دبیر کل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

بازار آشفته خدمات پرستاری در منزل؛ ۹۰ درصد مراکز غیرفعال هستند

تهران (پانا) - این روزها که کشور درگیر پاندمی کرونا است و اوضاع بیمارستان‌ها وخیم است، استفاده از خدمات پرستاری در منزل یکی از بهترین راهکارها محسوب می‌شود اما در مسیر ارائه این خدمات مشکلاتی وجود دارد که دبیر کل خانه پرستار از آن به عنوان بازار مکاره یاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۸۱۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
بازار آشفته خدمات پرستاری در منزل؛ ۹۰ درصد مراکز غیرفعال هستند

ارائه خدمات پرستاری در منزل به‌ویژه برای بیماری‌های مزمن موضوعی است که چندسالی است رونق گرفته اما در طول چهارده ماه گذشته که کشور درگیر شیوع ویروس کرونا است، این خدمات بیشتر از گذشته مورد استقبال قرار گرفته است در عین حال به دلیل نبود نظارت از سوی نهادهای متولی، تعرفه‌هایی که برای خدمات پرستاری ارائه می‌شود رها شده و در این میان برخی به صورت غیرقانونی خدمات ارائه می‌دهند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا درباره نظارت بر خدمات پرستاری در منزل اظهار کرد: «خدمات پرستاری طبق قانون باید توسط مراکز پرستاری در منزل ارائه شود. در اساسنامه این مراکز نیز ذکر شده است که حتی نیروهای مشغول در درمانگاه هم نمی‌توانند به منزل بیایند و خدمات پرستاری را ارائه دهند.»

۹۰ درصد مراکز پرستاری غیرفعال هستند

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه اکنون 90 درصد مراکز پرستاری غیرفعال هستند، گفت: «متولیان این مراکز معتقدند نرخی که تعیین می‌شود توجیه ندارد و صرف نمی‌کند. از طرفی خدمات به صورت غیرقانونی ارائه می‌شود و از آنجایی که نظارتی هم نمی‌شود، این موضوع رها شده است.»

وی با بیان اینکه ارائه خدمات پرستاری در منزل شبیه بازار مکاره و آشفته است، گفت: «هنگامی که سیستم خدمات رسانی، شفاف و ساختارمند نباشد و نظارتی هم وجود نداشته باشد و خدمات رها شده باشد، همین اتفاق می‌افتد که هر کسی نرخ خود را می‌دهد و همه این خدمات غیرقانونی است. بنابراین اگر قرار است خدمات قانونی ارائه شود، باید حمایت لازم از این مراکز خدمات رسانی انجام شود.»

ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل

شریفی‌مقدم خاطرنشان کرد: «همچنین نکته‌ای که درباره خدمات پرستاری در منزل وجود دارد، پوشش بیمه‌ای این خدمات است زیرا این خدمات باید بیمه شوند و چنانچه بیمه باشند، افرادی که از این خدمات استفاده می‌کنند مطمئن خواهند شد که حتما این خدمات به صورت مجاز و از سوی پرستاران ارائه می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار