی با بیان اینکه من در سوریه به عنوان پرستار حضور پیدا کردم و کار بزرگ را مدافعان حرم و رزمندگانی که در خط مقدم بودند، انجام دادند، تصریح کرد: ما بر حسب وظیفه سعی کردیم این راه را برویم.

هر یک از مدافعان حرم بر حسب تخصص به سوریه اعزام می‌شوند و من هم بنابر تخصصم، در حوزه پرستار رزمی اعزام شدم و اتفاقات و عملیاتی که قرار بود در آنجا انجام شود باید بر حسب وظیفه حمایت‌های بهداری و تخصصی را انجام می دادم.

وی گفت: ابتدا که وارد سوریه شدیم از همان فرودگاه با صدای انفجار و تیراندازی مواجه بودیم. احساس می کردیم که در بیداری به سر نمی بریم ولی با گذشت زمان این اضطراب ها و ترس ها برایمان عادی شد. ولی در کنار این ترسی که با ما همراه بود، نگاه نگران زنان و کودکانی که هیچ دفاعی نداشتند، ما را برای انجام ماموریت مان مصمم تر می کرد.

قهرمان آسیا اظهار داشت: اکثر شهرها و روستاهای سوریه در محاصره نیروهای تکفیری بود و به خاطر دارم که در یکی از این روستاها به نام جورین بیمارستان صحرایی داشتیم و چون با کمبود نیرو مواجه بودیم، خودمان با کمک چند تن از کادر درمان برای محافظت از بهداری، هر شب پست های نگهبانی 3 الی 4 ساعته می دادیم.

فروغی درباره تلخ ترین خاطره اش از دوران جنگ در سوریه گفت: غم انگیزترین خاطره ام مربوط به زمانی است که رضا کارگر سال 92 در سوریه توسط حمله نیروهای تکفیری به شهادت رسید. ایشان پس از درگیری در منطقه ابتدا از ناحیه ریه دچار آسیب می شود و متاسفانه در اتاق عمل بر اثر شدت خونریزی داخلی به دلیل از بین رفتن کبد و شکستن استخوان های سینه به شهادت می رسد.

دکتر سلیمان حیدری نیز در پایان برنامه گفت: دوران جنگ تحمیلی 8 سال و جنگ با نیروهای داعش در منطقه 6 سال به طول انجامید که البته هنوز هم این کاملا به پایان نرسیده است. مدافعان حرم در سوریه و کشورهای منطقه برای دفاع از اسلام، مسلمین و حریم اهل بیت جان خود را کف دست گرفتند و خود را برای خدمت به اسلام فدا کردند و باید تلاش کنیم که قدر این عزیزان را بیشتر بدانیم.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 19 از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار