آزمایش طرح آبرسانی دشت سیستان در انتقال آب به مزارع کشاورزان سیستانی موفقیت آمیز بود

زاهدان (پانا) - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان اعلام کرد عملیات اجرایی طرح انتقال آب بالوله به ۴۶ هزارهکتار ازاراضی دشت سیستان به اتمام رسید و تاکنون برای اولین بار ١۵ هزار حوضچه تعبیه شده در مزارع، ٢٧٠ میلیون مترمکعب آب را بصورت تحت فشار از محل ١۶ ایستگاه های پمپاژ با موفقیت تحویل کشاورزان در ۵ شهرستان حوزه سیستان شده است.

کد مطلب: ۱۱۸۱۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
آزمایش طرح آبرسانی دشت سیستان در انتقال آب به مزارع کشاورزان سیستانی موفقیت آمیز بود

محمد علی نیکبخت در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به فصل برداشت محصول گندم وجو در سیستان اظهار کرد: امسال کشاورزان ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود را با آب تحویلی از محل طرح به زیر کشت محصولات کشاورزی بردند که بیش‌از ٩٠ درصد آن محصول گندم است.

مجری طرح آبرسانی دشت سیستان کاهش هدر رفت آب و توزیع عادلانه آب در دشت سیستان را از مهمترین ویژگی های این طرح برشمرد و گفت: در صورت تأمین و تخصیص حقابه بیش از۴٠٠ میلیون مترمکعب، طرح آبرسانی دشت سیستان قابلیت افزایش اراضی تحت پوشش تا ۶١ هزار هکتار را داراست.

وی گفت: برای بهره وری حداکثری از آب، در فاز دوم طرح، انتقال آب با لوله به سر مزرعه هر یک از کشاورزان در دست اجراست.

وی با بیان اینکه تدوین الگوی کشت سیستان با همکاری دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی و سازمان نظام مهندسی در دست اجراست و تا اوایل خرداد ماه سال جاری نهایی خواهد شد از همه کشاورزان خواست در راستای اجرای تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های کم آب بر و اقتصادی با کارشناسان جهادکشاورزی همکاری گسترده ای داشته باشند.

نیکبخت تعیین سازمان بهره بردار را از مهمترین خواسته های بهره برداران و تشکل های بخش کشاورزی خواند و ادامه داد: تاکنون ۴۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوب استان با مشارکت حداکثری مردم به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده و ٣ هزار هکتار نیز در دست اجراست و تمامی تلاش مدیریت آب و خاک سازمان در سال ١۴٠٠ سرعت بخشی بیشتر در اجرای این سامانه ها خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار