۸۳۰ هزار خانوار کارگر ساختمانی از 1میلیون500 خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند

تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور گفت اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که ۸۳۰ هزار خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و مابقی در صف انتظار بیمه هستند.

کد مطلب: ۱۱۸۰۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
۸۳۰ هزار خانوار کارگر ساختمانی از 1میلیون500 خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند

«علی قیاسی» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس اعلام سازمان بیمه تامین اجتماعی هر ساله بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر به لیست بیمه شدگان کارگران ساختمانی کشور افزوده می شد و این در حالی است که در اردیبهشت ماه سال ۹۸، نه تنها هیچگونه سهمیه ای برای کارگران ساختمانی کشور لحاظ نشده است بلکه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر نیز از لیست بیمه خارج شده اند.
وی تاکید کرد: سال جاری نیز لیست خروج نام ۶۰ هزار بیمه شده کارگر ساختمانی در کل کشور ارائه شده است.
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی اراک اظهار داشت: اگر سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کردن کارگران ساختمانی با کمبود منابع مالی مواجه است، پس نباید کارگاه های ساختمانی را به کارگزاری ها واگذار کند چرا این اقدام برای سازمان تامین اجتماعی بار مالی بیشتری را به همراه دارد.
قیاسی بیان داشت: اکنون تعداد کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی استان مرکزی، ۱۷ هزار و ۳۵۰ نفر و تعداد بیمه شدگان کارگران ساختمانی اراک نیز ۲ هزار نفر هستند.
وی تصریح کرد: کارگران ساختمانی ضعیف ترین و بی پشتوانه ترین قشر جامعه هستند چرا که غرامت بیماری و آسیب حین کار به آنها پرداخت نمی‌شود بنابراین انتظار می رود که دولت این قشر جامعه را چتر حمایتی خود قرار دهد.
رییس‌هیات مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور عنوان کرد: کارگران ساختمانی شامل کارگران لوله کش، برقکار و گازکش هستند و بر اساس مجوز نظام مهندسی دارای پروانه اشتغال هستند در غیر اینصورت اجازه فعالیت ندارند.
دبیر اجرایی خانه کارگر اراک بیان کرد: خانه کارگر اراک ۱۶ هزار عضو دارد و پیش از کرونا ۱۲ دوره کلاس های آموزشی رایگان برای خانواده های این خانه برگزار می شد که در هر دوره یک هزار و ۵۰۰ نفر مشارکت می کردند که با شیوع بیماری کویید ۱۹ کلاس ها برگزار می شود اما تعداد شرکت کنندگان کاهش یافته است.
قیاسی ادامه داد: در استان مرکزی ۹ صنف کارگران ساختمانی و ۲۳ انجمن بخش حرفه ای، رانندگان، ایمنی بهداشتی، داروخانه و غیره فعالیت دارند که درصدد هستیم که بیشتر صنوف بتوانند انجمن و شورای کارگری داشته باشند.
وی یادآور شد: با شیوع ویروس کرونا یک هزار و ۵۰۰ سبد حمایتی به ارزش ۳۵۰هزار تومان بین خانوارهای کارگران ساختمانی توزیع و پنج هزار ماسک نیز در میادین و بین کارگران فصلی توزیع شد.
دبیر اجرایی خانه کارگر اراک اظهار داشت: این خانه پیگیر مسائل صنفی کارگران است و از هیچگونه حزب و جناحی حمایت نمی شود و نوع نگرش در چارچوب مسائل صنفی کارگران است.
قیاسی یادآور شد: خانه کارگر اراک تفاهمنامه ای با وزارت بهداشت مبنی بر همیاران بهداشت منعقد کرده است که بر این اساس به صورت افتخاری جامعه کارگری از اصناف، کارگاه‌ها و صنایع سرکشی و بازرسی کنند و تذکرات لازم را به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه کنند.
وی ضمن تقدیر از تعامل و همکاری دولت برای واگذاری شرکت هپکو گفت: دولت باید در وهله نخست جلوی قاچاق ماشین آلات راهسازی را بگیرد تا احیای شرکت هپکو با سرعت بیشتری به سرانجام برسد.
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی اراک تاکید کرد: تشکیل تعاونی های کارگری در صنایع الزامی است و انتظار می رود برای انجام " اورهال" واحدهای تولیدی از ظرفیت کارگران تعاونی بهره گیری شود تا علاوه بر افزایش دستمزد کارگران، سفره اقتصادی کارگران نیز بزرگ تر شود.
قیاسی بیان کرد: اعتراضات و تجمعات کارگری برای احقاق حقوقشان در چارچوب قانون و اتحادیه پیشکسوتان صورت می گیرد و این اعتراض و تجمعات صنفی از باب تبعیض میان بازنشستگان کشوری و مستمری بگیران تامین اجتماعی است.
وی بیان کرد: سال ۹۷ نخستین مرکز ساماندهی کارگران ساختمانی به همت شهرداری اراک ایجاد شد که اکنون با شهردار اراک رایزنی و مذاکرات لازم در حال انجام است که دومین مرکز نیز فعال شود تا کارگران فصلی و روزمزد، نهادی برای ساماندهی داشته باشند.
استان مرکزی با بیش از ۳ هزار واحد صنعتی به قطب چهارم صنعت کشور شهرت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار