حاجی میرزایی در مراسم بزرگداشت مقام شامخ معلم تاکید کرد:

لزوم واکسینه شدن فرهنگیان و دانش‌آموزان برای دایر شدن مدارس

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در حضور رئیس جمهور درخواست کرد برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بی دغدغه دانش‌آموزان و رفع نگرانی خانواده‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس در اولویت قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
لزوم واکسینه شدن فرهنگیان و دانش‌آموزان برای دایر شدن مدارس

محسن حاجی میرزایی در مراسم بزرگداشت مقام شامخ معلم که عصر امروز شنبه 11 اردیبهشت ماه با حضور ریاست جمهور و ۸ تن از معلمان منتخب به صورت حضوری و در ارتباط با معلمان منتخب استانی و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: روز معلم روز استاد شهید مرتضی مطهری است؛ بزرگمردی که سهم بزرگی در ساخت بنیان‌های فکری، اخلاقی و اعتقادی جامعه داشت. روز شهیدان باهنر و رجایی و تمام معلمان سخت کوش، خلاق و فداکار است.

روز معلم روز تمام معلمانی است که با وجود کرونا از روی تخت بیمارستان و با تدریس روی دیواره یخچال یا در ماشین اجازه ندادند آموزش تعطیل شود

وی ادامه داد: روز معلم روز محسن خشخاشی، معلم بروجردی است که در کلاس درس مظلومانه به شهادت رسید. روز حمید کنگوزهی، معلم سیستانی که فداکارانه زیرآوار ماند تا دانش‌آموزانش را نجات دهد. روز اکبر عابدی است که خودش در آتش سوخت تا دانش‌آموزانش سالم بمانند. روز کاظم صفرزاده است که جانش را به سیلاب سپرد تا دانش‌آموزانش زنده بمانند. روز حسن امیدزاده است که برای نجات جان دانش‌آموزش از آتش، زیبایی چهره و جوانی اش را هدیه کرد. روز حمیده دانش است که غرق شد تا جان دانش‌آموزانش را نجات دهد. روز محمدعلی محمدیان است که موی خود را تراشید تا شاگرد سرطانی اش غم به چهره نیاورد. روز معلم روز تمام معلمانی است که با وجود کرونا از روی تخت بیمارستان و با تدریس روی دیواره یخچال یا در ماشین اجازه ندادند آموزش تعطیل شود.

وی با اشاره به اهمیت، نقش و جایگاه معلمی افزود: می‌خواهم از زاویه ای سخن بگویم که نیاز اساسی امروز جامعه ماست. بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، انسان‌ها زمانی که از مادر متولد می‌شوند هیچ نمی‌دانند و دنیا برای آنها آغاز آموختن و آگاهی است. سمع و بصر و فواد ظرفیت‌های بی نظیر ورود به عرصه پررمز و راز دانایی است و اینها مسیر و ابزار آگاهی هستند تا انسان را به منزلتی برسانند که مسجود ملائک شود. شخصیت و هویت در افراد، فرهنگ و تمدن در جوامع با کیفیت بهره گیری و کارکرد هریک از این سه ظرفیت بزرگ، ارتباطی وثیق دارد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش فرصت ارزشمند سمع و بصر و فواد اهمیت دارد. وی اضافه کرد: به استناد آیات قرآن این ویژگی به همه انسان‌ها داده شده است اما آنچه این قوم را متمایز از دیگران می‌کند، فرصت برنامه ریزی و تغذیه سمع و بصر و فواد دیگران که شان مهمی از وظایف و اختیارات حاکمیت است.

حاجی میرزایی ادامه داد: حاکمیت این فرصت را دارد که با تغذیه هدفمند و سالم و سنجیده این قابلیت‌های ممتاز، مسیر تحقق آینده را بسازد، شخصیت و هویت نسل نو را شکل دهد و آنها را برای پرسشگری، گفت‌وگو، هم فهمی، نوآوری، همکاری، تفکر خلاق و توانایی حل مسائل در دنیای واقعی پرورش دهد.

در خانه و مدرسه می‌توان مصونیت ایجاد کرد

وی با اشاره به اینکه ۱۲ سال دوران مدرسه، از بهترین دوران یادگیری با قابلیت بیشترین، سریع ترین، عمیق ترین و هموارترین زمان برای تغذیه این ابزارهای کلیدی در اختیار نظام تعلیم و تربیت است عنوان کرد: خانواده‌ها فرزندان خود را با اعتماد کامل به فرایند تعلیم و تربیت و با خیال آسوده به مدرسه می‌سپارند. اگر امروز آسیب‌های اجتماعی و نارسایی‌های روانی نگران کننده است باید ریشه را در خانه و مدرسه جست و جو کرد.

حاجی میرزایی ادامه داد: در خانه و مدرسه می‌توان مصونیت ایجاد کرد. اگر فرهنگ عمومی حمل و نقل، مصرف آب و برق هزینه‌های سنگینی را بر بخش‌های اقتصادی اجتماعی و اجتماعی تحمیل می‌کنند راه چاره خانه و مدرسه است؛ اگر فرهنگ گفت‌وگو و مدارا در جامعه ضعیف است و توانمندی اقشار گوناگون در ارتباط با یکدیگر با کاستی همراه می‌شود، راه چاره خانه و مدرسه است. اگر همکاری و هم سرنوشتی به سختی به دست می‌آید ریشه آن در نهاد تعلیم و تربیت است و اگر در حل پایدار مسائل با مشکل رو به رو می‌شویم و مسائل مزمن می‌شوند این خانه و مدرسه است که می‌تواند توانایی فهم مسئله، صورت بندی و مهارت در حل آن را در نسل نو نهادینه کند.

معلمان بزرگ هستند زیرا ماموریت بزرگی بر دوش حمل می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خانه و دامان پرمهر مادران به عنوان اولین مدرسه و زمزمه‌های محبت آمیز معلمان در مدرسه به عنوان خانه دوم است اضافه کرد: دوران کودکی و نوجوانی با عمیق ترین تاثیر در طول زندگی و سهل ترین زمان برای شکل پذیری هویت و شخصیت، مهمترین فرصت برای تغذیه و رشد قابلیت‌های ممتاز انسانی است. می‌توان گفت نرم ترین امکان و راه برای ساختن آینده و نوسازی تمدن از این طریق میسر می‌شود. خانواده‌ها و معلمان، قهرمانان، راهبران و کارگردانان این میدان هستند، معلمان بزرگ هستند زیرا ماموریت بزرگی بر دوش حمل می‌کنند.

معلم را به عنوان جانشین همه نداشتن‌ها و جبران کننده همه کاستی‌ها می‌شناسیم، معلم باکیفیت و باانگیزه است که می‌تواند همه کاستی‌ها را جبران کند

وی افزود: در این راه خطیر عوامل گوناگونی از برنامه درسی تا نظام سنجش، نظام تخصیص منابع و فضای فیزیکی، تجهیزات و فناوری‌ها دخیل هستند، اما معلم چیز دیگری است؛ معلم را به عنوان جانشین همه نداشتن‌ها و جبران کننده همه کاستی‌ها می‌شناسیم، معلم باکیفیت و باانگیزه است که می‌تواند همه کاستی‌ها را جبران کند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر گام‌هایی برای رسیدن به این اهداف برداشته شده است اعلام کرد نظام جذب و ساماندهی معلم که متاسفانه با معایب بزرگی روبرو بود در سایه تصمیم راهگشا و راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی به آرامش رسید و زمینه را برای جذب معلمان باکیفیت هموارتر کرد. لایحه رتبه بندی معلمان با هدف فراهم کردن بستر مناسب ارتقای توانمندی‌ها و صلاحیت‌های معلمی، در دولت تدبیر و امید تصویب و تقدیم مجلس شد که در زمره تصمیمات راهگشا، قابل ارزیابی است. ترمیم حقوق معلمان هرچند هنوز مطالبات فرهنگیان در مقایسه با سایر کارکنان دولت پیگیری می‌شود، در دوران مسئولیت شما با تغییرات بزرگ و قابل اعتنایی همراه شد همچنین با رهنمود رهبری و تدبیر شما، تربیت اوان کودکی به رسمیت شناخته شد و در دستورکار آموزش و پرورش قرار گرفت.

جمع آوری بخاری‌های نفتی ۲۷۶ هزار کلاس درس

وزیر آموزش و پرورش درباره توسعه دسترسی به فضای ایمن و استاندارد آموزشی نیز گفت: روزانه ۲۸ کلاس درس ساخته و ۱۰.۵ درصد از میزان مدارس ناایمن و نیازمند تخریب کاسته شد. مناطق خشت و گلی جمع آوری و بخاری‌های نفتی ۲۷۶ هزار کلاس درس جمع و در تمام مناطقی که به گاز دسترسی دارند، سیستم گرمایشی مدرسه ایمن شد. نرخ پوشش پیش دبستانی از ۳۸ به ۷۱ درصد افزایش یافت و به طور ویژه این میزان در مناطق روستایی از ۲۳ به ۵۸ درصد رسید.

وی با بیان اینکه جذب دانش‌آموزان دختر عشایری ۱۲ درصد، دانش‌آموزان عشایری متوسطه ۲۴ درصد و مدارس شبانه روزی عشایری ۳۶ درصد رشد یافت افزود: در توسعه مهارت آموزی، ۵۰ درصد رشد هنرجویان را داریم که از ۶۲۵ هزار هنرجو به ۹۶۵ هزار هنرجو رسید و این نرخ در روستاها 4 برابر شد. مدرسه تلویزیونی ایران برای دوره ابتدایی با برگزاری 2 هزا رو 618 جلسه و در دوره متوسطه با برگزاری 2 هزار و 400 ساعت برنامه از ۱۵ شهریور تاکنون تولید و پخش کرده است. کتب درسی از سال آینده به نصب رمزینه پاسخ سریع مجهز می‌شود که دانش‌آموزان می‌توانند از تصاویر و ویدئوهای تکمیلی استفاده کنند.

حاجی میرزایی تولد شبکه شاد را حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: شبکه شاد هر هفته ۱۳ میلیون دانش‌آموز و معلم را با یکدیگر مرتبط می‌کند و روزانه به طور متوسط ۶۵۰ هزار ارتباط زنده و ۲۵۰ میلیون پیام را سامان می‌دهد این شبکه همچنین همزمان به بیش از 2 میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر خدمات ارائه می‌‌کند لذا باید در برابر عظمت مسئولیت پذیری، سخت کوشی و همدلی معلمان در پیگیری آموزش در دوران کرونا سر تعظیم فرود بیاورم.

در دوران کرونا خانواده‌ها به عنوان دستیار معلم نقش آفرینی کردند

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در دوران کرونا خانواده‌ها به عنوان دستیار معلم نقش آفرینی کردند و گواه دلسوزی‌ها و پیگیری معلمان هستند. یک سال کار در شرایط کرونا به ما آموخت که معلم و مدرسه جایگزینی ندارد. خواهشمندم برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بی دغدغه دانش‌آموزان و رفع نگرانی خانواده‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس را در اولویت قرار دهید.

وی در پایان اظهار کرد: به اعتبار شاخص‌های معتبر می‌توانیم داوری کنیم که آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید از پوشش گسترده تر، کیفیت بیشتر، عدالت بیشتر، محرومیت کمتر و دسترسی به فضای ایمن تر جلوتر بوده است و البته هنوز تاموقعیت آرمانی فاصله داریم اما گام بلندی برداشته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار