با این دمنوش‌ها سنگ مثانه را رفع کنید

تهران (پانا) - سنگ مثانه در نتیجه تجمع ترکیباتی مانند اگزالات یا اسیداوریک تشکیل می‌شود. سنگ مثانه رواج کمتری در مقایسه با سنگ کلیه دارد؛ اما مشکل آزاردهنده و دردناکی است به طوری که می‌تواند در عادت‌های دفع ادرار تغییراتی ایجاد کرده و دردسرساز شود.

کد مطلب: ۱۱۸۱۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
با این دمنوش‌ها سنگ مثانه را رفع کنید

به‌گزارش تبیان، برای درمان و رفع سنگ مثانه در گام اول باید آب بیشتری مصرف و تغییراتی در عادت‌هایی غذایی ایجاد کنید. علاوه بر این، می‌توانید از فواید برخی گیاهان درمانگر که در طب سنتی کاربرد دارند در درمان و پیشگیری از این مشکل استفاده کنید. در این مطلب بیشتر در خصوص سنگ مثانه و گیاهان درمانگر آن صحبت می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

چرا مثانه محل تجمع سنگ می‌شود؟

تخلیه ناقص مثانه می‌تواند باعث تشکیل سنگ‌های ریز در مثانه شود. این مشکل به نوبه خود با بروز بیماری‌های دستگاه ادراری در ارتباط است.
دلیل اصلی تجمع سنگ‌های ریز در مثانه عدم تخلیه کامل مثانه در حین ادرار کردن است. این مشکل نیز زمانی بروز می‌کند که برخی شرایط در دستگاه ادراری قدرت مثانه را در انبار کردن ادرار با خطر مواجه می‌کند. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بزرگی خوش‌خیم پروستات
این مشکل در بین آقایانی که سن بالایی دارند بسیار رایج است. مشکل بزرگی خوش‌خیم پروستات می‌تواند باعث ایجاد انسداد در خروج ادرار از مثانه شود. در نتیجه تخلیه کامل ادرار با مشکل مواجه شده و زمینه برای بروز سنگ مثانه مهیا می‌شود.

سنگ کلیه
ممکن است سنگ‌های کلیه از طریق حالب‌ها به سمت مثانه پایین بیایند و اگر دفع یا حل نشود در ناحیه مثانه جمع شده و سنگ مثانه تشکیل می‌دهند.

عفونت ادراری
عفونت ادراری می‌تواند باعث بروز التهاب در ناحیه مثانه شده و به همین دلیل در تخلیه کامل ادرار مشکل ایجاد کند.

مثانه نوروژنیک
اگر عصب‌هایی که اطلاعات را از مغز به سمت عضلات مثانه هدایت می‌کنند بر اثر بیماری یا آسیب‌های عصبی دچار مشکل شوند مسئله مثانه نوروژنیک بروز می‌کند. در نتیجه تخلیه ادرار به طور کامل انجام نشده و سنگ مثانه تشکیل می‌شود.

استفاده از سوند
استفاده زیاد و طولانی‌مدت از سوند ادراری یا کاتتر در بیماران نیز می‌تواند زمینه را برای تشکیل سنگ مثانه فراهم کند.

چگونه بفهمیم سنگ مثانه داریم؟

گاهی اوقات سنگ مثانه می‌تواند بدون هیچ نوع علامتی وجود داشته باشد زیرا جریان طبیعی ادرار را مسدود نمی‌کند و فقط با انجام آزمایش‌های تصویربرداری قابل تشخیص است. با این حال زمانی که انسدادی وجود دارد یا اینکه سنگ‌ها جداره مثانه را تحریک می‌کنند علائم زیر بروز می‌کند:

دردهای ناگهانی در قسمت زیر شکم
وجود خون در ادرار
نیاز مداوم به دفع ادرار
مشکل یا عدم تخلیه ادرار
احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در زمان دفع ادرار
تب در صورت وجود عفونت
علاوه براین، تشکیل سنگ‌های مثانه معمولاً به سبک زندگی و عادت‌های غذایی ما نیز مربوط می‌شود. عدم مصرف مایعات کافی، رژیم غذایی حاوی فیبر اندک و سرشار از نمک، پروتئین و اگزالات (املاح معدنی موجود در برخی سبزیجات مانند اسفناج) از عوامل بارز ایجاد سنگ مثانه هستند. با وجود اینکه سنگ مثانه در اکثر مواقع به خودی خود از طریق ادرار دفع می‌شود اما در موارد جدی و حاد نیاز به عمل جراحی وجود دارد.
واقعیت این است که سنگ‌ها در مجاری ادراری رسوب می‌کنند و عملکرد خوب آن‌ها را با مشکل مواجه کرده و درد شدیدی ایجاد می‌کنند. بنابراین درمان‌های پیشگیرانه و مراقبت بیشتر برای پیشگیری از حاد شدن مشکل ضروری است.

دمنوش‌های گیاهی برای برطرف کردن سنگ‌های مثانه

همان‌طور که ذکر شد داشتن تغذیه مناسب و افزایش مصرف آب دو اقدام مهم برای پیشگیری از بروز سنگ مثانه هستند. علاوه بر این، استفاده از گیاهان نیز نقش مؤثری در پیشگیری و درمان سنگ‌های جزئی دارند.

دمنوش قره قات یا انگور خرس برای درمان سنگ مثانه
برگ‌های قره قات یا انگور خرس تأثیر خوبی در دفع سنگ مثانه دارند و این خاصت سنگ‌شکنی خود را مدیون وجود ترکیب به نام «آربوتوزید» هستند. این ترکیب یک ترکیب فنولیکی است که به طور سنتی و به تنهایی یا در ترکیب با گیاهان ادرارآور دیگر در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری و بزرگ شدن سنگ استفاده می‌شود.
روش تهیه و استفاده: برای این کار کافی است 1.5 تا 4 گرم برگ خشک قره قات را با 150 میلی‌لیتر آب دم کنید و 2 تا 3 مرتبه در روز میل کنید.

چای جاوا یا جاوه برای دفع سنگ مثانه
این گیاه ریشه اندونزیایی دارد و یک گیاه ادرارآور قوی است که در درمان و پیشگیری از بروز ورم سنگ استفاده می‌شود. این گیاه به دلیل دارا بودن میزان زیادی پتاسیم حجم ادرار را افزایش می‌دهد. در نتیجه به پیشگیری و دفع سنگ کمک زیادی می‌کند.
روش تهیه و استفاده: برای تهیه این دمنوش 2 تا 3 گرم برگ چای جاوا را در 150 میلی‌لیتر آب دم کنید و هر روز 2 تا 3 مرتبه از این دمنوش میل کنید.

دمنوش گیاه قاصدک برای دفع سنگ مثانه
در این مورد گیاه مورد نظر به طور کامل استفاده می‌شود که شامل ریشه نیز می‌باشد. چون ریشه این گیاه سرشار از فروکتوز و انسولین است. برگ‌های قاصدک حاوی میزان زیادی پتاسیم، ترپن و ترکیبات فنولیکی است. تمام این ترکیبات از قاصدک یک ادرارآور بسیار قوی می‌سازد. این گیاه یکی از پرکاربردترین گیاهان در درمان سنگ کلیه است که در درمان سنگ مثانه نیز کارایی دارد.
روش تهیه و استفاده: 4 تا 10 گرم برگ یا ریشه گیاه قاصدک را با 150 میلی‌لیتر آب دم کرده و روزانه تا 3 مرتبه میل کنید.

دمنوش گیاه دم‌اسبی برای درمان سنگ مثانه
گیاه دم‌اسبی به طور سنتی در درمان سنگ‌های جزئی مثانه استفاده می‌شود چون خواص ادرارآوری دارد. گیاه دم‌اسبی حجم و میزان ادرار را افزایش می‌دهد و باعث تمیز شدن مجاری ادراری می‌شود.
روش تهیه و استفاده: 2 تا 3 گرم گیاه دم‌اسبی را با 250 میلی‌لیتر آب دم کرده و میل کنید.

حرف آخر

اگر سنگ مثانه دارید و یا خود را مستعد بروز این مشکل می‌بینید می‌توانید از این گیاهان دارویی استفاده کنید تا روند درمانتان سرعت بگیرد. با این حال توصیه می‌کنیم اول به پزشک مراجعه کنید و در صورت رضایت وی این گیاهان را به صورت درمان مکمل در کنار درمان اصلی خود استفاده کنید. یادتان باشد که داروهای گیاهی را جایگزین نسخه تجویز شده توسط پزشک نکنید. اگر بعد از استفاده از این گیاهان برای رفع سنگ‌های جزئی علائمتان از بین نرود حتماً و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار