رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت وگو با پانا مطرح کرد؛

انتقاد از اطلاع‌رسانی ناکافی وزارت راه برای ثبت نام در سامانه املاک و مستغلات

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید براینکه مردم در کشورهای پیشرفته جهان سالهاست برای عایدی سرمایه، خانه خالی یا زندگی لوکس مالیات می‌پردازند از اطلاع‌رسانی ناکافی وزارت راه به مردم برای ثبت نام اطلاعات مالک و موجر بودن خود در سایت سامانه ملی املاک و مستغلات انتقاد کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد از اطلاع‌رسانی ناکافی وزارت راه برای ثبت نام در سامانه املاک و مستغلات

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت وگو با خبرنگار پانا عنوان کرد:‌ «یکی از اولویت‌دار ترین برنامه‌ها در هر کشوری ساخت مسکن است. کشوری مانند چین بیشترین ساخت و ساز مسکن را دارد و ایران نیز سالانه حداقل به 800 هزار واحد جدید نیازمند است البته در این زمینه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و برخی معتقدند باید سالانه یک میلیون و عده‌ای معتقدند یک میلیون و 200 هزار شغل در سال باید ساختته شود.»

ثبت درست اطلاعات می‌تواند یک برنامه آماری درست نیز در اختیار برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور قرار دهد. در خلاء‌ آمار ناکافی از میزان مستاجران، مالکان یا واحدهای خالی به طور قطع نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی هم داشت

وی با تاکید براینکه مهمترین بحث در خصوص مسکن در کشور ما عدم تعادل میان تقاضا و عرضه است، اظهار کرد: «طبیعی با افزایش عرضه مسکن تقاضا نیز متعادل می‌شود و این شرایط بر تناسب قیمت‌ها تاثیر مستقیم خواهد داشت.»

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی اظهار کرد: «مالیات کنترل‌کننده ثروت است . اکنون مباحثی درباره اخذ مالیات از عایدی سرمایه‌، مالیات بر خانه‌های خالی ، مالیات از خانه‌های لوکس و لاکچری که بیش از 10 میلیارد تومان قیمت دارند و اخذ مالیات از خودروهای بیش از یک میلیارد تومان مطرح است. در بسیاری از کشورهای جهان اول و دوم سالیان سال است که این مالیات‌ها از شهروندان اخذ می‌شود.»

مردم به سامانه ملی املاک اعتماد کنند

وی افزود: «اخذ مالیات از خانه‌های خالی براساس ماده 45 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب شده است و این انتظار وجود دارد که شهروندان به سامانه ملی املاک و مسکن اعتماد کرده و اطلاعات خود را در آن ثبت کنند تا مشمول اخذ مالیات از خانه‌های خالی نشوند.»

خسروی عنوان کرد:‌ «وزارت راه و شهرسازی باید در این زمینه اطلاع‌ رسانی بیشتری داشته باشد تا بتواند اعتماد شهروندان را ایجاد کند. طبیعی است ثبت درست اطلاعات می‌تواند یک برنامه آماری درست نیز در اختیار برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور قرار دهد. در خلاء‌ آمار ناکافی از میزان مستاجران، مالکان یا واحدهای خالی به طور قطع نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی هم داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار