اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از ورود ویروس کرونای هندی به ایران تا آغاز فاز دوم واکسیناسیون در کشور

تهران (پانا) - رکورد تازه فوتی‌های کرونا در ایران، کاهش شهرهای قرمز کرونایی، اعلام فازبندی تزریق واکسن کرونا، ورود ویروس آفریقایی به کشور و آغاز فاز سوم تست انسانی واکسن ایرانی - کوبایی کرونا بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
از ورود ویروس کرونای هندی به ایران تا آغاز فاز دوم واکسیناسیون در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

در هفته‌ای که گذشت، کرونا بار دیگر رکورد زد و فقط در یک شبانه‌روز 496 بیمار جان خود را از دست دادند. طبق اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون تعداد دو میلیون و ۴۵۹ هزار و ۹۰۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۰ هزار و ۹۶۶ نفر جان خود را از دست دادند و یک میلیون و ۹۲۳ هزار و ۸۱ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که حال پنج هزار و ۳۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز وخیم گزارش شده است و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار تزریق واکسن کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۷۴۴ هزار و ۹۱۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۹۳ هزار و ۸۴۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۳۸ هزار و ۷۵۴ دُز رسید.

اعلام جدیدترین رنگ‌بندی شهرهای کرونایی

در هفته‌ای که سپری شد، آخرین رنگ‌بندی شهرهای کرونایی کشور اعلام شد که بر اساس آن ۱۹۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

جزئیات فازبندی تزریق واکسن کرونا

همچنین فاز دوم واکسیناسیون علیه پاندمی کرونا با اولویت افراد 80 سال به بالا در هفته‌ای که گذشت آغاز شد. فاز دوم واکسیناسیون کرونا تا تیرماه ادامه دارد و در این مرحله به ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج، واکسن دریافت می‌کنند. بر این اساس، فاز سوم واکسیناسیون علیه کرونا از مردادماه آغاز می‌شود و تا آذرماه ادامه دارد. این فاز شامل افراد ساکن در مراکز تجمعی که برآورد جمعیت آنها دو میلیون نفر است، افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه‌ای دارای برآورد جمعیتی پنج میلیون نفری و افراد در مشاغل و خدمات ضروری که شامل براورد جمعیتی ۱۲ میلیون نفری می‌شوند، است. فاز چهارم واکسیناسیون نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، در زمستان امسال انجام خواهد شد و شامل عموم مردم خواهد شد.

اعلام سایت ثبت‌نام واکسن کرونا

پس از اینکه فازبندی واکسیناسیون کرونا در کشور اعلام شد، برخی رسانه‌ها به نقل از وزارت بهداشت اعلام کردند که ثبت‌نام واکسن کرونا در مراکز بهداشت انجام می‌شود. در پی این موضوع وزارت بهداشت با رد ثبت‌نام حضوری برای واکسیناسیون کرونا اعلام کرد که ثبت‌نام واکسن کرونا حضوری نیست و از طریق مراکز بهداشت برای تعیین زمان مراجعه حضوری با افراد تماس گرفته می‌شود. سامانه‌ای با عنوان salamat.gov.ir برای ثبت‌نام واکسن کرونا اعلام شد.

ویروس هندی در ایران و ممنوعیت تردد به هند

پس از طغیان ویروس جهش یافته کرونا در کشور هند، نگرانی از ورود این ویروس جهش یافته به ایران شدت گرفت و در هفته‌ای که سپری شد، بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا قرار شد تا تردد به کشور هند تا اطلاع ثانوی ممنوع شود.

در عین حال گفته می‌شود ۵ تبعه هندی در جنوب ایران به کرونا مبتلا هستند که احتمال می‌رود از نوع جهش یافته ویروس در کشور هند باشد.

هنوز اطلاعات درباره ویروس جهش یافته در کشور هند، تکمیل نشده است اما بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که از ویروس جهش یافته هندی منتشر شده است مشخص شد، میزان سرایت پذیری و تلفات در ویروس جهش یافته هندی به مراتب بیشتر از سایر ویروس‌های جهش یافته کروناست. طبق اطلاعات اولیه، علاوه بر شایع‌ترین علایم بیماری مانند تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی بسیاری از بیماران آلوده به کروناویروس در هند با عوارض شدید تنفسی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و دشواری در تنفس مواجه هستند. علاوه بر این ابتلای آسان به عفونت،کاهش 50 درصدی آنتی بادی‌ها، افزایش احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان و افزایش 20 درصدی قدرت انتقال از جمله ویژگی‌های این ویروس جهش یافته عنوان شده است.

پای ویروس کرونای آفریقایی به ایران باز شد

سعید نمکی، وزیر بهداشت در هفته‌ای که گذشت از شناسایی 3 مورد ویروس آفریقای جنوبی کرونا در یکی از استان‌های جنوبی کشور خبر داد. وزیر بهداشت البته این هشدار را هم داد که ویروس کرونای هندی در آستانه ورود به ایران است و روزهای سخت‌تری از نظر تعداد مرگ‌های کرونایی در راه است.

فاز سوم تست انسانی واکسن ایرانی- کوبایی کرونا

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در هفته‌ای که گذشت، آغاز شد. صبح امروز آغاز شد. اولین تزریق واکسن ایرانی - کوبایی کرونا نیز به دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت انجام شد. فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا قرار است،در هفت استان کشور و هشت دانشگاه علوم پزشکی شامل مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، همدان و زنجان مورد مطالعه قرار ‌گیرد و مجموعا در کل این هفت استان ،۲۴ هزار داوطلب وارد مطالعه می‌شوند که از هر دانشگاه علوم پزشکی، بالغ بر ۳۰۰۰ نفر پذیرش خواهند شد.

ممنوعیت تجویز داروهای خارج از راهنمای ابلاغی کرونا

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت در نامه‌ای به معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، ضمن ابلاغ ممنوعیت تجویز داروهای خارج از راهنمای ابلاغی کووید ۱۹، بر نظارت مستمر بر روند ارائه خدمات نیز تاکید کرد.

ماجرای واکسیناسیون اتباع چینی در بیمارستان نیکان

پس از اینکه تصاویر صف ایستادن اتباع چینی در یکی از بیمارستان‌های تهران برای واکسیناسیون کرونا در فضای مجازی خبرساز شد، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت درباره تصاویر منتشر شده از واکسیناسیون اتباع چینی در بیمارستان نیکان، گفت: بحث تزریق واکسن برای اتباع خارجی در دستور کار نداریم اما، سفارتخانه‌ها برای کارمندان خودشان چون باید زیرنظر پزشک تزریق واکسن انجام شود، با یک مرکز درمانی هماهنگ می‌کنند و واکسن دریافت می‌کنند. این واکسن‌ها برای کشور ما نیست و در سامانه ما هم ثبت نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار