آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از آمادگی برای بزرگداشت هفته معلم تا تعیین شهریه مدارس غیردولتی

تهران (پانا) _ در آستانه هفته معلم، بخش‌های مختلف آموزش و پرورش خود را برای بزرگداشت این روز مهم آماده می‌کنند. امسال در پی تحولات آموزشی دوره کرونا معلمان جهادگر به جمع معلمان نمونه کشوری پیوسته اند که تلاش‌های درخور تحسینی در بخش آموزش‌های ایام کرونا نشان داده اند.

کد مطلب: ۱۱۸۰۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
از آمادگی برای بزرگداشت هفته معلم تا تعیین شهریه مدارس غیردولتی

این هفته طبق اعلام سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، برنامه سنجش سلامت نوآموزان پیش از ورود به دبستان با همکاری همه پایگاه‌های سلامت کشور آغاز شده است. همه دانش‌آموزان آماده ورود به کلاس اول دبستان و تعدادی از دانش‌آموزان ورود به پیش دبستانی در این طرح مورد سنجش قرار خواهند گرفت تا درصورت وجود هرنوع مشکل جسمی و یادگیری، اقدامات اصلاحی و درمانه که این روزها به عنوان «مداخلات بهنگام طلایی» معروف است اعمال شود. والدین می‌توانند بر اساس نوبت گیری اینترنتی، به همراه فرزند نوآموز خود به نزدیکترین پایگاه سنجش مراجعه کنند.

وضعیت برگزاری امتحانات نهایی دوره متوسطه نیز با ابلاغ بخشنامه ای رسمیت یافت. بر اساس این بخشنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم در همه شاخه‌های نظری، فنی و حرفه ای، بزرگسالان، آموزش از راه دور در مناطق زرد، نارنجی و قرمز با صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا حضوری خواهد بود. حوزه‌های اجرا، تصحیح و عوامل اجرایی حداکثر تا 18 اردیبهشت تعیین خواهد شد.

ابلاغ دستورالعمل تعیین شهریه مدارس، پیش‌دبستانی‌ها و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، تشریح برنامه‌های ستاد مرکزی «بزرگداشت مقام معلم»، اعلام تعیین تکلیف 88 هزار نفر مشمول قانون الحاق تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس، خرید خدمات آموزشی، مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، انتشار فراخوان «دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد» و همسان­ سازی حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین با کارمندان پیمانی از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش طی هفته اخیر هستند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

همکاری 2 هزار پایگاه سنجش در سطح کشور، با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش سازمان استثنایی، از آغاز اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی با همکاری 2 هزار پایگاه سنجش در کشور خبر داد. بیش از ۲۰ هزار عوامل اجرایی در قریب به 2 هزار پایگاه سنجش در سطح کشور با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی همکاری خواهند داشت.

حسینی با تأکید بر این که برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، همه‌ساله به‌منظور شناسایی و مداخلات به هنگام طلایی اجرا می‌شود، اظهار کرد: در سال گذشته و علیرغم شرایط کرونایی 98.8درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان، مورد سنجش قرار گرفتند که نشان از استقبال خوب خانواده‌ها از این برنامه و تلاش گسترده عوامل اجرایی این طرح دارد.

وی افزود: بر اساس نوبت گیری انجام شده و به منظور جلوگیری از ازدحام، انتظار می‌رود فقط یکی از والدین همراه با فرزند خود در روز و ساعت تعیین شده به پایگاه‌های سنجش، مراجعه کنند.

معاون وزیر با بیان این که در تمامی استان‌های کشور اتاق «سنجش آکوستیک» نیز راه اندازی شده است گفت: یکی از تحولات اساسی برنامه سنجش سال 1400، گنجاندن تست‌های شناخت نشانگان مشکلات ویژه یادگیری، جهت غربالگری و شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری است.

حسینی گفت: تمهیدات لازم برای سنجش نوآموزان پیش دبستانی در سال جاری در نظر گرفته شده است و در صورت استقبال والدین بخشی از این نوآموزان نیز در این برنامه ارزیابی خواهند شد.

تشریح برنامه‌های ستاد مرکزی «بزرگداشت مقام معلم»

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و جانشین وزیر آموزش‌وپرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم به تشریح برنامه‌های ملی ستاد بزرگداشت مقام معلم پرداخت.

الهیار ترکمن در مورد برنامه‌های ملی هفته بزرگداشت معلم اظهار کرد: شنبه یازدهم اردیبهشت، دیدار فرهنگیان با رئیس‌جمهور خواهد بود که هشت نفر از معلمان به‌صورت حضوری و مابقی معلمان در استانداری‌ها با حضور استانداران به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. در روز یک‌شنبه، دوازدهم اردیبهشت، پخش پیام و بیانات رهبری از طریق رسانه ملی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در این هفته اجرای برنامه «سپاس معلم» به‌طور نمادین در مدرسه تلویزیونی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، گل‌باران محل شهادت شهید مطهری، دیدار مجازی وزیر آموزش‌وپرورش با فرهنگیان را خواهیم داشت. گفت‌وگوی تلفنی با خانواده شهیدان مطهری، رجایی و چندتن از چهره‌های ماندگار فرهنگی؛ حضور وزیر آموزش‌وپرورش و معاونان وی در برنامه‌های مختلف رسانه‌ای؛ دیدار مجازی با رئیس مجلس را خواهیم داشت.

الهیار اضافه کرد: روز جمعه به علت تعطیلی نماز جماعات در شرایط کرونا برنامه نخواهیم داشت و روز شنبه، هجدهم اردیبهشت‌ماه وزیر آموزش‌وپرورش در شبکه شاد برای معلمان سخنرانی خواهند داشت که جمع‌بندی هفته بزرگداشت مقام معلم را انجام می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان گفت: ما از حداکثر ظرفیت‌ها از سال ۹۴ تا ۹۸ استفاده کردیم تا رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کنیم. «لایحه رتبه‌بندی معلمان» به مجلس شورای اسلامی ارسال‌ شده و سوی مجلس اعلام وصول‌ شده و در حال بررسی است.

دستورالعمل تعیین شهریه مدارس، پیش‌دبستانی‌ها و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی»

سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، «دستورالعمل تعیین شهریه مدارس، پیش‌دبستانی‌ها و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» را ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل شهریه مصوب مدارس و پیش‌دبستانی‌های غیردولتی: شامل هزینه‌های مرتبط با ارائه برنامه هفتگی مدارس و پیش‌دبستانی‌ها بر اساس ساعات مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش و ساعات فوق‌برنامه درسی مندرج در الگو خواهد بود.

شهریه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مکمل مدارس غیردولتی: که شامل شهریه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مکمل و مربوط به برنامه‌ها یا فعالیت‌هایی که بنا به درخواست کتبی ولی دانش‌آموز، بر اساس نیازسنجی و مطلوبیت برای دانش آموزان، به‌منظور تنوع‌بخشی به فرصت‌های آموزشی و پرورشی (اعم از علمی، پرورشی، فرهنگی، ورزشی، مهارتی و خدمات مشاوره‌ای تربیتی و تحصیلی) منطبق با معیارها و اهداف دوره و پایه تحصیلی خارج از برنامه هفتگی (برنامه مصوب و فوق‌برنامه درسی) از سوی مدارس غیردولتی، ارائه می‌شود. این فعالیت‌ها در طول هفته، پس از ساعات رسمی فعالیت واحد آموزشی، خارج از برنامه هفتگی (برنامه مصوب و فوق‌برنامه درسی) و پنجشنبه‌ها و با اخذ رضایت کتبی از ولی دانش‌آموز برنامه‌ریزی و اجرا می‌گردد.

تبصره 1- اردوها، بازدیدها و سایر فعالیت‌های غیرمستمر که زمان اجرای آن به‌صورت تراکمی روزانه است، مشمول این فعالیت‌ها نمی‌شود.

تبصره 2- فعالیت‌های تابستانی مدارس در قالب فعالیت‌های مکمل قرار می‌گیرد و حداکثر زمان اجرای آن در ایام تابستان برای دوره ابتدایی، 6 هفته و حداکثر 4 روز در هفته، برای متوسطه اول، 8 هفته و حداکثر 4 روز در هفته و برای متوسطه دوم و هنرستان‌ها، 10 هفته و حداکثر 5 روز در هفته قابل‌اجراست.

تبصره 3- فعالیت‌های مکمل پایه دوازدهم آموزش دوره دوم متوسطه حداکثر 310 ساعت خواهد بود.

88 هزار نفر از معلمان تعیین تکلیف شدند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش از تعیین تکلیف تمامی 88 هزار نفر مشمول قانون الحاق تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس، خرید خدمات آموزشی، مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، خبر داد.

قاسم احمدی لاشکی، با اشاره به تلاش‌های وزارت آموزش‌وپرورش و همکاری ویژه سازمان امور اداری و استخدامی در مورد تعیین تکلیف نیروهای مشمول قانون الحاقی تبصره ۱۰ماده 17 قانون تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس؛ خرید خدمات آموزشی؛ پیش‌دبستانی و نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: مشمولان این قانون که حدود ۸۸هزار نفر بودند در مرحله اول ۲۵هزار و ۴۹۷نفر و در مرحله دوم ۳۰هزار نفر از آنان تا پایان اسفندماه 1399 تعیین تکلیف شدند. این افراد در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند و در صورت اَخذ نمرات قبولی در این دانشگاه، در آموزش‌وپرورش جذب خواهند شد.

وی در مورد ۳۰هزار نفر باقی‌مانده مشمولان این قانون اظهار کرد: با پیگیری های وزیر آموزش و پرورش، مجوز لازم برای استخدام این افراد از سازمان امور اداری و استخدامی اَخذ شد که با هماهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و ارائه لیست نهایی از سوی استان‌ها، وارد دانشگاه فرهنگیان خواهند شد و پس از گذراندن دوره‌های آموزش مهارت‌های معلمی و اَخذ نمرات قبولی در این دانشگاه، جذب آموزش‌وپرورش خواهند شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش در پایان تصریح کرد: تمامی مشمولان قانون الحاق تبصره ۱۰ماده ۱۷مجلس شورای اسلامی، تعیین تکلیف شده‌اند و مجوزهای استخدامی آنان صادرشده است .

شیوه نامه برگزاری امتحانات نهایی به استان‌ها ابلاغ شد

در راستای اجرای فعالیت «برنامه ریزی - طراحی سئوالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی»، نکات قابل توجه و سه برگ برنامه امتحانات نهایی خردادماه سال تحصیلی 1400-1399 پایه دوازدهم دوره دوم آموزش متوسطه روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری و رشته هنر دوره پیش دانشگاهی شاخه فنی و حرفه ای، را به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، ابلاغ کرد.

بر اساس این شیوه نامه؛ امتحانات حضوری در مناطق زرد، نارنجی و قرمز با صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و در تمام مناطق با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی که متعاقباً ارسال می شود و نظارت مراقبان بهداشت انجام خواهد شد؛ ستاد امتحانات استان/شهرستان/نواحی و مناطق، طبق شیوه نامه تشکیل و نسبت به تعیین حوزه های اجرا، تصحیح و عوامل اجرایی حداکثر تا18 اردیبهشت 1400 اقدام و مراتب در سامانه فاینال درج شوند.

گزارش تعیین حوزه های اجرا و تصحیح، از سامانه فاینال دریافت و پس از تأیید رؤسای سنجش، حراست و مدیران کل استان ها، باید از طریق اتوماسیون اداری به مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ارسال شود.

شایان ذکر است؛ سئوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم براساس برنامه درسی و بارم بندی وضعیت قرمز در شرایط همه­گیری بیماری کرونا، طراحی می شوند، همچنین؛ برنامه درسی دوره دوم متوسطه در وضعیت قرمز، بارم بندی دروس و برنامه امتحانات در پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانیwww.aee.medu.irقابل مشاهده است.

فراخوان «دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد» منتشر شد

دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد با هدف حمایت از تولیدات الکترونیک معلمان و مؤسسات و شرکت‌‌های علمی آموزشی، توسعه و تعمیق فرهنگ تولید محتوای الکترونیکی درسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیندهای یاددهی و یادگیری؛ ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی، ترغیب، پرورش و حمایت مالی و معنوی از توانمندی‌‌های معلمان، دانش آموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانه‌های یادگیری الکترونیکی؛ تولید و تأمین محتوای الکترونیکی چندرسانه‌ای و رمزینه پاسخ سریع (QR Code) متناسب با نیاز دانش‌آموزان و معلمان و بارگذاری آثار واجد شرایط و استاندارد در شبکه ملی مدارس ایران (رشد)؛ توانمندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره‌‌برداری از مواد و رسانه‌های یادگیری الکترونیکی برگزار خواهد شد.

تولید محتوای الکترونیکی برای تمام دروس کتاب‌های درسی پایه ها و دوره‌های تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم: شاخه نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش) شامل رشته‌های: فیلم، انیمیشن، موشن، اینفوگرافی، بازی‌های تعاملی، تصویر سه‌بعدی، پادکست، صوت و گرافیک؛ از محورهای برگزاری فراخوان «دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد» است.

در این جشنواره صرفاً محتواهای چندرسانه‌ای قابل‌پذیرش و دانش‌آموزان، معلمان، کارشناسان و کارکنان آموزشی، تمامی شرکت‌‌ها و مؤسسات آموزشی، می‌توانند در آن شرکت کنند.

ثبت نام و ارسال آثار در دهمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد از 25 اردیبهشت تا 15 مرداد ماه، ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی https://www.roshd.ir/ ، مراجعه کنند.

همسان­ سازی حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین با کارمندان پیمانی

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، با ارسال بخشنامه‌ای، دستورالعمل «همسان­ سازی حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین (مشخص) با کارمندان پیمانی» را به ادارات کل آموزش‌وپرورش، ابلاغ و تاریخ اجرای این بخشنامه را یکم فروردین 1400 اعلام کرد.

بر اساس بند (2)؛ حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین بر اساس مقررات مورد عمل در خصوص کارمندان پیمانی، معادل صد درصد (100%) حقوق و مزایای این گروه از کارمندان تعیین می‌گردد. از تاریخ اجرای بخشنامه، برای محاسبه معادل طبقه و رتبه کارمندان قرارداد کار معین جهت تعیین حقوق و مزایا، رعایت شرایط احراز شغل، ارتقای طبقه و رتبه و... بر اساس مقررات حاکم بر کارمندان پیمانی الزامی است.

گفتنی است؛ برخورداری کارمندان قرارداد کار معین (مشخص) از مرخصی استحقاقی، استعلاجی، بدون حقوق، اعمال مدرک تحصیلی و سایر مزایای مترتبه، بر اساس مقررات مورد عمل در خصوص کارمندان پیمانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار