سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری؛

آمریکا باید یکجا به تعهدات عمل کند، ایران جز این را نمی‌پذیرد

سیاست خارجی نباید گروگان سیاست داخلی شود، همگان تفاسیر شاذ ارائه ندهند/ برخی رسانه‌ها برای انتشار تقطیع شده سخنان ظریف ذوق زده شدند/ سفر ظریف به عراق و قطر به عربستان ربطی ندارد/ میدان و دیپلماسی دو بال جمهوری اسلامی ایران هستند/ گفت‌وگوی ظریف را باید کلی دید نه گزینشی

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه کشورمان از سفر هیات مذاکره کننده کشورمان به وین خبر داد و همزمان تاکید کرد طرح گام به گام در دستور کار ما نیست. آمریکا یکجا باید به تعهدات خودش عمل کند و جز این از طرف ایران پذیرفته نیست.

کد مطلب: ۱۱۸۰۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا باید یکجا به تعهدات عمل کند، ایران جز این را نمی‌پذیرد

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده ظهر امروز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، به گاهشمار سیاست خارجی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: ظریف روز دوشنبه هفته گذشته با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه اندونزی دیدار کرد. ایشان درباره مسائل دوجانبه و تلاش‌های اندونزی برای حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تشکر کردند.

تیم مذاکره کننده کشور به وین سفر کرد

وی ادامه داد: هفته گذشته نشست کمیسیون برجام در وین در سطح معاونان برگزار شد. روز چهارشنبه وزیر امور خارجه پاکستان به تهران آمد. در جریان این سفر مرز سوم دو کشور افتتاح و تفاهم‌نامه بازارچه‌های مرزی امضا شد. دیروز هم وزیر امور خارجه به قطر و عراق سفر کرد. ایشان روز گذشته با امیر و وزیر امور خارجه قطر ملاقات کردند. امروز هم به عراق می‌روند و با مقامات این کشور دیدار می‌کنند.

این دیپلمات ارشد ادامه داد: هیات ایرانی امروز برای نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرد و نشست کمیسیون مشترک برگزار خواهد شد.

گفت‌وگوی ظریف (فایل صوتی) را باید کلی دید نه گزینشی؛ قرار بر محرمانگی این گفت‌وگوها بوده است

خطیب‌زاده درباره فایل صوتی منتشر شده از وزیر امور خارجه تاکید کرد: در این باره چند نکته ضروری است؛ آنچه منتشر شده مصاحبه و گفتگوی رسانه‌ای نبود؛ گفت‌وگویی معمول و محرمانه در چارچوب دولت بوده که رئیس‌جمهور برای انتقال تجربیات اعضای کابینه به دولت بعد نظرشان این بود که اعضای دولت گفت‌وگویی برای ثبت در اسناد داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه در هیچ کدام از بخش‌های این فرایند نقشی نداشت. قرار بر محرمانگی این گفت‌وگوها بوده است. وزارت امور خارجه در بخش‌های این فرایند از مصاحبه، عوامل مصاحبه و ... نقش نداشته است. اینکه چه کسانی و چرا منتشر کرده‌اند را نمی‌دانیم. از دو شب قبل متوجه انتشار شدیم و دیروز به اوج خود رسید. باید به صورت کلی به گفت‌وگوی ظریف نگاه شود و نه گزینشی. ظریف همواره گفته‌ است آنچه انجام می‌شود، حول قوه عاقله نظام است. در این فایل درباره سردار سلیمانی مفصل با تکریم صحبت شده است.

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه ذوق‌زدگی در برخی رسانه‌ها اتفاق افتاده است گفت: این‌گونه مباحث هرچند باید بررسی شود و یک امر غیرقانونی است اما نشان می‌دهد مسئولین جمهوری اسلامی در مسائل کارشناسی بسیار پویا و شفاف هستند. البته آنچه اجرا می‌شود تصمیمات اجماعی عالیه است و هیچ کس در تحلیل و بینش مبرا از خطا نیست و آقای ظریف هم بارها این را گفته‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتفاقات مرزی ایران و ترکیه و خشونت مرزبان ترکیه علیه دو شهروند ایرانی گفت: حقوق شهروندان برای ما مهم است. از لحظه اول که از این مسئله آگاهی یافتیم، با دوستان ترکیه خود تماس گرفته و نمایندگی‌های ایران پیگیری کردند. مرزبانان دو کشور در این باره دیدار کردند. تهران همان روز اول یادداشت خود را به سفیر ترکیه داد. ما فکر می‌کنیم با تکیه بر حسن همجواری می‌توان از تکرار این اتفاقات جلوگیری کرد. ابعاد آن برای ما هنوز مشخص نیست. وزارت امور خارجه در پاسداشت حقوق شهروندی تلاش می‌کند.

اجماع در سیاست خارجی قدرت‌بخش است، همه را به همراهی دعوت می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش هجمه‌ها به وزارت امور خارجه و احتمال افزایش این حملات با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه شاهد یک موجی هستیم که یک تعبیر این است که سیاست خارجی در راستای اهداف انتخاباتی برخی جریانات مورد سوءاستفاده واقع می‌شود. آنچه اتفاق افتاد با اهدافی انجام می‌شود اما در ماموریت‌های ما خلل ایجاد نمی‌شود. وزارت امور خارجه یک دستگاه حاکمیتی است. دستگاه دیپلماسی در چهار دهه گذشته خود نشان داده وظایف خود را پیگیری می‌کند. البته همراهی و اجماع در سیاست خارجی قدرت‌بخش است و ما همه را به همراهی برای حفاظت و تامین منافع عالیه مردم دعوت می‌کنیم.

سفر ظریف به قطر و عراق در چارچوب دیپلماسی رمضان است

خطیب‌زاده درباره ارتباط سفر ظریف به دوحه و بغداد با رایزنی‌های انجام شده میان تهران و ریاض هم گفت: سفر ظریف به قطر و عراق در چارچوب دیپلماسی رمضان است. روابط خوب و برادرانه‌ای با قطر و عراق داریم. سفر به کشورهای دیگری در آینده در دستور کار است. رایزنی‌ها با قطر و عراق درباره مسائل و روابط دوجانبه، مسائل جهان اسلام و منطقه در اولویت است. این سفرها ارتباطی با طرف‌های ثالث ندارد ضمن اینکه تلاش‌های این دو کشور در تحولات منطقه را ارج می‌نهیم.

آمریکا یکجا باید به تعهدات خودش عمل کند

وی درباره دور سوم مذاکرات برجامی در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین و دسته بندی تحریم‌ها از سوی آمریکا افزود: طرح گام به گام در دستور کار ما نیست. آمریکا یکجا باید به تعهدات خودش عمل کند و جز این از طرف ایران پذیرفته نیست.

وی درباره اینکه آیا ممکن است ظریف درباره فایل صوتی توضیح بدهد افزود: باید از قضاوت‌های عجولانه دور شویم. آقای ظریف از شخصیت‌های نظام هستند که با قدرت سیاست‌ها را جلو بردند. ایشان موضوعاتی را برای گفتگوی آرشیوی در هفت ساعت انجام داده است و این‌ها مغایر سیاست‌های اعلامی ما نیست.

خطیب‌زاده اضافه کرد: سیاست‌های جمهوری اسلامی به صورت اجماعی پیگیری شده است و این (فایل صوتی) نشان می‌دهد جامعه ایران چقدر پویا است و مسئولان در گفتگو‌های کارشناسی با شفافیت و صراحت لهجه صحبت می‌کنند.

ذوق‌زدگی رسانه‌ها‌ی غربی تاثیری در روابط ما با روسیه ندارد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فایل صوتی منتشر شده از وزیر خارجه در موضوع رابطه با روسیه گفت: آنچه در این فایل شنیده می‌شود برشی از یک موضوعی است که در گذشته اتفاق افتاده است. روابط ایران و روسیه راهبردی است و دو کشور تصمیم گرفتند این روابط را ارتقا بدهند؛ اتفاقا آقای ظریف و لاوروف جز معماران این توافق هستند و دوستی چند دهه‌ای دارند. بعضی ذوق زدگی رسانه ها‌ی غربی تاثیری در روابط ما با روسیه ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره ادعای روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها در حوزه نفت و مالی آمادگی نشان داده، خاطرنشان کرد: در موضع ما در رفع تحریم‌ها هیچ تغییری صورت نگرفته است. همه تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود و تفاوتی بین تحریم‌ها نیست و همه باید راستی‌آزمایی شوند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه طرح گام به گام و تدریجی را نمی‌پذیریم و در دستور کارمان نیست، ابراز داشت: آمریکا باید به تعهداتش عمل کند. هرچه کمتر از این، مانع بازگشت آمریکا به چارچوب برجام خواهد شد. ایران آمادگی دارد بعد از راستی‌آزمایی به تعهداتش ذیل برجام عمل کند.

وی درباره اظهارات سفیر عربستان در سازمان ملل و طرح اتهاماتی علیه ایران بیان کرد: مسیر امنیت در منطقه از مسیر گفت‌وگوهای درون‌زا می‌گذرد. هرچه این فضا از طریق گفت‌وگوها شکل بگیرد، برای صلح و ثبات در پهنه نیلگون خلیج فارس مفیدتر خواهد بود.

آمریکا برای خروج از برجام با ما مذاکره نکرد که بخواهیم برای برگشت آنها گفت‌وگو کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم مذاکره مستقیم با آمریکا برای رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: حتی اگر ۴۰ سال گذشته را در نظر نگیریم، اتقاقات چهار سال گذشته را نمی‌توانیم نادیده بگیریم. آمریکا برای خروج از برجام با ما مذاکره نکرد که بخواهیم برای برگشت آنها گفت‌وگو کنیم. بازگشت به برجام هم نیاز به گفت‌وگوهای مستقیم ندارد.

به گفته خطیب‌زاده، تعهدات آمریکا ذیل برجام روشن است. کمیسیون مشترک برجام هم می‌تواند این تعهدات را به آمریکایی‌ها یادآوری کند. در مسیری که می‌رویم و طی می‌شود، تا زمانی که آمریکا به تعهداتش عمل نکند، هیچ صندلی در میز برجام نمی‌تواند داشته باشد.

خبرنگاری پرسید منظور آقای عراقچی از تفاهم درباره لغو برخی تحریم‌ها دقیقا چیست، پاسخ داد: تغییری در سیاست‌ ما انجام نشده است. تمامی تحریم‌ها برجامی است و باید برداشته شوند. آنچه در وین اتفاق می‌افتد، با توجه به پیشرفت‌ها، درآوردن لیست تحریم‌های برجامی است. ممکن است آمریکایی‌ها نظرهای متفاوتی داشته باشند. مهم نظراتی است که ایران در کمیسیون مشترک برجام مطرح کرده است. ایران باید از رفع تحریم‌ها منتفع شود.

متن برجام باید بدون کم و کاست اجرا شود

وی با بیان اینکه درباره لغو، برداشته شدن یا تعلیق تحریم‌ها، نظرات ما مشخص است، ابراز داشت: متن برجام باید بدون کم و کاست اجرا شود. ما با سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم. اینکه دولت آمریکا چگونه می‌خواهد تعهداتش را انجام دهد، به خودشان ربط دارد. لغو تحریم‌ها باید موثر باشد و نه روی کاغذ. ما این لغو تحریم‌ها را راستی‌آزمایی می‌کنیم و این کار توسط نهادها و دستگاه‌هایی که ارتباط دارند و می‌توانند تایید کنند، انجام می‌شود.

سفر ظریف به عراق و قطر به عربستان ربطی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارتباط سفر ظریف به عراق و قطر با بهبود مناسبات ایران و عربستان عنوان کرد: سفر ظریف به عراق و قطر به عربستان ربطی ندارد. البته ما در چند سال گذشته آمادگی خود را برای حل مسائل با پادشاهی سعودی اعلام کردیم و هر وقت آنها برای انجام این گفت‌وگوها تصمیم بگیرند، ما از این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم.

من از همگان می‌خواهم تفاسیر شاذ ارائه ندهند. آنچه به عنوان محرمانه گفته می‌شود، درز آن جرم است و براساس آنها نمی‌توان مواضع عالی کشور را سنجید

خبرنگاری مدعی شد که ظریف در فایل منتشرشده سردار سلیمانی را تخریب کرده و پرسید که آیا وزیر امور خارجه با این نگاه به دنبال تامین منافع ملی است که سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: سوال شما در راستای تخریب بود. آیا تکریم، احترام و عزتی که ظریف نسبت به سردار سلیمانی داشته‌اند، کم بوده است؟

میدان و دیپلماسی دو بال جمهوری اسلامی ایران هستند

خطیب‌زاده با اشاره به ارتباط میدان و دیپلماسی بیان کرد: میدان و دیپلماسی دو بال جمهوری اسلامی ایران هستند. آن‌هایی که به دنبال تخریب دیپلماسی هستند، در پازل بدخواهان حرکت می‌کنند. هرگاه میدان و دیپلماسی با همدیگر همراه بوده و باشند، از جنگ کوزوو، عراق، یمن، افغانستان و... منافع ایران تامین شده و هر گاه این دو بال همراه نبودند یا اختلاف داشته‌اند، به نتیجه نرسیده‌اند.

سیاست خارجی نباید گروگان سیاست داخلی شود

وی اضافه کرد: موضوع مهمتر این است که قوه عاقله‌ای در جمهوری اسلامی وجود دارد و همه حول محور ولایت عمل می‌کنند. این عهد دستگاه دیپلماسی است و همانطور هم که می‌دانیم عهد میدان و دستگاه‌های نظامی و امنیتی نیز هست.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه سیاست خارجی نباید گروگان سیاست داخلی شود، گفت: من از همگان می‌خواهم تفاسیر شاذ ارائه ندهند. آنچه به عنوان محرمانه گفته می‌شود، درز آن جرم است و براساس آنها نمی‌توان مواضع عالی کشور را سنجید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار