توصیه‌های بهداشتی کارشناس فوریت‌های پزشکی اورژانس

اسلامشهر (پانا) - یک کارشناس فوریت‌های پزشکی، در اورژانس خاطرنشان کرد کرونا را جدی بگیرید. فعلا" راهی غیر از رعایت‌پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی نیست.

کد مطلب: ۱۱۸۰۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های بهداشتی کارشناس فوریت‌های پزشکی اورژانس

بیماری‌ها و حوادث اورژانس به مواردی اطلاق می‌ شوند که در صورت عدم ارائه به موقع اقدامات امدادی، درمانی، منجر به صدمات عضوی و یا جانی و نیز مشکلات روانی بیمار می‌شود.

در کشورهای مختلف جهان برای کاستن از عوارض و مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها و حوادث اورژانس، سیستمی موفق و کارآمد با عنوان خدمات فوریت های پزشکی یا EMS طراحی شده است که وظیفه این سیستم، ارائه خدمات درمانی بر بالین بیمار در موارد اورژانس و در صورت نیاز، انتقال به مراکز درمانی است. این سیستم در ایران با عنوان فوریت‌های پزشکی 115 شناخته می‌شود.

محمد سبزه‌ای کارشناس پرستاری و فوریتهای پزشکی، اورژانس ١١٥ درمورد فعالیت‌های خود در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «در حدود چهارده سال سابقه کار در اورژانس را دارم؛ وظیفه من خدمت رسانی به کلیه بیماران چه به صورت راهنمایی تلفنی و چه به صورت حضور بر بالین بیماران است.»

او افزود:« روند کار در اورژانس ١١٥ به این صورت است که در صورت تماس شخص با ١١٥ ابتدا شرح حال و مشکل بیمار توسط اپراتور که او هم کارشناس پرستاری و یا فوریت‌های پزشکی است گرفته می‌شود. درصورتی که نیاز به مشورت از پزشک باشد ارتباط با پزشک مرکز، هماهنگ شده و درصورتی که خود اپراتور تشخیص دهد که می‌تواند سوال بیمار را جواب دهد تلفنی پاسخگو است.»

او بیان کرد: «ولی اگر این دو مورد نباشد اپراتور اقدام به اعزام آمبولانس می‌کند که در هر آمبولانس دو تکنسین اورژانس که می توانند کاردان، کارشناس و یا کارشناس ارشد این رشته باشند حضور دارند. هنگام رسیدن به بالین بیمار، کارشناسان اورژانس اقدام به معاینه، اخذ شرح حال و به تناسب نوع بیماری یا صدمات، اقدام به انجام درمان اولیه می‌کنند.»

سبزه‌ای تأکید کرد: «در شرایط کرونایی هم از ابتدا بار سنگینی روی دوش اورژانس بوده و استمرار دارد. در مراحل اول که امکانات بسیار کم بود، ویروس ناشناخته بود و هیچ اطلاعی از علائم و عوارض موجود نبود و ترس عجیبی در جامعه به وجودآمده بود.»

کارشناس پرستاری در مورد خاطرات خود گفت: «مأموریت‌های ما واقعا هرکدام خاطره‌هایی هستند که در ذهن ما می‌مانند و یک خاطره خوب هم بیماری بود که ایست قلبی کرده بود و حدود یک ساعت و بیمار را احیا کردیم در منزل قلب بیمار برگشت و منتقل کردیم به بیمارستان و به تدریج بهبود پیدا کرد و بعد از چندن سال به زندگی خود ادامه می‌دهد.»

او خطاب به مردم تاکید کرد: «به همگان توصیه می‌کنم در موارد بحرانی ابتدا خونسرد باشید، سپس شرح حال بیمار به اورژانس داده شود و کاملا به صحبت‌های کارشناس گوش داده و عمل شود. هنگام رسیدن آمبولانس به تیم درمان اعتماد داشته باشید و بدانید کارشناسان اورژانس تمام تلاش خودرا برای نجات بیمار به کار خواهند بست.»

این کارشناس فوریتهای پزشکی، اورژانس خاطرنشان کرد: «کرونا را جدی بگیرید. فعلا" راهی غیر از رعایت ‌پروتکل‌های بهداشتی،استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی نیست. همه ما یا اعضاء خانواده به این بیماری مبتلا شدیم و سختی‌ها را با تمام وجود درک کردیم و عزیزانی را از دست دادیم.»

خبرنگاردانش‌آموز: الینا ولی زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار