در گفت‌وگو با پانا:

حکیمی‌پور: کاندیداهای ریاست‌جمهوری تابلوی حزبی خود را مشخص کنند

تهران(پانا) - دبیرکل حزب اراده ملت از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تابلوی حزبی خودشان را برای مردم مشخص کنند.

کد مطلب: ۱۱۸۰۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
حکیمی‌پور: کاندیداهای ریاست‌جمهوری تابلوی حزبی خود را مشخص کنند

احمد حکیمی‌پور از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با پانا با تأکید بر اینکه اگر انتخابات براساس برنامه‌ و در چارچوب نظام حزبی برگزار شود میزان مشارکت مردم را هم افزایش می‌دهد، اظهار کرد: «در دنیا معرفی افراد اصلی کابینه به‌ویژه معاون اول از سوی کاندیداهای ریاست‌جمهوری مرسوم است و این امر به انتخاب بهتر مردم نیز کمک خواهد کرد. متاسفانه در کشورمان انتخابات همواره به دقیقه 90 کشیده می‌شود و دو روز مانده به رأی‌گیری نامزدی به نفع دیگری از رقابت کنار می‌رود.»

دبیرکل حزب اراده ملت تصریح کرد: «نهادهای مدنی و احزاب سیاسی در کشورهای مختلف، سیاست را سازماندهی و در نتیجه مردم را ترغیب و علاقه‌مند به مشارکت در انتخابات می‌کنند. در حالی‌که در ایران حزب هست ولی با انتخابات پیوند نخورده است.»

حکیمی‌پور ادامه داد: «کاندیداها در ایران برعکس کشورهای دیگر از مجرای احزاب نمی‌گذرند و به نوعی احزاب عقیم هستند. هر فردی که قصد ورود به سیاست داشته باشد ابتدا باید از طریق احزاب مورد تمرین و آموزش قرار بگیرد و به مردم معرفی شود تا حزب هم از او پشتیابی کارشناسی و تشکیلاتی کند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «در تیم‌های ورزشی باشگاه‌ها هستند که نقش اصلی را ایفا می‌کنند، انتخابات هم یک مسابقه به حساب می‌آید، اما در نظام سیاسی ایران باشگاه‌ها غایب هستند و متأسفانه احزاب نقشی در آن ندارند. این خلاء باعث معضل بزرگی در کشورمان شده و روز به روز هم بیشتر از گذشته خودش را نشان می‌دهد.»

وی گفت: «در هر جایی از دنیا اگر فردی قصد نامزدی در انتخابات داشته باشد، می‌پرسند از کدام حزب؟ در اکثر کشورها نقش احزاب جدی است و باید پاسخ‌گوی جامعه نیز باشند. بنابراین احزاب در چنین کشورهایی بر روی کاغذ نمی‌مانند چراکه با عضوگیری، افراد حزب را آموزش می‌دهند.»

حکیمی‌پور با اشاره به اینکه لازمه نظام جمهوری، انتخابات است و حزب و انتخابات دو روی یک سکه هستند، تأکید کرد: «نظامات حزبی دارای قواعدی است و ربطی هم به تعداد آن‌ها ندارد؛ چه هزار حزب چه 5 حزب؛ وقتی احزاب نقش جدی در انتخابات و عرصه سیاست نداشته باشند یا در بطن جامعه از جایگاه و پایگاه مردمی برخوردار نباشند، منحل می‌شوند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب توضیح داد: «هر حزبی باید دارای استانداردهای لازم باشد؛ اصول نظامات حزبی قابل اندازه‌گیری هستند، اما ما هنوز در کشورمان چنین کاری نکردیم.»

دبیرکل حزب اراده ملت گفت: «هرکسی که پا به عرصه انتخابات یا سیاست می‌گذارد، خودش را بدون وابستگی و نیاز به پاسخگویی معرفی می‌کند! پس چه کسی باید او را رصد کند؟ چه دولت، چه شوراها و چه مجلس را باید نهادهای مدنی و احزاب رصد و مورد بررسی قرار دهند و پاسخ‌گوی مردم باشند.»

وی تأکید کرد: «بنده با معرفی کابینه و معاونت اول از سوی کاندیدهای ریاست جمهوری نه تنها مخالف نیستم بلکه چنین اقدامی را مثبت ارزیابی می‌کنم، اما نامزدها قبل از معرفی کابینه یا برخی وزرا ابتدا باید تابلوی حزبی خودشان را مشخص کنند و اینکه از کدام جایگاه آمده‌اند و پایگاه رأی‌شان کجاست تا تکلیف مردم با آن‌ها و خودشان معلوم شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار